Balletto di Roma - Giselle
Spektakl Balletto di Roma / IX Dni Sztuki Tańca
GISELLE
Choreografia: Itamar Serussi Sahar, Chris Haring/Liquid Loft
Koncepcja: Peggy Olislaegers
Muzyka: Adolphe Adam, aranżacja: Richard van Kruysdijk i Andreas Berger
Premiera: 16/07/2016
Prezentowana nowa inscenizacja Giselle to efekt współpracy zespołu z kolektywem Liquid Loft oraz festiwalami Operaestate Festival Veneto i Civitanova Danza. Zespół wziął na warsztat jeden z najlepiej znanych romantycznych baletów repertuaru klasycznego, przenosząc go we współczesny wymiar. W spektaklu odnajdujemy połączenie baletu klasycznego z tańcem współczesnym i aktualnymi realiami.
Choreografię pierwszego aktu powierzono Itamarowi Serussiemu, byłemu tancerzowi Batsheva Dance Company, który od 2006 roku jest twórcą niezależnym, a aktualnie także choreografem-rezydentem Scapino Ballet w Rotterdamie. W trakcie swojej kariery choreograficznej Serussi rozwinął własny, niezwykle indywidualny styl twórczy. Jego metoda polega na eksperymentowaniu z ograniczeniami ciała przy pomocy żartu i improwizacji. Jego prace są zarazem zabawne i pełne elegancji. Tworząc, intensywnie angażuje się w relacje z tancerzami. W Giselle Serussi skupił się na motywie miłości i zdrady, jednak – co ciekawe – jego choreografia pozbawiona jest fizycznego kontaktu między tancerzami.
Drugi akt baletu został stworzony przez Chrisa Haringa, zdobywcę Złotego Lwa na weneckim biennale w 2007 roku, członka austriackiego kolektywu Liquid Loft zrzeszającego twórców różnych dyscyplin – tancerzy, artystów wizualnych i kompozytorów. Taniec Haringa można by określić mianem „multimedialnego” – kreowana w przestrzeni scenicznej rzeczywistość wzbogacona jest o elementy wizualne: nowoczesne technologie i teatralne triki. Granice między tym, co istnieje, a tym, co jest złudzeniem zacierają się w choreografii Haringa, podobnie jak linia podziału między realną wioską a fantastycznym światem czy ramy uczucia łączącego Giselle i Alberta. Haring skupia się na motywie zemsty – zarówno zemsty kobiety na mężczyźnie, jak i zemsty za szerzej rozumianą zdradę.
Sponsorzy
-
Partner spektaklu
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej