• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Straszny
dwór

Stanisław Moniuszko

  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon fot. Paweł Rosłon / photo by Paweł Rosłon
  • Zobacz zdjęcie: 
  • 3 kwietnia 2015 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 26 kwietnia 2015 niedziela 12:00 Sala Moniuszki
  • 26 kwietnia 2015 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w czterech aktach
Libretto: Jan Chęciński
Prapremiera: 28.09.1865, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera obecnej inscenizacji: 9.02.2001
Oryginalna polska wersja językowa z angielskimi napisami

Co w tej operze jest najwspanialsze? Rozliczne sceny skrzące się od vis comica z nieśmiertelną, przepysznie harmonizowaną i instrumentowaną basową arią Skołuby czy scenki rodzajowe z nieśmiertelnym mazurem z IV aktu? A może fragmenty pisane zupełnie na serio, jak emblematyczna Aria z kurantem o zaszyfrowanych w niej kodach patriotycznych (zbyt czytelnych dla rosyjskiego cenzora, by nie nakazał zdjęcia tego dzieła z warszawskiego afisza po zaledwie trzech przedstawieniach)?

Na szczęście na te pytania nie ma potrzeby udzielania odpowiedzi kategorycznych, bo Straszny dwór, skądinąd nieco wadliwy dramaturgicznie (od końca III aktu z winy Jana Chęcińskiego wszystkie konflikty wydają się już rozwiązane), jest tworem wyjątkowo spójnym stylistycznie. Weźmy więc za dobrą monetę słowa wybitnego brytyjskiego krytyka operowego Johna Allisona, który przed dekadą pisał: "Muzyka Moniuszki nie musi być dla świata zamkniętą księgą: trudno wyobrazić sobie bardziej zdumiewająco melodyjną operę po Mozarcie niż Straszny dwór -- choć spotkał ją ten sam los, co większość słowiańskiego repertuaru".

Obsada

2015-04-03 | 19:00
    • Adam Kruszewski

      Miecznik
    • Aleksandra Kubas-Kruk

      Hanna
    • Anna Bernacka

      Jadwiga
    • Adam Zdunikowski

      Damazy
    • Tadeusz Szlenkier

      Stefan
    • Rafał Siwek

      Zbigniew
    • Anna Lubańska

      Cześnikowa
    • Zbigniew Macias

      Maciej
    • Piotr Nowacki

      Skołuba
    • Dominika Szewczyk

      Marta
    • Tomasz Piluchowski

      Grześ
    • Katarzyna Zimak

      Stara niewiasta
    • Leszek Skrla

      Miecznik
    • Małgorzata Olejniczak-Worobiej

      Hanna
    • Anna Bernacka

      Jadwiga
    • Adam Zdunikowski

      Damazy
    • Tomasz Kuk

      Stefan
    • Rafał Siwek

      Zbigniew
    • Anna Lubańska

      Cześnikowa
    • Zbigniew Macias

      Maciej
    • Piotr Nowacki

      Skołuba
    • Dominika Szewczyk

      Marta
    • Tomasz Piluchowski

      Grześ
    • Katarzyna Zimak

      Stara niewiasta
    • Adam Kruszewski

      Miecznik
    • Aleksandra Kubas-Kruk

      Hanna
    • Anna Bernacka

      Jadwiga
    • Adam Zdunikowski

      Damazy
    • Tadeusz Szlenkier

      Stefan
    • Rafał Siwek

      Zbigniew
    • Anna Lubańska

      Cześnikowa
    • Zbigniew Macias

      Maciej
    • Piotr Nowacki

      Skołuba
    • Dominika Szewczyk

      Marta
    • Tomasz Piluchowski

      Grześ
    • Katarzyna Zimak

      Stara niewiasta

Realizatorzy

    • Jakub Chrenowicz

      Dyrygent
    • Mikołaj Grabowski

      Reżyser
    • Paweł Dobrzycki

      Scenografia
    • Zofia de Ines

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Bogdan Gola

      Kierownik chóru
    • Stanisław Zięba

      Światła
    • Jakub Chrenowicz

      Dyrygent
    • Mikołaj Grabowski

      Reżyser
    • Paweł Dobrzycki

      Scenografia
    • Zofia de Ines

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Bogdan Gola

      Kierownik chóru
    • Stanisław Zięba

      Światła
    • Jakub Chrenowicz

      Dyrygent
    • Mikołaj Grabowski

      Reżyser
    • Paweł Dobrzycki

      Scenografia
    • Zofia de Ines

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Bogdan Gola

      Kierownik chóru
    • Stanisław Zięba

      Światła

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy
Aktorzy i statyści

Streszczenie

  • Akt I

    Synowie nieżyjącego już Stolnika: Stefan i Zbigniew, żegnają się z towarzyszami broni. Postanawiają wytrwać w kawalerskim stanie, bowiem ani żona, ani dzieci nie mogą przeszkodzić im stanąć w potrzebie z bronią w ręku. Wszyscy towarzysze pancerni podzielają tę myśl: "Nie ma niewiast w waszej chacie" -- rozbrzmiewa wokoło.Dziewczęta wiejskie przygotowują komnaty na przyjazd paniczów. Przybywają Stolnikowicze. Bracia i ich wierny sługa Maciej witają dom rodzinny.

    W beztroską atmosferę wdziera się niespodziewanie chmura: przed dom zajeżdża kolasa, a w niej stryjenka, Cześnikowa z Paprzyc, która zwierza paniczom plany matrymonialne. Postanowiła wyswatać młodych rycerzy z dwiema córkami Skarbnikowej ze Skier. Jednakże bracia nie chcą nawet o tym słyszeć: "Chcieć nas żenić, to marzenie". Twierdzą też, że wkrótce wyruszą po odbiór wierzytelności poskładanych przez ich zmarłego ojca u sąsiadów, a zaczną od odwiedzin Miecznika w Kalinowie.

    Wiadomość o kawalerskich ślubach nie robi na stryjence takiego wrażenia, co wzmianka o kalinowskim dworze. Opowiada więc, że dwór Miecznika strasznym się zowie, że ciąży na nim jakaś klątwa, a po nocach straszą tam duchy. Panicze pozostają jednak niewzruszeni przestrogami stryjenki i nie odstępują od projektu wizyty w Kalinowie.

  • Akt II

    W wigilię Nowego Roku w kalinowskim dworze Miecznika przy kominku siedzą dziewczęta pod kuratelą Ochmistrzyni. Są wśród nich dwie dorosłe już do małżeństwa córki gospodarza: Hanna i Jadwiga. Przy krosienkach nucą piosenki. Jadwiga przypomina, że jutro Nowy Rok, więc Hanna zarządza przygotowania do wróżb.

    W takt menueta wchodzi palestrant Damazy. Modny konkurent chce zrobić dobrą partię, toteż stara się o rękę którejkolwiek z córek Miecznika. Wróżby wypadły dla obu panien podobnie: pójdą za rycerzy, bo z wosku ulał im się pancerz, przyłbica i szyszak. Damazy jest niepocieszony. Z pomyślnych wróżb dumne są i panny, i Miecznik. Opowiadając Damazemu jakich pragnie mężów dla córek, kreśli swój ideał obywatela-patrioty.

    Przed dwór zajeżdża Cześnikowa. Przyjechała wcześniej, bo postanowiła zrazić panny do Stolnikowiczów. Opowiada więc o kawalerskich ślubach Stefana i Zbigniewa, oczernia ich mówiąc: "Choć moi krewni, jakoś nie po męsku rzewni, ani podobni do swego protoplasty: zabobonni, trwożliwi, istne dwie niewiasty!" Miecznikówny na wieść o ich rzekomym tchórzostwie, postanawiają spłatać im figla.

    Rozpoczyna się kłótnia myśliwych. Stary klucznik Skołuba prosi Miecznika, żeby rozsądził spór. Otóż na polowaniu oddano dwa strzały do dzika: strzelił Skołuba, ale również jakiś obcy jadący bryką. "Któż dowiedzie, czyj ten dzik?" - zapytują myśliwi. Nadchodzą Stefan i Zbigniew. Miecznik wita w swoim domu synów zmarłego przyjaciela. Wchodzi też Maciej, to on właśnie oddał ów drugi strzał do dzika.

    Miecznik zaprasza wszystkich na ucztę i spełnia pierwszy toast za pamięć nieżyjącego ojca paniczów. Zebrani podchwytują toast, każdy jednak pogrążony jest we własnych myślach: panny nie dowierzają wprawdzie słowom Cześnikowej, ale chcą wypróbować męstwo Stolnikowiczów; Maciej i Skołuba czują wzajemną urazę o dzika; Damazy bardzo liczy na tchórzostwo niebezpiecznych konkurentów i coś szepcze do ucha Skołubie, co rozdrażniony sporem myśliwskim klucznik przyjmuje je z gorącym aplauzem.

  • Akt III

    W dawno opuszczonej zbrojowni dworu Skołuba przygotowuje nocleg dla gości. Macieja oblatuje strach, gdy miejscowy klucznik w swej znakomitej arii opowiada o dziwach, jakie czyhają tu na obcych. Tymczasem, za obrazami prababek ukryły się panny Miecznikówny. Rozigrana wyobraźnia Macieja gotowa jest teraz w każdym sprzęcie dostrzegać ducha. Na szczęście nadchodzą panicze. Wysłuchują opowiadania Macieja o starym zegarze i kłótliwych prababkach, ale podejrzewają wiernego sługę o zabobonność lub wpływ wypitego przezeń wina.

    Po chwili Zbigniew z Maciejem odchodzą. Stefan poddaje się rozmarzeniu cichej księżycowej nocy. We dworze Miecznika są strachy, są tu czary: to oczy pięknej Hanny. Motyw ślubów kawalerskich na moment przywołuje Stefana do rzeczywistości. Ale oto zegar bije dwunastą, odzywa się kurant, jakby jakiś nieznany polonez Ogińskiego, jakby jeszcze jedno pożegnanie z ojczyzną. Wezbrana fala uczuć przywodzi na myśl Stefanowi ojczyznę i dom rodzinny. Zbigniew także nie może zasnąć. W ciemności napotyka brata. Każdy z nich pokochał jedną z dziewcząt, każdy inną. Do marzeń obu paniczów przyłączają się ukryte za obrazami panny, zanim cichaczem nie opuszczą kryjówki.

    Z zegara wysuwa głowę Damazy. A więc i on, i panny, niezależnie od siebie, postanowili zażartować ze Stolnikowiczów. Damazy jednak nie przewidział, że na straży pozostał zabobonny wprawdzie, ale bardzo obowiązkowy Maciej. Damazy wpada w jego ręce, a Maciej postanawia wziąć teraz odwet za swój strach i wstyd. Przyłapany na gorącym uczynku palestrant, próbuje wyłgać się z całej mistyfikacji: oto dawno już słyszał, że w tym miejscu strach spać, sam jednak nie miał odwagi dociec prawdy; gdy więc dowiedział się, że będą tu nocować panicze, wykonał swój zamiar. Ten dwór -- insynuuje Damazy -- powstał kiedyś z "hańbiących usług zapłaty", z pieniędzy pobranych za zdradę ojczyzny. Ta wiadomość oburza młodych rycerzy, postanawiają opuścić Kalinowo.

  • Akt IV

    Cześnikowa wyznała Hannie, że śluby kawalerskie złożono po to, "aby nie ulegać łzom, gdy głos święty, niewzruszony każe swój pożegnać dom". Dziewczynie trudno się z tym pogodzić. Ale oto pojawia się zadowolony Damazy i z satysfakcją donosi, że nastraszeni panicze stchórzyli i odjeżdżają. Widząc jednak, że Miecznik jest rozgniewany i szuka sprawców żartu, Damazy woli się usunąć. Zdziwiony Miecznik zapytuje gości o powód ich wyjazdu, zdeterminowany posądza ich o tchórzostwo. Na to Maciej wygarnia całą prawdę. Oburzony Miecznik każe wołać Damazego, ale Skołuba oświadcza, że nieuczciwy konkurent nagle wyjechał do miasta.

    Tymczasem do Kalinowa zjeżdża kulig. Wśród karnawałowych gości jest również Damazy. Mimo przebrania wpada on w ręce Miecznika, który każe się winowajcy publicznie wytłumaczyć z intryg. Damazy wyznaje, że przebrał miarę w piciu i widząc rywali, palnął "koncept z kalendarza". "Lecz któż waści szepnął to, że synowie przyjaciela rywalami twymi są? Im się o tym nie śni!" -- mówi Miecznik. Słysząc to Damazy oświadcza się o rękę... "Tylko nie panny Jadwigi" -- grozi mu Zbigniew, "nie panny Hanny" -- ostrzega Stefan. Dłużej zwlekać niepodobna. Obaj panicze proszą Miecznika: Stefan o rękę Hanny, Zbigniew o rękę Jadwigi.

    Gospodarz nie odmawia, ale każe wysłuchać "skąd i odkąd w Kalinowie dwór się strasznym dworem zowie". Opowiada, jak to przed stu laty dziad jego miał dziewięć cór. Każda panna, skoro tylko doszła do odpowiedniego wieku, znajdowała sobie męża. "Lecz gdy tu hucznie wesela grzmiały, wokoło kaducznie panny starzały, więc matki, ciocie w próżnym kłopocie, w daremnej złości czekając gości, dwór mego dziadka strasznym przezwały". Oto cała tajemnica! Miecznik przedstawia córkom przyszłych mężów. Panny biorą słodki odwet, intonując melodię obalonych ślubów kawalerskich, podjętą przez wszystkich obecnych.

Sponsorzy

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Shiseido
  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Harvard Business Review Polska
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''