Głos ludzki
Tragedia liryczna w jednym akcie
Libretto: Jean Cocteau
Prapremiera: 6.02.1959, Opera Komiczna, Paryż
Premiera: 16.04.2016
Wersja z fortepianem
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi napisami
„Czyż nie jesteśmy głupi? Wszystko jest skończone, zacznijmy od nowa” – powiedział, płacząc Francis Poulenc do śpiewaczki Denise Duval, także tonącej we łzach. Każde z nich opłakiwało rozstanie ze swoim długoletnim partnerem. W takich okolicznościach powstawała muzyka do Głosu ludzkiego. Pomysł, aby skomponować muzykę do słów dramatu Jeana Cocteau przyszedł Poulencowi do głowy, gdy był w La Scali. Maria Callas wychodząc do oklasków, zepchnęła partnerującego jej Mario del Monaco za kurtynę, aby aplauz publiczności mieć tylko dla siebie. „Napisz operę na jeden głos, żeby Callas nie musiała bić się o scenę” – szepnął mu przyjaciel. Poulenc napisał, lecz dla Denise Duval, z którą współpracował od lat. Także w warszawskiej inscenizacji Głosu ludzkiego na świat patrzymy przez łzy – to rozmazujący się obraz widziany z okna samochodu. Rozmazuje się także makijaż bohaterki (w tej roli Joanna Woś), przez ramię której spoglądamy na ulice nocnej Warszawy. A może na świat limbo? Maja Kleczewska w tej inscenizacji zadaje pytania: jak bardzo realne może być zranienie symboliczne? Gdzie leży granica między cierpieniem psychicznym a fizycznym? Czym jest rozstanie? Czy za każdym razem, gdy rozstajemy się z kimś, kończy się świat?
Obsada
Realizatorzy
Streszczenie
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej