Cud albo Krakowiaki i Górale
Jan Stefani / Wojciech Bogusławski
Wodewil w czterech aktach
Libretto: Wojciech Bogusławski
Prapremiera: 1.03.1794
Premiera: 13.03.2015
Oryginalna polska wersja językowa
„Twarda polityka personalna panuje w operowym świecie. – opisywała noblistka Wisława Szymborska wrażenia z lektury Przewodnika operowego Józefa Kańskiego. – Sopran powinien być córką basa, żoną barytona, kochanką tenora. (…) Kochanek baryton to rzadkość i lepiej będzie, jeśli rozejrzy się za jakimś mezzosopranem. Z kolei mezzosoprany niech będą ostrożne z tenorami – los skazuje je najczęściej na rolę ‘tych drugich’ albo jeszcze smutniejszą pozycję przyjaciółek sopranów”. Czy tak jest w Krakowiakach i Góralach? Trzeba przekonać się samemu, oglądając spektakl. Wojciech Bogusławski – autor libretta był człowiekiem-orkiestrą: aktorem, śpiewakiem operowym, reżyserem, pisarzem, autorem dramatów, propagatorem idei oświeceniowych, wolnomularzem – w loży „Świątynia Mądrości” otrzymał stopień mistrza. György Spiró uczynił go bohaterem swojej powieści i dramatu. Za swoje zasługi dla teatru polskiego Bogusławski nazywany jest jego ojcem. Prapremiera Krakowiaków i Górali odbyła się w przededniu wybuchu Powstania Kościuszkowskiego w Teatrze Narodowym w Warszawie. Po 1795 roku wielokrotnie wystawiana na scenach Lwowa, po jakimś czasie zapomniana i odkryta na nowo przez Leona Schillera w latach trzydziestych. Muzykę do tej opery komicznej – wodewilu napisał Jan Stefani – z pochodzenia Czech, kształcony we Włoszech. Łączy on muzyczny styl klasyczny z elementami polskiej muzyki ludowej, w tym tańców – poloneza, krakowiaka, polki, mazura.
Realizatorzy
Uczestnicy Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa
Barokowa Orkiestra Akademii Operowej
Chór młodzieżowy "Artos" im. Władysława Skoraczewskiego
Streszczenie
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej