Poskromienie
złośnicy
Kurt-Heinz Stolze, Domenico Scarlatti / John Cranko
-
Akt I
60 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt II
55 min
Czas trwania: ok. 2 h 15 min
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Ewa Krasucka
Balet w dwóch aktach
Libretto: John Cranko wg Williama Shakespeare'a
Muzyka: Kurt-Heinz Stolze wg Domenico Scarlattiego
Prapremiera: 16.03.1969, Wuerttemberg Opera House, Stuttgart
Premiera polska: 27.11.2015, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Przed baletem
POSKROMIENIE ZŁOŚNICY
w dniach: 30, 31/03 oraz 1 i 2/04
zapraszamy do Foyer Głównego na
SPOTKANIA WPROWADZAJĄCE.
Z udziałem gości specjalnych.
Prowadzi MACIEJ KRAWIEC.
Rozpoczynamy na 45 min. Przed przedstawieniem.
Wstęp za okazaniem biletu na spektakl.
Serdecznie zapraszamy!
John Cranko to klasyk choreografii XX wieku, ale ta jego beztroska komedia według Szekspira wciąż uznawana jest za jedną z najlepszych we współczesnym repertuarze baletowym. Przywołuje błyskotliwą historię niepokornej Katarzyny, od której stroni całe otoczenie oprócz przekornego Petruchia. Dopiero jego przewrotny upór prowadzi do poskromienia nieznośnej złośnicy. Cranko był mistrzem charakterów, uwielbianych w balecie przez publiczność i tancerzy, bo stwarzają one okazję do wybitnych kreacji scenicznych. Katarzyna przechodzi na naszych oczach prawdziwą metamorfozę: od nieposkromionej jędzy do pokornej żony Petruchia. On z kolei może się popisać sprytem, poczuciem humoru i brawurowym tańcem. A poza nimi jest tu jeszcze cała galeria figur scenicznych rodem z włoskiej komedii dell’arte. To ulubieni bohaterowie najsłynniejszych teatrów baletowych świata, którzy zawitali również na naszą scenę.
Obsada
- Katarzyna, złośnica
- Petruchio, szlachcic
- Bianka, siostra Katarzyny
- Lucentio, adorator Bianki
- Hortensio, adorator Bianki
- Gremio, adorator Bianki
- Baptista, ojciec Katarzyny i Bianki
- 1. Dziewczyna Uliczna
- 2. Dziewczyna Uliczna
- Karczmarz i Ksiądz
- Katarzyna, złośnica
- Petruchio, szlachcic
- Bianka, siostra Katarzyny
- Lucentio, adorator Bianki
- Hortensio, adorator Bianki
- Gremio, adorator Bianki
-
Zbigniew Czapski-Kłoda
- 1. Dziewczyna Uliczna
- 2. Dziewczyna Uliczna
- Karczmarz i Ksiądz
-
- Katarzyna, złośnica
- Petruchio, szlachcic
- Bianka, siostra Katarzyny
- Lucentio, adorator Bianki
- Hortensio, adorator Bianki
- Gremio, adorator Bianki
- Baptista, ojciec Katarzyny i Bianki
- 1. Dziewczyna Uliczna
- 2. Dziewczyna Uliczna
- Karczmarz i Ksiądz
- Katarzyna, złośnica
- Petruchio, szlachcic
- Bianka, siostra Katarzyny
- Lucentio, adorator Bianki
- Hortensio, adorator Bianki
- Gremio, adorator Bianki
-
Zbigniew Czapski-Kłoda
- 1. Dziewczyna Uliczna
- 2. Dziewczyna Uliczna
- Karczmarz i Ksiądz
-
- Katarzyna, złośnica
- Petruchio, szlachcic
- Bianka, siostra Katarzyny
- Lucentio, adorator Bianki
- Hortensio, adorator Bianki
- Gremio, adorator Bianki
- Baptista, ojciec Katarzyny i Bianki
- 1. Dziewczyna Uliczna
- 2. Dziewczyna Uliczna
- Karczmarz i Ksiądz
Realizatorzy
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła i nadzór nad realizacją dekoracji
- Realizacja choreografii
- Nadzór nad realizacją kostiumów
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła i nadzór nad realizacją dekoracji
- Realizacja choreografii
- Nadzór nad realizacją kostiumów
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła i nadzór nad realizacją dekoracji
- Realizacja choreografii
- Nadzór nad realizacją kostiumów
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła i nadzór nad realizacją dekoracji
- Realizacja choreografii
- Nadzór nad realizacją kostiumów
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła i nadzór nad realizacją dekoracji
- Realizacja choreografii
- Nadzór nad realizacją kostiumów
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Streszczenie
-
Akt I
Przed domem Baptisty
Fircyk Hortensio, student Lucentio i podstarzały kobieciarz Gremio śpiewają serenady pięknej Biance. Te miłosne pieśni brutalnie przerywa Katarzyna, starsza siostra Bianki. Ich ojciec Baptista wyjaśnia zalotnikom, że to Katarzyna, jako starsza z córek, pierwsza musi wyjść za mąż. Obudzeni hałasem sąsiedzi przeganiają zawiedzionych zalotników.
Tawerna
Petruchio, którego szczodrość przewyższa jego możliwości, zostaje ograbiony z ostatniego grosza przez dwie panie o wątpliwej proweniencji. Trzej zalotnicy Bianki podpowiadają mu, że mógłby zainteresować się urokiem i majątkiem Katarzyny. Petruchio się zgadza.
W domu Baptisty
Bianka zastanawia się, którego woli spośród trzech zalotników, co zostaje zakłócone przez wybuch zazdrości Katarzyny, która nazywa ją intrygantką i flirciarą. Kłótnię przerywa przybycie Petruchia w towarzystwie Gremia, Lucentia i Hortensia przebranych za nauczycieli śpiewu, tańca i muzyki. Petruchio zostaje nie najlepiej przyjęty przez Katarzynę. Adoratorzy pozostają sam na sam z Bianką, więc zrzucają przebrania i kontynuują zaloty pod pozorem lekcji. Bianka szybko dochodzi do wniosku, że najbardziej podoba jej się Lucentio. Katarzyna reaguje gwałtownie na wyznania miłosne Petruchia w przekonaniu, że są fałszywe i prześmiewcze, a jednak jest w nim coś, co przekonuje ją do zgody na małżeństwo.
Ulica
W drodze na wesele Katarzyny sąsiedzi traktują to wydarzenie jako jeden wielki żart. Dołączają do nich trzej zalotnicy, którzy teraz żywią nadzieję na rychłe zdobycie Bianki.
Dom Baptisty
Goście już przybyli. Katarzyna jest wystrojona do ślubu, lecz pan młody chyba zapomniał o uroczystości. Gdy Petruchio w końcu przybywa, jest odziany w dziwaczny strój, zachowuje się fatalnie, pomiata gośćmi i ojcem Katarzyny, po czym porywa pannę młodą i odjeżdża przed rozpoczęciem wesela. -
Akt II
Podróż do domu Petruchia
Petruchio rozpoczyna poskramianie Katarzyny, gasi palenisko i krytykuje podany posiłek. Zziębnięta i głodna Katarzyna przeżywa ciężką noc.
Karnawał
Podczas karnawału Hortensio i Gremio spotykają zamaskowaną nieznajomą. Przekonani, że to Bianka, obaj z radością składają jej małżeńską przysięgę. Zbyt późno odkrywają jednak, że zostali oszukani i poślubili owe dwie panie o wątpliwej proweniencji, które zostały odpowiednio przeszkolone, przekupione i przebrane przez Lucentia.
Dom Petruchia
Katarzyna jest głodna i zmarznięta. Mimo że Petruchio ciągle się z nią drażni, to zmęczona oporem Katarzyna daje w końcu spokój i kapituluje przed swoim panem, a wkrótce przekonuje się, że Petruchio jest milszym i dowcipniejszym mężem niż przypuszczała.
Podróż na ślub Bianki
Petruchio pozwala sobie na jeszcze kilka fanaberii i wyskoków, lecz Katarzyna dostała już nauczkę i teraz włącza się do zabawy.
Wesele Bianki
Gremio i Hortensio odkryli, że szczęście małżeńskie ma plusy i minusy. Nawet Lucentio ma powody do obaw, że Bianka nie jest takim aniołem, na jakiego wyglądała. Natomiast Katarzyna, ku zdumieniu wszystkich, okazuje się być najwierniejszą, najposłuszniejszą, najbardziej kochającą z żon. Co tylko dowodzi, że kobiety nie zawsze są takie, jakie się wydają, albo że nie należy oceniać książki po okładce.
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Sponsor Spektaklu
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej