Moby Dick
Opera-misterium w czterech aktach
Libretto: Krzysztof Koehler
według Hermana Melville’a
Angielska wersja językowa
Premiera 25/06/2014
Idomeneo Mozarta, Holender tułacz oraz Tristan i Izolda Wagnera, Afrykanka Meyerbeera, Otello Verdiego, Krzysztof Kolumb Milhauda, Billy Budd Brittena, Lord Jim Romualda Twardowskiego, Pasażerka Weinberga... opery, których akcja wiąże się z morzem i statkiem. Jest ich wiele. Różne były ich inspiracje. Na ogół literackie. Wydawało się jednak mało prawdopodobne, by kiedykolwiek rolę taką spełniła słynna XIX-wieczna amerykańska powieść Moby Dick Hermana Melville’a o polowaniu na białego wieloryba. Wprawdzie wieloryby z gatunku humbaków potrafią śpiewać, ale żeby zaraz opera? A jednak. Na przełomie dwu pierwszych dekad XXI wieku w dwu różnych punktach świata, w Kaliforni i na Śląsku, powstały na kanwie tej powieści dwie opery zatytułowane Moby Dick, Amerykanina Jake’a Heggie (premiera w 2010) i Polaka Eugeniusza Knapika (premiera w 2014). Knapik to kompozytor współczesny, oporny na pokusy awangardy. Ma wrażliwość romantyka i skłonność do zgłębiania swą muzyką problemów egzystencjalnych. Zawsze nęciła go dziwność świata, natury i człowieka. Jego opera Moby Dick ma charakter misterium. Jest symboliczną pogonią za czymś, co nieuchwytne, wymarzone, może groźne, może ostateczne. Bohaterowie noszą imiona biblijne. Melomani znajdą tu piękne chóry i wielkie operowe monologi: Izmaela poszukującego prawdy istnienia, jego matki Hagar daremnie wypatrującej syna i Ojca Mapple w kazaniu o Jonaszu, pośród chóralnych psalmów. Efektowna inscenizacja wiąże pokład i trap statku z zarysem cielska wieloryba, i z bezkresem morza na projekcjach wideo.
Obsada
Realizatorzy
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
ANNA KRYSIAK Tancerka
Polski Balet Narodowy
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej