Aida
Giuseppe Verdi
-
Akt I i II
1 h 25 min
-
Przerwa
25 min
-
Akt III
33 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt IV
35 min
Czas trwania: ok. 3 h 18 min
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Marek Grotowski
Opera w czterech aktach
Libretto: Antonio Ghislanzoni wg scenariusza Auguste'a Mariette
Prapremiera: 24.12.1871, Opera w Kairze
Premiera polska: 23.11.1875, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 24.04.2005, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami
Aida od dawna należy do grona kilkunastu najpopularniejszych oper wszech czasów. W utrzymywaniu takiej pozycji wcale nie przeszkadza jej patronat
dość mocno zdyskredytowanej przez potomność XIX-wiecznej grand opera,
której koturnowa konwencja odcisnęła piętno dostrzegalne zarówno na scenach zbiorowych, jak i na psychologicznych rysach głównych osób dramatu. Chociaż geneza Aidy łączy się z wieloletnimi obchodami otwarcia Kanału Sueskiego oraz wybudowaniem w Kairze nowego gmachu operowego, Verdi uniknął pseudofolklorystycznej stylizacji kolorytu lokalnego. Nie poskąpił wprawdzie słuchaczom efektownych numerów baletowych czy popularnego Marsza uroczystego, ale wszystkie stronice tej wielkiej partytury zapełnił wyłącznie własnym, niepowtarzalnym charakterem kompozytorskiego pisma. Koncentrując się zaś głównie na muzycznym uwiarygodnieniu postaci, zdobył po raz kolejny legendarne szczyty inwencji melodyczno-instrumentacyjnej. Wystawienie, które z powodzeniem utrzymuje się na deskach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej od 10 lat, stworzone zostało w duchu XIX-wiecznej idei korespondencji sztuk.
Obsada
- Faraon
- Amneris
- Aida
- Radames
- Ramfis
- Amonasro
- Posłaniec
- Kapłanka
- Faraon
- Amneris
- Aida
- Radames
- Ramfis
- Amonasro
- Posłaniec
- Kapłanka
- Faraon
- Amneris
- Aida
- Radames
- Ramfis
- Amonasro
- Posłaniec
- Kapłanka
- Faraon
- Amneris
- Aida
- Radames
- Ramfis
- Amonasro
- Posłaniec
- Kapłanka
- Faraon
- Amneris
- Aida
- Radames
- Ramfis
- Amonasro
- Posłaniec
- Kapłanka
- Faraon
- Amneris
- Aida
- Radames
- Ramfis
- Amonasro
- Posłaniec
- Kapłanka
- Faraon
- Amneris
- Aida
- Radames
- Ramfis
- Amonasro
- Posłaniec
- Kapłanka
Realizatorzy
- Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł
- Choreografia
- Dyrygent
- Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł
- Choreografia
- Dyrygent
- Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł
- Choreografia
- Dyrygent
- Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł
- Choreografia
- Dyrygent
- Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł
- Choreografia
- Dyrygent
- Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł
- Choreografia
- Dyrygent
- Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł
- Choreografia
- Dyrygent
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej