Ognisty anioł
Siergiej Prokofiew
-
Część I
ok. 1 h
-
Przerwa
ok. 25 min
-
ok. Część II
1 h 10 min
Czas trwania: ok. 2 h 40 min
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł projekt plakatu Adam Żebrowski
Opera w pięciu aktach (siedmiu obrazach)
Libretto: kompozytor według Walerego Briusowa
Prapremiera: 25.11.1954, Paryż
Koprodukcja: Festival d'Aix-en-Provence, Den Norske Opera & Ballett
Oryginalna rosyjska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami
Uwaga! W spektaklu użyto migających świateł
Reżyser spektaklu, Mariusz Treliński, 9 kwietnia 2018 nagrodzony został International Opera Awards - Operowym Oscarem. Więcej
Dziewczynce ukazuje się Anioł, dziewczynka kocha go miłością platoniczną. Dziewczynka dorasta, Anioł staje się obiektem jej pożądania. Pożądanie młodziutkiej Renaty gniewa Anioła. Dla Renaty zaś miłość do Anioła staje się osią świata, próbuje odszukać go w mężczyznach, których spotyka. Obraz Anioła, który nosi w sobie, uniemożliwia jej prawdziwy związek z Ruprechtem, który dla niej gotowy jest na wszystko, także na zawarcie paktu z Mefistofelesem. Wizje religijne, pragnienie czystości, poczucie winy, potrzeba kary, sadomasochizm – wszystko to pojawia się w tej historii. Kim jest Renata – panną nikt czy egzaltowaną manipulatorką? „Pracując nad tą rolą, obserwuję, jak zachowują się dzieci, jak zachowują się zwierzęta – są impulsywne, podobnie jak Renata. Uderzająca jest jej impulsywność, która odzwierciedlona jest w muzyce” – mówi Svetlana Sozdateleva, odtwórczyni tej partii w kilku realizacjach Ognistego Anioła. Partia ta jest szalenie wymagająca psychologicznie i muzycznie, podobnie jak partia Ruprechta – aby śpiewać tę operę potrzeba słuchu absolutnego. Ognisty Anioł według dyrygenta Vladimira Jurowskiego, który z wielkim sukcesem poprowadził tę operę w ostatnich latach w Monachium, należy do najbardziej radykalnych oper pierwszej połowy XX wieku. Znajduje on w niej muzyczne nawiązania do Zamku Sinobrodego, Lulu, Wozzecka, a także melodie i rytmy, które dopiero pół wieku później, w latach 60. i 70. zostały użyte w muzyce rockowej.
Czas odmierza nam
Obsada
- Ruprecht
- Renata
- Wróżka / Widmo
- Faust / Henryk
- Jakob Glock Pierwszy
- Mąż właścicielki / Jakob Glock Drugi / Kelner
- Właścicielka hotelu
- Agrippa / Mefisto
- Druga Dziewczyna
- Pierwsza Dziewczyna
- Ruprecht
- Renata
- Wróżka / Widmo
- Faust / Henryk
- Jakob Glock Pierwszy
- Mąż właścicielki / Jakob Glock Drugi / Kelner
- Właścicielka hotelu
- Agrippa / Mefisto
- Druga Dziewczyna
- Pierwsza Dziewczyna
- Ruprecht
- Renata
- Wróżka / Widmo
- Faust / Henryk
- Jakob Glock Pierwszy
- Mąż właścicielki / Jakob Glock Drugi / Kelner
- Właścicielka hotelu
- Agrippa / Mefisto
- Druga Dziewczyna
- Pierwsza Dziewczyna
- Ruprecht
- Renata
- Wróżka / Widmo
- Faust / Henryk
- Jakob Glock Pierwszy
- Mąż właścicielki / Jakob Glock Drugi / Kelner
- Właścicielka hotelu
- Agrippa / Mefisto
- Druga Dziewczyna
- Pierwsza Dziewczyna
- Ruprecht
- Renata
- Wróżka / Widmo
- Faust / Henryk
- Jakob Glock Pierwszy
- Mąż właścicielki / Jakob Glock Drugi / Kelner
- Właścicielka hotelu
- Agrippa / Mefisto
- Druga Dziewczyna
- Pierwsza Dziewczyna
Realizatorzy
- Dyrygent 13/05/2018
- Dyrygent
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyser światła
- Choreograf / ruch sceniczny
- Projekcje video
- Przygotowanie chóru
- Dramaturgia
- Charakteryzacja
- Dyrygent 13/05/2018
- Dyrygent
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyser światła
- Choreograf / ruch sceniczny
- Projekcje video
- Przygotowanie chóru
- Dramaturgia
- Charakteryzacja
- Dyrygent 13/05/2018
- Dyrygent
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyser światła
- Choreograf / ruch sceniczny
- Projekcje video
- Przygotowanie chóru
- Dramaturgia
- Charakteryzacja
- Dyrygent 13/05/2018
- Dyrygent
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyser światła
- Choreograf / ruch sceniczny
- Projekcje video
- Przygotowanie chóru
- Dramaturgia
- Charakteryzacja
- Dyrygent 13/05/2018
- Dyrygent
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyser światła
- Choreograf / ruch sceniczny
- Projekcje video
- Przygotowanie chóru
- Dramaturgia
- Charakteryzacja
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner bankietu
-
-
Patroni medialni premiery
-
-
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej