• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Wilhelm Tell

Gioachino Rossini

  • Akt I

    ok. 70 min

  • Przerwa

    ok. 20 min

  • Akt II

    ok. 50 min

  • Przerwa

    ok. 20 min

  • Akt III i IV

    ok. 75 min

Czas trwania: ok. 4 h 5 min

  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Wilhelm Tell plakat / poster by Adam Żebrowski Wilhelm Tell plakat / poster by Adam Żebrowski
  • 19 lutego 2017 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 22 lutego 2017 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 25 lutego 2017 sobota 19:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w czterech aktach
Libretto: Victor-Joseph Étienne de Jouy i Hippolyte-Louis-Florent Bis
Prapremiera: 3.08.1829, Paryż
Premiera obecnej inscenizacji: 12.09.2014, Welsh National Opera, Cardiff
Koprodukcja: Welsh National Opera (Cardiff), Houston Grand Opera, Grand Théâtre de Genève
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi napisami

Kto nie zna legendy o Wilhelmie Tellu, wybornym łuczniku, który, zmuszony strzelać do jabłka ustawionego na głowie syna, trafił celnie!? Popularnością cieszy się uwertura do opery Gioachina Rossiniego, gdzie muzyka najpierw toczy się z powagą, a potem wpada w porywający galop! Ale mało kto zna samą operę, bardzo rzadko wystawianą, bo trudną wykonawczo. Rossini pisał Wilhelma Tella po francusku, dla Paryża, w czterech aktach, zgodnie z kultywowanym tam stylem grand opera. Zawsze komponował po swojemu, lecz operową Europę ogarnął już romantyzm, co w Tellu widać i słychać. Podłożem libretta był dramat Friedricha Schillera, ikony romantycznej literatury, ukazujący walkę o wolność Szwajcarów z austriackim najeźdźcą. Obrazy wiejskiego wesela z tańcami, polowań, pacyfikacji wsi, pożaru domu bohatera, nocnej przysięgi powstańców, bitew, zabójstw, modlitwy o ocalenie, burzy na jeziorze, miłości ponad konfliktem mogłyby stanowić pokusę „grand inscenizacji”. Jednak brytyjski reżyser David Pountney skumulował akcję na niezmiennej wielofunkcyjnej, piętrowej dekoracji, a naczelnym motywem plastycznym uczynił wielkie strzelnicze tarcze i metalowe zbroje żołnierzy. Wyrażanie emocji nie raz powierzał tancerzom w kameralnych scenach baletowych. Kierował uwagę widzów nie na efekty teatralne, ale na muzykę Rossiniego. Słusznie! Co za arie! Co za duety! I chóry! Jaka barwność orkiestrowej instrumentacji! W tej operze Rossini sięgnął szczytu – była ostatnią. Po Tellu przez dalsze niemal czterdzieści lat życia żadnej już nie napisał.

Obsada

2017-02-19 | 18:00
    • Nadine Koutcher

      Matylda
    • Yosep Kang

      Arnold
    • Katarzyna Trylnik

      Jemmy
    • Bernadetta Grabias

      Hedwige
    • Adam Palka

      Walter Furst
    • Wojtek Gierlach

      Gessler
    • Alessandro Luciano

      Ruodi
    • Gary Jankowski

      Melcthal
    • Mateusz Zajdel

      Rodolphe
    • Adam Kruszewski

      Leuthold
    • Robert Dymowski

      Myśliwy
    • Megan Griffiths

      tancerka
    • Davide Damiani

      Wilhelm Tell
    • Nicholas Keegan

      tancerz
    • Nadine Koutcher

      Matylda
    • Yosep Kang

      Arnold
    • Katarzyna Trylnik

      Jemmy
    • Bernadetta Grabias

      Hedwige
    • Adam Palka

      Walter Furst
    • Wojtek Gierlach

      Gessler
    • Alessandro Luciano

      Ruodi
    • Gary Jankowski

      Melcthal
    • Mateusz Zajdel

      Rodolphe
    • Adam Kruszewski

      Leuthold
    • Robert Dymowski

      Myśliwy
    • Megan Griffiths

      tancerka
    • Davide Damiani

      Wilhelm Tell
    • Nicholas Keegan

      tancerz
    • Nadine Koutcher

      Matylda
    • Yosep Kang

      Arnold
    • Katarzyna Trylnik

      Jemmy
    • Bernadetta Grabias

      Hedwige
    • Adam Palka

      Walter Furst
    • Wojtek Gierlach

      Gessler
    • Alessandro Luciano

      Ruodi
    • Gary Jankowski

      Melcthal
    • Mateusz Zajdel

      Rodolphe
    • Adam Kruszewski

      Leuthold
    • Robert Dymowski

      Myśliwy
    • Megan Griffiths

      tancerka
    • Davide Damiani

      Wilhelm Tell
    • Nicholas Keegan

      tancerz

Realizatorzy

    • Andriy Yurkevych

      Dyrygent
    • David Pountney

      Reżyseria
    • Raimund Bauer

      Scenografia
    • Marie-Jeanne Lecca

      Kostiumy
    • Amir Hosseinpour

      Choreografia
    • Fabrice Kebour

      Reżyseria świateł
    • Andriy Yurkevych

      Dyrygent
    • David Pountney

      Reżyseria
    • Raimund Bauer

      Scenografia
    • Marie-Jeanne Lecca

      Kostiumy
    • Amir Hosseinpour

      Choreografia
    • Fabrice Kebour

      Reżyseria świateł
    • Andriy Yurkevych

      Dyrygent
    • David Pountney

      Reżyseria
    • Raimund Bauer

      Scenografia
    • Marie-Jeanne Lecca

      Kostiumy
    • Amir Hosseinpour

      Choreografia
    • Fabrice Kebour

      Reżyseria świateł

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy
Tancerze gościnni

Streszczenie

  • Akt I

    W jednym ze szwajcarskich kantonów trwa uroczystość weselna, która wieńczy lokalne święto. Wilhelm Tell nie potrafi przestać rozmyślać nad losem swojej ojczyzny, gnębionej przez austriackich najeźdźców i tyrańskie rządy ich gubernatora, Geslera. Patriarcha wsi, Melcthal błogosławi zakochanym parom, ale jest niezadowolony z syna Arnolda, który nie potrafi znaleźć sobie żony. Arnold jest zrozpaczony; wierny swojemu krajowi, zakochany jest w Mathilde, austriackiej księżniczce. Podczas zabawy syn Wilhelma Tella, Jemmy wygrywa konkurs łuczniczy, lecz fetę przerywa nadbiegający Leuthold, który właśnie zabił austriackiego żołnierza usiłującego zgwałcić jego córkę. Tell pomaga Leutholdowi uciec, przeprawiając go swoją łodzią przez niebezpieczne wody jeziora. Ludność sprzeciwia się austriackim żołnierzom oraz ich kapitanowi Rodolphe’owi i odmawia wyjawienia nazwiska Tella. Austriacy zabierają więc Melcthala jako zakładnika i niszczą wioskę.

  • Akt II

    Mathilde i Arnold wyznają sobie miłość. Gdy Tell i Walter, kolejny szwajcarski patriota, oznajmiają mu, że Austriacy zamordowali jego ojca Melcthala, Arnold przysięga go pomścić i zebrać wszystkie siły, by walczyć o wolność i niepodległość. Przedstawiciele trzech kantonów składają uroczyste ślubowanie, że oswobodzą swój naród z ucisku.

  • Akt III

    Arnold zawiadamia Mathilde, że musi iść walczyć o prawa swojego kraju. Razem płaczą nad utraconą miłością. Żołnierze Geslera zmuszają uwięzionych Szwajcarów do śpiewów i tańców, każą im się kłaniać przed kapeluszem austriackiego namiestnika. Gdy Tell odmawia złożenia ukłonu, Rodolphe rozpoznaje w nim człowieka, który uratował Leutholda. Słysząc wcześniej o umiejętnościach łuczniczych Tella, Gesler rozkazuje mu zestrzelić jabłko z głowy swego syna Jemmy’ego. Jeśli Tell odmówi, on i syn zginą. Jednak Tellowi udaje się zestrzelić jabłko nie raniąc Jemmy’ego. Gdy żołnierze znajdują przy nim drugą strzałę, Tell oświadcza, że przeznaczona była ona dla Geslera, gdyby nieszczęśliwym trafem pierwsza raniła jego dziecko. Wściekły Gesler każe aresztować Tella, lecz interweniuje Mathilde i zabiera pod swoją opiekę Jemmy’ego. Tell ma być zabrany łodzią do zamku Altdorf i tam zostać zgładzony.

  • Akt IV

    Na wieść o aresztowaniu Tella, Arnold ujawnia miejsce, gdzie Tell i Melcthal ukryli broń przygotowując się do zbrojnego powstania. Żona Tella, Hedwige zaczyna błagać Geslera o miłosierdzie, gdy nadchodzi Mathilde z Jemmy’m i proponuje siebie w zamian jako zakładniczkę. Nad jeziorem rozpętuje się burza. W obliczu niebezpieczeństwa, Tell zostaje uwolniony z łańcuchów, aby jako znakomity żeglarz mógł bezpiecznie przeprowadzić łódź. Jemmy daje sygnał do buntu, a gdy Tell przybija do brzegu, syn wręcza mu jego łuk i strzały. Tell zabija Geslera, a Arnold i jego ludzie zdobywają zamek Altdorf. Gdy burza wreszcie się uspokaja i wszystko cichnie, Mathilde i Szwajcarzy łączą się w modlitwie dziękczynnej za piękno natury i powrót wolności dla ich kraju.

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Shiseido
  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Harvard Business Review Polska
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''