Dziadek do orzechów i król myszy
Piotr Czajkowski / Toer van Schayk, Wayne Eagling
-
Akt I
50 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt II
50 min
Czas trwania: ok. 2 h
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
Balet-feeria w dwóch aktach
Libretto: Marius Petipa wg opowieści E.T.A. Hoffmanna
Prapremiera: Teatr Maryjski, Sankt Petersburg, 6.12.1892
Premiera polska: Teatr Nowości, Warszawa, 30.12.1922
Premiera tej inscenizacji: Het Nationale Ballet, Amsterdam, 13.12.1996
Premiera Polskiego Baletu Narodowego: Teatr Wielki, Warszawa, 25.11.2011
Cytowany niezliczoną ilość razy w filmach, serialach, utworach muzycznych, a nawet reklamach Dziadek do Orzechów jest jednym z najpopularniejszych baletów w Europie i Ameryce Północnej, a w okresie bożonarodzeniowym – najpopularniejszym. Sen Klary o wspólnej podróży z Księciem przez Krainę Słodyczy oddaje sens wielu naszych marzeń i życzeń, szczególnie w okresie oczekiwania na gwiazdkę z nieba, upominek od Świętego Mikołaja. Marzymy o przygodach, dobrym towarzystwie, pięknie, delikatności, czułości. To dają nam Konfiturowy Gaj, Marcepanowy Pałac, Jezioro Róż. Marzymy także o magicznej transformacji – i to się dokonuje – drewniany Dziadek do Orzechów zamienia się w Księcia, mieszkanie w krainę czarów. Akcja inscenizacji, którą oglądamy w Teatrze Wielkim, dzieje się w Warszawie, na początku XIX wieku. To właśnie wtedy w Warszawie, przy ulicy Freta, mieszkał E.T.A. Hoffmann, autor opowiadania Dziadek do Orzechów. I to w Warszawie umiejscawia akcję baletu Toer van Schayk, jego choreograf i scenograf. To tu, w mieszkaniu z widokiem na Zamek Królewski zaczynają się czary… Do baśniowego brzmienia muzyki Czajkowskiego, szczególnie we fragmencie tańca Cukrowej Wróżki, przyczynia się brzmienie celesty – instrumentu klawiszowego wynalezionego pod koniec XIX wieku. Czajkowski był pierwszym wielkim kompozytorem, który wykorzystał celestę w swej kompozycji.
45 minut przed każdym przedstawieniem zapraszamy na spotkania wprowadzające do Foyer Głównego
Lista gości dostępna na Facebooku
Obsada
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
- Król Myszy
- Luiza
-
Shunsuke Mizui
-
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
- Król Myszy
- Luiza
-
Jordan Bautista
-
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
-
Kurusz Wojeński
-
Bianca Teixeira
(po raz pierwszy w roli)
- Jaś
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
- Król Myszy
- Luiza
-
Shunsuke Mizui
-
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
- Król Myszy
- Luiza
- Jaś
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
-
Kurusz Wojeński
-
Bianca Teixeira
- Jaś
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
- Król Myszy
-
Bianca Teixeira
- Jaś
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
- Król Myszy
- Luiza
- Jaś
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
-
Kurusz Wojeński
- Luiza
-
Jordan Bautista
-
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
- Król Myszy
- Luiza
- Jaś
- Klara
- Książę
- Dziadek do orzechów
- Drosselmeyer
-
Kurusz Wojeński
- Luiza
-
Jordan Bautista
-
Realizatorzy
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
- Dyrygent
- Scenografia i kostiumy
- Światła
- Asystent choreografa
- Choreografia
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy "Artos" im. Władysława Skoraczewskiego
Streszczenie
-
Akt I
Warszawa, 6 grudnia 1806
Łazienka
W łazience rodzinnego domu Hitzigów nad brzegiem Wisły służąca Marysia właśnie skończyła kąpiel trzynastoletniej Klary i jej młodszego brata Jasia, a teraz pomaga im się ubrać na przyjęcie z okazji dnia Świętego Mikołaja. Jaś rozrabia, podczas gdy najstarsza siostra Luiza podekscytowana biega tam i z powrotem, szykując się na wieczór. Kiedy zaczyna padać śnieg, zafascynowane dzieci wpatrują się w niego przez okno.Nad rzeką
Zapada zmierzch, kilka osób jeszcze jeździ na łyżwach po zamarzniętej Wiśle, a na przyjęcie do domu Hitzigów przybywają goście z dziećmi. Jako ostatni przychodzą stary pan Drosselmeyer, przyjaciel rodziny, którego dzieci nazywają wujkiem, i jego młody siostrzeniec, aspirant marynarki wojennej.Korytarz
Klara i Jaś witają wujka Drosselmeyera. Ten ekscentryczny i nieco tajemniczy starszy pan, pasjonujący się zegarami i urządzeniami mechanicznymi, zadziwia dzieci pokazami magicznych sztuczek. Na jego znak drzwi w holu znikają i dzieci nagle znajdują się w salonie.Salon
Przyjęcie ożywia się dopiero wtedy, gdy Drosselmeyer, poruszając się wolno między znieruchomiałymi gośćmi, przestawia zegar do przodu. Ludzie się pozdrawiają; pokój wypełniony jest dziećmi – przyjaciółmi i kuzynami Klary. Nagle pojawia się Święty Mikołaj w towarzystwie diabła i anioła. Dzieci, początkowo wystraszone, wpadają w zachwyt, gdy dostają prezenty. Święty Mikołaj i jego mali pomocnicy żegnają się, a Drosselmeyer i jego siostrzeniec wnoszą magiczną latarnię.Magiczna latarnia
Przy pomocy przeźroczy Drosselmeyer opowiada bajkę o młodej Księżniczce, która odrzuca oświadczyny Króla Myszy, ponieważ swe serce obiecała przystojnemu Księciu. Król Myszy próbuje ich rozdzielić i stacza pojedynek z Księciem, aż w końcu rzuca na niego czar. Nagły błysk, Książę zostaje przemieniony w drewnianą lalkę Dziadka do Orzechów.Salon
Klara jest poruszona usłyszaną historią. Współczuje Dziadkowi do Orzechów i jest nim zachwycona, ale jej serce bije szybciej również dla siostrzeńca Drosselmeyera, więc w wyobraźni utożsamia go z zaczarowanym Księciem. Gdy zostaje sama z Dziadkiem do Orzechów, zaczyna tańczyć i z radością odkrywa, że on także się porusza. Wchodzi Jaś i psuje nastrój, urywając Dziadkowi do Orzechów głowę. Drosselmeyer pociesza Klarę i naprawia drewnianą lalkę. Klara bandażuje wstążką ranę Dziadka do Orzechów i kładzie go do łóżeczka dla lalek, by zasnął i powrócił do zdrowia. Wszystkie dzieci bawią się swoimi nowymi zabawkami, gdy Jaś i kilku starszych chłopców brutalnie im przerywają zabawą w żołnierzy. Do pokoju wracają dorośli, dzieci muszą iść spać, goście wychodzą. Klara w nocnej koszuli zakrada się z powrotem w nadziei, że zabierze lalkę-dziadka do orzechów na górę, ale matka każe zostawić ją w szafce na zabawki. Gdy Klara wpada na siostrzeńca Drosselmeyera, daje mu wstążkę do włosów jako romantyczną pamiątkę. Chłopak jest zaskoczony, zupełnie nie zdawał sobie sprawy, że zdobył serce dziewczynki.Sypialnia Klary
Służąca Marysia kładzie Klarę spać. W sennym koszmarze przy łóżku dziewczynki pojawia się Król Myszy. Chce porwać Klarę. Gdy dziewczynka stawia opór, grozi, że odgryzie głowę Dziadkowi do Orzechów. Nadal w koszmarze, Klara wyskakuje z łóżka i biegnie przez ciemny dom do salonu, by ratować Dziadka do Orzechów.Salon
Gdy Klara zagląda przez drzwi, zegar wybija dwunastą, a wszystko wokół zdaje się rosnąć i przekształcać. Ku jej przerażeniu pokój wypełnia się ohydnymi myszami. Z szafki zamieniającej się w fortecę wyłania się Dziadek do Orzechów i ratuje dziewczynkę. Z mieczem w dłoni początkowo wzbudza strach wśród myszy, ale ogromne szczury przybywają im na ratunek i Klara z Dziadkiem do Orzechów wycofują się do fortu. Fort przeżywa oblężenie. Gdy żołnierzyki próbują kontratakować, zostają rozbrojone, a ich dowódcę, małego Jasia, przepędza sam Król Myszy. Dziadek do Orzechów pada ranny, a Klara dzielnie go osłania. Powraca Jaś w towarzystwie huzarów, ale Król Myszy jest zbyt silny. Huzarzy nie są w stanie unieść ciężkich szabli. Myszy i szczury zwyciężają. Po bitwie Klara i ranny Dziadek do Orzechów wpadają w rozpacz.Sen we śnie
Koszmar Klary zamienia się w piękny sen. Ściany salonu znikają, a Klara i Dziadek do Orzechów znajdują się w zaśnieżonym sosnowym lesie. Kłopoty znikają, między Klarą i Dziadkiem do Orzechów rozkwita miłość. On jednak nadal cierpi z powodu odniesionej w walce rany i mdleje. Dziewczyna znów opatruje go wstążką i prowadzi do swego łóżka; błaga wuja, by go uleczył. Spod ręki Drosselmeyera ukazuje się Dziadek do Orzechów jako piękny Książę; Klara rozpoznaje rysy siostrzeńca Drosselmeyera. Wyznają sobie miłość.Śnieg
Przepiękny sen nagle zmienia się – pośród tańczących płatków śniegu powraca Król Myszy ze szczurami. Ponownie zamienia Księcia w Dziadka do Orzechów. Śnieg na chwilę spycha myszy na dalszy plan, ale na krótko – szczury i myszy powracają tłumnie. Gdy Klara i Dziadek do Orzechów odchodzą już od zmysłów, pojawia się Drosselmeyer z magiczną latarnią, świecącą jaskrawym oślepiającym światłem. Drosselmeyer bierze za ręce Klarę i Dziadka do Orzechów, by znaleźć schronienie w magii. -
Akt II
W magicznej latarni
Drosselmeyer, Klara i Dziadek do Orzechów przybywają do wnętrza mechanizmu magicznej latarni. To królestwo Drosselmeyera. Starszy pan przedstawia Klarę i Dziadka do Orzechów mechanikom, którzy nieustannie dbają o płynny ruch kół zębatych. Lecz nieustępliwy Król Myszy wraz z orszakiem również znalazł drogę do środka magicznej latarni. Drosselmeyer straszy go obrazkami kota Hoffmanna. Kot nazywa się Mruczysław. W ostatecznym pojedynku Dziadkowi do Orzechów udaje się zabić Króla Myszy, myszy znikają, urok zostaje zdjęty, a Dziadek do Orzechów na stałe zamienia się w Księcia. Maszyneria magicznej latarni zaczyna poruszać się sama z siebie, Drosselmeyer i jego mechanicy nie są w stanie jej powstrzymać. Obrazki pojawiają się i znikają, zabierając Klarę i Księcia w podróż do egzotycznych krajów, gdzie dziewczyna odnajduje siostrę wciąż obleganą przez wielbicieli i Jasia sprzedanego przez Króla Myszy tureckiemu paszy w niewolę. Maszyneria magicznej latarni, obracając się coraz szybciej i gwałtowniej, zupełnie wymyka się spod kontroli. Pojawiają się ciemne chmury; Klara zostaje uniesiona wysoko, upada... i budzi się w swojej sypialni.Sypialnia
Dziewczyna siada gwałtownie, Jaś ją uspokaja. Tak się cudownie składa, że miał ten sam sen. Po raz pierwszy Klara i jej młodszy brat uświadamiają sobie, jak bardzo są sobie bliscy. Razem schodzą na dół, gdzie dawno nie ma gości i wszędzie jest ciemno.Nad rzeką
Klara i Jaś w środku nocy otwierają drzwi i wychodzą na śnieg. Nagle dostrzegają Drosselmeyera oraz jego siostrzeńca, którzy machają im na do widzenia i odchodzą w ciemną noc.
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej