Salome
Richard Strauss
-
Akt I
Czas trwania: 1 h 40 min. bez przerwy
- Zobacz zdjęcie: Edyta Herbuś, Jacek Laszczkowski (Herod). Fot. Ilona Sochorová / Národní Divadlo, Praga
- Zobacz zdjęcie: Gun-Brit Barkmin (Salome). Fot. Ilona Sochorová / Národní Divadlo, Praga
- Zobacz zdjęcie: Gun-Brit Barkmin (Salome). Fot. Ilona Sochorová / Národní Divadlo, Praga
- Zobacz zdjęcie: Gun-Brit Barkmin (Salome). Fot. Ilona Sochorová / Národní Divadlo, Praga
- Zobacz zdjęcie: Gun-Brit Barkmin (Salome). Fot. Ilona Sochorová / Národní Divadlo, Praga
- Zobacz zdjęcie: Salome - plakat, autor: Adam Żebrowski
- Zobacz zdjęcie: „Salome”, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: „Salome”, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: „Salome”, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: „Salome”, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: „Salome”, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: „Salome”, fot. Krzysztof Bieliński
Dramat muzyczny w jednym akcie
Libretto: Richard Strauss według Oscara Wilde'a
Prapremiera: 9.12.1905, Semperoper, Drezno
Premiera tej inscenizacji: 23.10.2014, Národní Divadlo, Praga
Premiera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej: 22.03.2016
Koprodukcja: Národní Divadlo, Praga
Oryginalna niemiecka wersja językowa z polskimi napisami
Salome uchodzi za najpotężniejsze obok Elektry dzieło Richarda Straussa. Na wskroś nowoczesne przedstawienie bada ukryte relacje rodzinne między ojczymem (Herodem), jego przybraną córką (Salome) a pożądającą władzy matką (Herodiadą). Ten rodzinny dramat jest zarazem tragedią wiary, rozpaczy, lęku i bezradności, w której grę toczą tytułowa bohaterka i prorok Jochanaan, nieuchwytny obiekt jej obsesyjnego pożądania -- a może tylko głos, przywidzenie, fantazmat, narzucający rzeczywistości potężny niepokój metafizyczny?
Gra toczy się także między Salome a Herodem, jej perwersyjnym ojczymem, żyjącym w nieustannym lęku przed śmiercią i tym, co ostateczne. Bohaterka, przez chęć pochwycenia nieuchwytnego, stawia absurdalne żądanie: chce dostać na srebrnej tacy głowę proroka. W wystawieniu biblijna tragedia rozgrywa się jednocześnie w zamożnym mieszczańskim świecie oraz na granicy rzeczywistości i fantazji.
Nowoczesna, urywana narracja -- znak autorskiego stylu Mariusza Trelińskiego -- to seria wystudiowanych obrazów i wizji świata tylko pozornie stabilnego, nad którym wisi zagrożenie uwidaczniające już pierwsze ślady tragedii.
Czas odmierza nam
Obsada
- Salome
- Herod
- Herodiada
- Jochanaan
- Narraboth
- Pierwszy Judejczyk
- Drugi Judejczyk
- Czwarty Judejczyk
- Pierwszy Nazarejczyk / Piąty Judejczyk
- Drugi Nazarejczyk / Trzeci Judejczyk
- Drugi Żołnierz / Przybysz z Kapadocji
- Niewolnik
- Pierwszy Żołnierz
- Paź Herodiady
-
Edyta Herbuś
-
Michał Ciećka
- Salome
- Herod
- Herodiada
- Jochanaan
- Narraboth
- Pierwszy Judejczyk
- Drugi Judejczyk
- Czwarty Judejczyk
- Pierwszy Nazarejczyk / Piąty Judejczyk
- Drugi Nazarejczyk / Trzeci Judejczyk
- Drugi Żołnierz / Przybysz z Kapadocji
- Niewolnik
- Pierwszy Żołnierz
- Paź Herodiady
-
Edyta Herbuś
-
Michał Ciećka
- Salome
- Herod
- Herodiada
- Jochanaan
- Narraboth
- Pierwszy Judejczyk
- Drugi Judejczyk
- Czwarty Judejczyk
- Pierwszy Nazarejczyk / Piąty Judejczyk
- Drugi Nazarejczyk / Trzeci Judejczyk
- Drugi Żołnierz / Przybysz z Kapadocji
- Niewolnik
- Pierwszy Żołnierz
- Paź Herodiady
-
Edyta Herbuś
-
Michał Ciećka
- Salome
- Herod
- Herodiada
- Jochanaan
- Narraboth
- Pierwszy Judejczyk
- Drugi Judejczyk
- Czwarty Judejczyk
- Pierwszy Nazarejczyk / Piąty Judejczyk
- Drugi Nazarejczyk / Trzeci Judejczyk
- Drugi Żołnierz / Przybysz z Kapadocji
- Niewolnik
- Pierwszy Żołnierz
- Paź Herodiady
-
Edyta Herbuś
-
Michał Ciećka
- Salome
- Herod
- Herodiada
- Jochanaan
- Narraboth
- Pierwszy Judejczyk
- Drugi Judejczyk
- Czwarty Judejczyk
- Pierwszy Nazarejczyk / Piąty Judejczyk
- Drugi Nazarejczyk / Trzeci Judejczyk
- Drugi Żołnierz / Przybysz z Kapadocji
- Niewolnik
- Pierwszy Żołnierz
- Paź Herodiady
-
Edyta Herbuś
-
Michał Ciećka
- Salome
- Herod
- Herodiada
- Jochanaan
- Narraboth
- Pierwszy Judejczyk
- Drugi Judejczyk
- Czwarty Judejczyk
- Pierwszy Nazarejczyk / Piąty Judejczyk
- Drugi Nazarejczyk / Trzeci Judejczyk
- Drugi Żołnierz / Przybysz z Kapadocji
- Niewolnik
- Pierwszy Żołnierz
- Paź Herodiady
-
Edyta Herbuś
-
Michał Ciećka
Realizatorzy
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje wideo
- Dramaturg
-
Jerzy Krysiak
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje wideo
- Dramaturg
-
Jerzy Krysiak
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje wideo
- Dramaturg
-
Jerzy Krysiak
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje wideo
- Dramaturg
-
Jerzy Krysiak
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje wideo
- Dramaturg
-
Jerzy Krysiak
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje wideo
- Dramaturg
-
Jerzy Krysiak
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Tancerki oraz mim.
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni premiery
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Współorganizatorzy koktajlu