Madame
Butterfly
Giacomo Puccini
-
Akt I
ok. 55 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt II
ok. 55 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt III
ok. 35 min
Czas trwania: ok. 3 h
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: projekt/poster design Andrzej Pągowski
Tragedia japońska w trzech aktach
Libretto: Giuseppe Giacosa, Luigi Illica
Prapremiera: 17.02.1904, Regio Teatro alla Scala, Mediolan
Premiera polska: 3.12.1908, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera obecnej inscenizacji: 29.05.1999
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami
Wielka historia miłosna, na której tle szkicuje się zderzenie kultur i postaw. Młody amerykański zdobywca serc, Pinkerton, poślubia młodziutką japońską gejszę. Butterfly, krucha i delikatna jak motyl, oddaje mu się bezgranicznie z całą swoją ufnością.
Inscenizacja, którą oglądamy na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oczyszczona została ze złogów tandety i przesłodzonej emocjonalności, z pudru folklorystycznej japońszczyzny. Ukazuje nam kaligraficzną czystość japońskiego rysunku, pod którą pulsują i eksplodują wielkie uczucia -- przede wszystkim miłość, która porusza słońce i kwiaty.
Ten kongenialny spektakl przywraca operze Giacoma Pucciniego piękno i ostrość buddyjskiej przypowieści o wierności. Wystawienie jest pierwszym i od razu niezwykłym rozbłyskiem talentu reżysera Mariusza Trelińskiego i scenografa Borisa Kudlički. Powstało we współpracy z choreografem Emilem Wesołowskim, a po polskiej premierze w roku 1999 pokazywane jest niemal corocznie w teatrach Włoch, Hiszpanii, Rosji, Stanów Zjednoczonych i Izraela.
Obsada
-
- Madame Butterfly
- Suzuki
- Pinkerton
- Sharpless
- Goro
- Kate Pinkerton
-
- Yamadori
- Bonzo
- Komisarz
-
- Madame Butterfly
- Suzuki
- Pinkerton
- Sharpless
- Goro
- Kate Pinkerton
-
- Yamadori
- Bonzo
- Komisarz
-
- Madame Butterfly
- Suzuki
- Pinkerton
- Sharpless
- Goro
- Kate Pinkerton
-
- Yamadori
- Bonzo
- Komisarz
-
- Madame Butterfly
-
Suzuki
Hanna Hipp - Pinkerton
- Sharpless
- Goro
- Kate Pinkerton
-
- Yamadori
- Bonzo
- Komisarz
-
- Madame Butterfly
-
Suzuki
Hanna Hipp - Pinkerton
- Sharpless
- Goro
- Kate Pinkerton
-
- Yamadori
- Bonzo
- Komisarz
Realizatorzy
-
- Reżyseria
- Scenografia
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Dyrygent
- Kostiumy
-
- Reżyseria
- Scenografia
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Dyrygent
- Kostiumy
-
- Reżyseria
- Scenografia
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Dyrygent
- Kostiumy
-
- Reżyseria
- Scenografia
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Dyrygent
- Kostiumy
-
- Reżyseria
- Scenografia
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Dyrygent
- Kostiumy
Streszczenie
-
Akt I
W japońskim porcie zatrzymał się na czas dłuższy okręt amerykańskiej marynarki wojennej. Monotonny tryb życia ciąży młodemu porucznikowi Pinkertonowi; aby sobie uprzyjemnić życie, korzysta z usług japońskiego pośrednika Goro, który za opłatą ułatwia mu znajomość z młodziutką gejszą Cio-Cio-San, zwaną także Butterfly (motyl). Pinkerton, zgodnie z japońskimi zwyczajami, ma zawrzeć z nią ślub, którego ważność rozciąga się na 999 lat. Goro wprowadza porucznika do wynajętego dlań domku na wzgórzu nad miastem i przedstawia mu służbę jego przyszłej żony. Wkrótce ma się odbyć ceremonia ślubna – jako pierwszy z gości zjawia się konsul Stanów Zjednoczonych w Nagasaki, Sharpless. Zapatruje się on na sprawę małżeństwa Pinkertona poważniej niż młody porucznik i ostrzega go, by nie łamał życia młodziutkiej, szczerze go kochającej Japonce.
Nadchodzi Cio-Cio-San w otoczeniu rodziny i licznego grona dziewcząt japońskich. Wyznaje ona Pinkertonowi, że rano była w domu misjonarzy, by przyjąć wiarę chrześcijańską i że dla niego gotowa jest zupełnie zerwać ze swą rodziną i środowiskiem. Urzędnik stanu cywilnego odczytuje akt ślubu.Weselną atmosferę mąci nagłe zjawienie się wuja panny młodej – Bonzy, który odkrył tajemnicę jej chrztu i za porzucenie wiary ojców oraz poślubienie cudzoziemca rzuca przekleństwo na jej głowę. W ślad za nim opuszczają pośpiesznie dom Pinkertona przerażeni goście weselni. Butterfly i Pinkerton zostają sami. Nadchodzi noc. Akt I kończy się wspaniałym duetem miłosnym, jednym z najpiękniejszych w światowej literaturze operowej (Bimba degli occhi).
-
Akt II
Minęły trzy lata od ślubu Pinkertona. Butterfly wraz z małym synkiem każdej wiosny oczekuje męża, który odjeżdżając wkrótce po ceremonii zaślubin, przyrzekł jej, że na pewno powróci. Żyją w biedzie, a wierna służebnica Butterfly, Suzuki, obawia się gorszego jeszcze niedostatku, nie spodziewa się bowiem powrotu Pinkertona. Butterfly jednak niezachwianie wierzy jego słowom. Nieoczekiwanie zjawia się witany radośnie przez Butterfly konsul Sharpless. W trakcie jego wizyty przybywa też bogaty książę Yamadori, który przy pomocy pośrednika Goro zabiega o względy Cio-Cio-San. Młoda Japonka odrzuca jednak stanowczo jego konkury. Uważa się nadal za żonę Pinkertona i nie uznaje rozwodowych zwyczajów japońskich. Na jej postanowienie nie wpływają nawet słowa Sharplessa, który w oględny sposób daje do zrozumienia, że Pinkerton nie zamierza do niej wracać. Cio-Cio-San nie wierzy słowom konsula (aria Un bel di vedermo – Tam na wschodniej stronie). Pokazuje mu swego synka i prosi, by powiadomił Pinkertona, że oboje z dzieckiem stale go oczekują. Zakłopotany swą przykrą misją Sharpless opuszcza dom Butterfly, która w chwilę potem wypędza natrętnego Goro.
Wystrzał armatni zwiastuje przybycie okrętu Pinkertona. Uszczęśliwiona Butterfly przystraja wraz z Suzuki cały dom kwiatami (duet Scuoti quelle fronda) i ubrana w ślubną suknię oczekuje przybycia małżonka. Z wolna zapada zmierzch; w oddali słychać śpiew rybaków wracających z połowu. Na ścieżce wiodącej do domku Butterfly nie widać nikogo...
-
Akt III
Minęła noc. Znużona oczekiwaniem Butterfly, usnęła. Teraz dopiero w ogródku przed domem zjawiają się Sharpless i Pinkerton. Suzuki ze zdumieniem patrzy na towarzyszącą im nieznajomą elegancką damę. To małżonka Pinkertona przybyła wraz z mężem, by zabrać jego synka. Cio-Cio-San, która zjawia się po chwili, od razu domyśla się wszystkiego i wie, co ma teraz uczynić. Odprawia obecnych i wydobywa ze skrytki stary, rodowy sztylet, na którego klindze wyryte są słowa: "Niechaj z honorem umiera ten, komu los nie pozwolił żyć z honorem". Pożegnawszy się z dzieckiem, Cio-Cio-San przebija się sztyletem. W ostatnim odruchu świadomości zwraca się w stronę Pinkertona, który wpada do pokoju z okrzykiem: "Butterfly!"
Sponsorzy
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Karah Son
Małgorzata Pańko
Tadeusz Szlenkier
Adam Kruszewski
Mateusz Zajdel
Aleksandra Orłowska
Krzysztof Szmyt
Mieczysław Milun
Jacek Kostoń
Andrzej Filończyk
Rafał Bartmiński
Mariusz Treliński
Boris Kudlička
Emil Wesołowski
Stanisław Zięba
Aneta Pawlik-Figiel
Magdalena Tesławska
Paweł Grabarczyk