Czarodziejski flet
-
Akt I
1 h 5 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt II
1 h 10 min
Czas trwania: 2 h 35 min
- Zobacz zdjęcie: Czarodziejski flet fot. Magda Hueckel-Śliwińska
- Zobacz zdjęcie: Czarodziejski flet fot. Magda Hueckel-Śliwińska
- Zobacz zdjęcie: Czarodziejski flet fot. Magda Hueckel-Śliwińska
- Zobacz zdjęcie: Czarodziejski flet fot. Magda Hueckel-Śliwińska
- Zobacz zdjęcie: Czarodziejski flet fot. Magda Hueckel-Śliwińska
- Zobacz zdjęcie: Czarodziejski flet fot. Magda Hueckel-Śliwińska
- Zobacz zdjęcie: Czarodziejski flet fot. Magda Hueckel-Śliwińska
- Zobacz zdjęcie: Czarodziejski flet fot. Magda Hueckel-Śliwińska
- Zobacz zdjęcie: Czarodziejski Flet, fot. Iko Freese / drama-berlin.de
- Zobacz zdjęcie: Czarodziejski Flet, fot. Iko Freese / drama-berlin.de
- Zobacz zdjęcie: Projekt plakatu Adam Żebrowski
Opera w dwóch aktach
Libretto: Emanuel Schikaneder
Prapremiera: 30.09.1791, Wiedeń
Premiera tej inscenizacji: 25.11.2012, Berlin
Produkcja: Komische Oper, Berlin
Oryginalna niemiecka wersja językowa
Premiera Czarodziejskiego fletu odbyła się 30 września 1791 roku w Wiedniu. Dyrygował Mozart. Operę przyjęto wspaniale. Każdego wieczoru sala była pełna. Mozart z radości sprzedał konia, pił czarną kawę i palił fajkę. Przywoził do teatru teściową, siedmioletniego syna Carla, zaprzyjaźnionego waltornistę, a nawet zawistnego Antonia Salieriego. Czarodziejskim fletem rządzi magiczna cyfra trzy. Są trzy (powtarzane) akordy w intradzie, Trzy Damy, Trzech Chłopców, trzy świątynie Sarastra: Mądrości, Rozumu i Natury; zakochani Tamino i Pamina poddani są trzem próbom: milczenia, rozłąki oraz ognia i wody. Nawet inscenizacja jest trzecim wystawieniem opery w odbudowanym Teatrze, po „kosmicznym” Flecie Laco Adamika i „szkolnym” Achima Freyera. Reżyser obecnej, Australijczyk Barrie Kosky, dyrektor artystyczny berlińskiej Komische Oper, w świecie opery obecny jest już od ponad dwudziestu lat. Do współpracy zaprosił oryginalną brytyjską grupę teatralną „1927”. Razem połączyli nieme kino, żywe wideo i żywą muzykę, animacje, pantomimę. Taka realizacja jest zdaniem Barriego Kosky’ego bliska wiedeńskiemu teatrowi Emanuela Schikanedera, inspiratora i librecisty Czarodziejskiego fletu. W liście do żony Mozart wyznał: „Kiedy siadam do fortepianu, żeby zaśpiewać coś z mojej opery, to zaraz muszę przerwać – zbyt wielkie to robi na mnie wrażenie”. Na samym Mozarcie to, co tworzył, robiło wrażenie? A cóż my mamy powiedzieć? Czy nie czekamy z biciem serca na arię Królowej Nocy, taniec Monostatosa albo duet Papagena i Papageny?
-
Czas odmierza nam
-
Obsada
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Maciej Kasperek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Szymon Strusiński -
III Chłopiec
Wojciech Jasiński
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Adam Siwek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Leon Marut -
III Chłopiec
Mikołaj Winkler
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Maciej Kasperek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Szymon Strusiński -
III Chłopiec
Wojciech Jasiński
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Adam Siwek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Leon Marut -
III Chłopiec
Mikołaj Winkler
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Maciej Kasperek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Szymon Strusiński -
III Chłopiec
Wojciech Jasiński
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Adam Siwek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Leon Marut -
III Chłopiec
Mikołaj Winkler
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Maciej Kasperek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Szymon Strusiński -
III Chłopiec
Wojciech Jasiński
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Adam Siwek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Leon Marut -
III Chłopiec
Mikołaj Winkler
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Maciej Kasperek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Szymon Strusiński -
III Chłopiec
Wojciech Jasiński
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Adam Siwek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Leon Marut -
III Chłopiec
Mikołaj Winkler
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Maciej Kasperek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Szymon Strusiński -
III Chłopiec
Wojciech Jasiński
-
- Pamina
- Tamino
- Królowa Nocy
- Druga Dama
- Trzecia Dama
- I Zbrojny
-
- Monostatos
- Papagena
- II Zbrojny
-
I Chłopiec
Adam Siwek - Sarastro/Mówca
- Papageno
-
- Pierwsza Dama
-
II Chłopiec
Leon Marut -
III Chłopiec
Mikołaj Winkler
Realizatorzy
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
-
- Scenografia i kostiumy
- Reżyseria świateł
-
Koncepcja
„1927” (Suzanne Andrade, Paul Barritt), Barrie Kosky - Dramaturg
- Reżyseria
- Przygotowanie solistów z chóru dziecięcego
-
- Realizacja oryginalnej inscenizacji
- Dyrygent
- Przygotowanie chóru
- Animacje
Streszczenie
-
AKT PIERWSZY
W mrocznym lesie, Próba milczenia gdzieś daleko...
Podczas ucieczki przed wielkim, niebezpiecznym wężem, Tamino zostaje w ostatniej chwili uratowany przez Trzy Damy służące Królowej Nocy. Pierwszą osobą, jaką widzi po odzyskaniu przytomności jest Pa- pageno, którego bierze za swojego wybawiciela. Papageno, ptasznik poszukujący miłości, nie wyjaśnia tej pomyłki. Trzy Damy powracają i karzą Papagena za kłamstwo, odbierając mu mowę. Pokazują Taminowi portret Paminy, córki Królowej Nocy, w której Tamino natychmiast się zakochuje. Tymczasem Monostatos ponownie próbuje zbliżyć się do śpiącej Paminy. Pojawia się Królowa Nocy i rozkazuje swojej córce zabić Sarastra, do czego Pamina nie jest zdolna. Zaniechawszy zemsty, Sarastro stara się pocieszyć dziewczynę. Wkrótce Królowa Nocy osobiście zjawia się przed Taminem i oznajmia mu, że jej córka została porwana przez złego Sarastra. Tamino z entuzjazmem przyjmu- je jej rozkaz uwolnienia Paminy. Trzy Damy zwraca- ją Papagenowi głos i nakazują mu, aby towarzyszył Taminowi. Dla ochrony przed niebezpieczeństwami wręczają Taminowi czarodziejski flet, a Papagenowi magiczne dzwonki i oznajmiają, że do Sarastra dopro- wadzą Tamina i Papagena Trzej Chłopcy.
Monostatos, sługa Sarastra usiłuje uwieść Paminę. Papageno, który odłączył się od Tamina w drodze do Sarastra, jest równie przerażony dziwnym wyglądem Monostatosa, co sługa wyglądem Papagena. Zostaw- szy sam na sam z Paminą, Papageno oznajmia, że wkrótce przybędzie jej wybawca Tamino. On sam jest smutny, bowiem jego poszukiwania miłości są jak do- tąd bezowocne. Pamina go pociesza.
Trzej Chłopcy prowadzą Tamina do bram królestwa Sarastra. Początkowo ma on kłopoty z przekrocze- niem jego progów. Powątpiewa też w prawdziwość opowieści Królowej Nocy na temat Sarastra. Zaczyna grać na flecie i oczarowuje naturę swoją muzyką. Tymczasem Papageno ucieka z Paminą, lecz zostają schwytani przez Monostatosa i jego pomocników. Po- wstrzymują ich magiczne dzwonki Papagena. Wkracza Sarastro ze swoją świtą, a Monostatos wprowadza Ta- mina. Długo oczekiwane spotkanie Tamina z Paminą trwa bardzo krótko, bowiem Sarastro orzeka, że aby być razem, muszą oni najpierw poddać się serii cięż- kich prób.
-
AKT DRUGI
Próba milczenia
Tamino i Papageno muszą zachować milczenie. Pojawienie się Trzech Dam i ich gadulstwo, sprawiają, że próba staje się nie- zwykle trudna. Tamino pozostaje milczący, natomiast Papageno od razu wdaje się w rozmowę. W mrocznym lesie, Próba milczenia gdzieś daleko... Podczas ucieczki przed wielkim, niebezpiecznym wężem, Tamino zostaje w ostatniej chwili uratowany przez Trzy Damy służące Królowej Nocy. Pierwszą osobą, jaką widzi po odzyskaniu przytomności jest Pa- pageno, którego bierze za swojego wybawiciela. Papageno, ptasznik poszukujący miłości, nie wyjaśnia tej pomyłki. Trzy Damy powracają i karzą Papagena za kłamstwo, odbierając mu mowę. Pokazują Taminowi portret Paminy, córki Królowej Nocy, w której Tamino natychmiast się zakochuje. Tymczasem Monostatos ponownie próbuje zbliżyć się do śpiącej Paminy. Pojawia się Królowa Nocy i rozkazuje swojej córce zabić Sarastra, do czego Pamina nie jest zdolna. Zaniechawszy zemsty, Sarastro stara się pocieszyć dziewczynę.
Próba kuszenia
Tamino i Papageno muszą oprzeć się wszelkim pokusom: żadnych rozmów, żadnych kobiet, żadnego jedzenia! Oprócz czarodziejskiego fletu i magicznych dzwonków, Trzej Chłopcy przynoszą Taminowi i Papagenowi również jedzenie, którego Tamino stanowczo odmawia. Pamina nie jest w stanie wy- dobyć z Tamina ani jednego słowa. Odbiera to jako odrzucenie. Płacze myśląc, że Tamino już jej nie kocha.
Przed ostatnią wielką próbą Pamina i Tamino spotykają się ra- zem po raz ostatni, by móc się pożegnać. Papageno nie może już brać udziału w kolejnych próbach. Pragnie jedynie kieliszka wina i marzy o swojej wielkiej miłości. Pamina jest przekonana, że straciła Tamina na zawsze. Z rozpa- czy próbuje odebrać sobie życie, ale jej zamiar udaremniają Trzej Chłopcy, zapewniając ją, że Tamino nadal ją kocha. Z radością i poczuciem ulgi, Pamina zgadza się raz jeszcze zobaczyć Tamina. Wreszcie połączeni, Tamino i Pamina wspólnie przechodzą ostat- nią próbę.
Próba ognia i wody
Muzyka czarodziejskiego fletu oraz miłość Tamina i Paminy po- zwalają przezwyciężyć im strach oraz pokonać niebezpieczeństwa ognia i wody.
Tymczasem Papageno wciąż nie może znaleźć swej wielkiej miło- ści. Zrozpaczony, również próbuje targnąć się na swoje życie, lecz i tym razem powstrzymują go Trzej Chłopcy. Marzenie Papagena wreszcie się spełnia: razem ze swoją Papageną marzą o licznym potomstwie.
Tymczasem...
Królowa Nocy, Trzy Damy i zdrajca Monostatos przepuszczają atak na Sarastra i jego świtę. Zostaje on jednak odparty. Tamino i Pamina przeszli pomyślnie wszystkie próby i nareszcie mogą być razem.
Urlich Lenz / przekład: Joanna Dutkiewicz
Sponsorzy
-
Sponsor premiery
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni premiery
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Iwona Sobotka
Joel Prieto
Aleksandra Olczyk
Elżbieta Wróblewska
Karolina Sikora
Piotr Maciejowski
Mateusz Zajdel
Iwona Handzlik
Paweł Kołodziej
Rafał Siwek
Bartłomiej Misiuda
Ewa Majcherczyk
Lucyna Jarząbek
Manuel Günther
Joanna Moskowicz
Anna Borucka
Agata Schmidt
Mateusz Stachura
Ayşe Şenoğul
Volodymyr Pankiv
Mikołaj Trąbka
Marcelina Beucher
Remigiusz Łukomski
Emil Ławecki
Esther Bialas
Diego Leetz
Ulrich Lenz
Suzanne Andrade
Barrie Kosky
Danuta Chmurska
Tobias Ribitzki
Aneta Pawlik-Figiel
Mirosław Janowski
Paul Barritt