Pasażerka
Serdecznie zapraszamy na spotkanie z pisarką Zofią Posmysz, które odbędzie się 9 września 2016 r. o godzinie 18:00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Opera w dwóch aktach, ośmiu odsłonach z epilogiem
Libretto: Aleksandr Medwiediew według Zofii Posmysz
Prapremiera: 25.12.2006
Premiera obecnej inscenizacji: 19.07.2010, Bregencja
Premiera polska: 8.10.2010
Koprodukcja: Bregenzer Festspiele, English National Opera, Teatro Real, Madryt
Wersja wielojęzyczna
Opera na temat Auschwitz wydawała się niewyobrażalna. A jednak. Skomponował ją Mieczysław Weinberg, polsko-żydowski warszawiak, który stracił rodzinę w obozie i o którym reżyser opery David Pountney powiedział, że „spędził życie, tworząc muzykę ku pamięci straconych najbliższych”. Inspiracją Weinberga stała się powieść Pasażerka (1962) Zofii Posmysz. Autorka przeżyła obóz. Decyzja, by dawać świadectwo okrucieństwu Zagłady była dla niej oczywista. Pasażerka opisuje rejs luksusowym transatlantykiem, w czasie którego Polka Marta rozpoznaje w eleganckiej kobiecie Lizie, nadzorczynię SS z Auschwitz (Niemka nosi prawdziwe imię i nazwisko: Annelise Franz). Muzyka Weinberga jest zgodnie z akcją różnorodna, realistyczna i symboliczna zarazem; inna, gdy towarzyszy rozmowom w słońcu na pokładzie statku, a orkiestra gra pasażerom do tańca, i inna, gdy pod pokładem trwa piekło Auschwitz. Więźniarki są różnych narodowości, więc ich śpiew solowy, jak też siedmiogłosowy Śpiew o życiu i śmierci, jest wielojęzyczny. Brzmi intonowane przez więźniów Requiem o Czarnej Ścianie i dzwon, Chaconna Bacha i gra obozowej orkiestry. Pasażerki Weinberga ukończonej w 1968 roku w Związku Radzieckim, nie można było tam wystawić, ponieważ treść zbyt kojarzyła się z sowieckimi łagrami. Dopiero w 2006 roku, już po śmierci kompozytora odbyło się jej wykonanie koncertowe w Moskwie. Inscenizacja opery o Auschwitz wydawała się niemożliwa? A jednak. Zrealizował ją w 2010 roku David Pountney. Najpierw był Festiwal w Bregenz i Warszawa. Później Londyn, Houston, Nowy Jork, Chicago, Detroit i Floryda. I wszędzie, za każdym razem: przepołowiona światłem i dźwiękiem scena. Rozbawiona, zamożna Europa. I piekło Holocaustu. Pamięć o nim trwa. Świat nie może zapomnieć.
Obsada
Realizatorzy
Streszczenie
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej