Tristan i Izolda
Richard Wagner
-
Akt I
ok. 80 min
-
Przerwa
25 min
-
Akt II
ok. 65 min
-
Przerwa
25 min
-
Akt III
ok. 75 min
Czas trwania: ok. 4 h 30 min
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Tristan i Izolda fot. / photo Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: „Tristan i Izolda”, plakat / poster by Adam Żebrowski
Dramat muzyczny w trzech aktach
Libretto: Richard Wagner według Gottfrieda von Strassburga
Premiera: 12.06.2016
Koprodukcja: Metropolitan Opera, Nowy Jork
Festspielhaus Baden-Baden
National Centre for the Performing Arts, Pekin
Oryginalna niemiecka wersja językowa z polskimi napisami
Tristan i Izolda to jedna z nielicznych oper, których historyczne znaczenie daleko wykracza poza dzieje śpiewanego gatunku. Arcydzieło podsumowujące półtorawiekowe perypetie harmonii tonalnej i po zęby uzbrojone w amunicję, której przejęcie na początku XX stulecia przez najambitniejszych wagnerowskich następców ośmieliło ich do proklamowania dźwiękowej anarchii.
Przede wszystkim jednak pozostaje Tristan najwspanialszą inkarnacją wypracowanego jeszcze przez niemieckich romantyków konceptu Liebestod. To dość tajemnicze i w gruncie rzeczy trudne do przełożenia na język polski sformułowanie ("śmierć z miłości" zbyt wyraźnie potrąca pretensjonalne struny spod znaku harlequina), można już częściowo odnosić do Latającego Holendra, o tyle w Tristanie Wagner proponuje nam prawdziwą medytację na temat tej idei.
Warszawska premiera Tristana i Izoldy będzie miała dla nas znaczenie historyczne. O kilka miesięcy wyprzedzi inaugurację sezonu 2016/17 w Metropolitan Opera, od strony reżyserskiej powierzoną -- fakt w historii polskiego teatru bezprecedensowy -- dyrektorowi artystycznemu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Mariuszowi Trelińskiemu.
Czas odmierza nam
Obsada
- Tristan
- Król Marek
- Izolda
- Gorwenal
- Brangena
- Melot
- Pasterz / Młody marynarz
- Sternik
- Tristan
- Król Marek
- Izolda
- Gorwenal
- Brangena
- Melot
- Pasterz / Młody marynarz
- Sternik
- Tristan
- Król Marek
- Izolda
- Gorwenal
- Brangena
- Melot
- Pasterz / Młody marynarz
- Sternik
Realizatorzy
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Dramaturg
- Reżyseria świateł
- Projekcje wideo
-
Łukasz Pycior
- Przygotowanie chóru
- Asystent realizatora świateł
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Dramaturg
- Reżyseria świateł
- Projekcje wideo
-
Łukasz Pycior
- Przygotowanie chóru
- Asystent realizatora świateł
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Dramaturg
- Reżyseria świateł
- Projekcje wideo
-
Łukasz Pycior
- Przygotowanie chóru
- Asystent realizatora świateł
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner premiery
-
Patron premiery
-
Patroni medialni premiery
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej