Wilhelm Tell
Gioachino Rossini
-
Akt I
ok. 70 min
-
Przerwa
ok. 20 min
-
Akt II
ok. 50 min
-
Przerwa
ok. 20 min
-
Akt III i IV
ok. 75 min
Czas trwania: ok. 4 h 5 min
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński
Opera w czterech aktach
Libretto: Victor-Joseph Étienne de Jouy i Hippolyte-Louis-Florent Bis
Prapremiera: 3.08.1829, Paryż
Premiera obecnej inscenizacji: 12.09.2014, Welsh National Opera, Cardiff
Koprodukcja: Welsh National Opera, Cardiff
Houston Grand Opera
Grand Théâtre de Genève
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi napisami
Kto nie zna legendy o Wilhelmie Tellu, wybornym łuczniku, który, zmuszony strzelać do jabłka ustawionego na głowie syna, trafił celnie!? Popularnością cieszy się uwertura do opery Gioachina Rossiniego, gdzie muzyka najpierw toczy się z powagą, a potem wpada w porywający galop! Ale mało kto zna samą operę, bardzo rzadko wystawianą, bo trudną wykonawczo. Rossini pisał Wilhelma Tella po francusku, dla Paryża, w czterech aktach, zgodnie z kultywowanym tam stylem grand opera. Zawsze komponował po swojemu, lecz operową Europę ogarnął już romantyzm, co w Tellu widać i słychać. Podłożem libretta był dramat Friedricha Schillera, ikony romantycznej literatury, ukazujący walkę o wolność Szwajcarów z austriackim najeźdźcą. Obrazy wiejskiego wesela z tańcami, polowań, pacyfikacji wsi, pożaru domu bohatera, nocnej przysięgi powstańców, bitew, zabójstw, modlitwy o ocalenie, burzy na jeziorze, miłości ponad konfliktem mogłyby stanowić pokusę „grand inscenizacji”. Jednak brytyjski reżyser David Pountney skumulował akcję na niezmiennej wielofunkcyjnej, piętrowej dekoracji, a naczelnym motywem plastycznym uczynił wielkie strzelnicze tarcze i metalowe zbroje żołnierzy. Wyrażanie emocji nie raz powierzał tancerzom w kameralnych scenach baletowych. Kierował uwagę widzów nie na efekty teatralne, ale na muzykę Rossiniego. Słusznie! Co za arie! Co za duety! I chóry! Jaka barwność orkiestrowej instrumentacji! W tej operze Rossini sięgnął szczytu – była ostatnią. Po Tellu przez dalsze niemal czterdzieści lat życia żadnej już nie napisał.
Obsada
- Jemmy
- Hedwige
- Walter Furst
- Gesler
- Ruodi
- Melcthal
- Rodolphe
- Mathilde
- Arnold Melcthal
- Leuthold
- Myśliwy
- Wilhelm Tell
- Jemmy
- Hedwige
- Walter Furst
- Gesler
- Ruodi
- Melcthal
- Rodolphe
- Mathilde
- Arnold Melcthal
- Leuthold
- Myśliwy
- Wilhelm Tell
- Jemmy
- Hedwige
- Walter Furst
- Gesler
- Ruodi
- Melcthal
- Rodolphe
- Mathilde
- Arnold Melcthal
- Leuthold
- Myśliwy
- Wilhelm Tell
- Jemmy
- Hedwige
- Walter Furst
- Gesler
- Ruodi
- Melcthal
- Rodolphe
- Mathilde
- Arnold Melcthal
- Leuthold
- Myśliwy
- Wilhelm Tell
Realizatorzy
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Asystent reżysera
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Asystent reżysera
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Asystent reżysera
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Asystent reżysera
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy
Tancerze gościnni
Sponsorzy
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Organizator koktajlu po premierze