Rigoletto
Giuseppe Verdi
Opera w trzech aktach
Libretto: Francesco Maria Piave według dramatu Wiktora Hugo Król się bawi
Prapremiera: 11.03.1851, Gran Teatro La Fenice, Wenecja
Premiera polska: 8.11.1853, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 12.03.1997
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami
„Questa o quella: per me pari sono” – francuska piosenkarka Dalida zapytana w jednym z wywiadów telewizyjnych o ulubiony utwór operowy, nuci arię księcia Mantui z Rigoletta. Do jej najlepszych wspomnień z dzieciństwa należały wieczory, kiedy ojciec zabierał ją do Opery Kairskiej, gdzie był pierwszym skrzypkiem. To właśnie Rigoletto wystawiono podczas inauguracji opery w Kairze w 1868 roku. U Verdiego zamówiono wprawdzie specjalnie na tę okazję Aidę, ale kompozytor nie zdążył jej ukończyć. Rigoletto – opowieść o dworskim błaźnie podejmuje temat żartu – żartu w kulturze dworskiej, środowiskowej, żartu jako wentyla bezpieczeństwa, a także moralnych granic i ryzyka związanego z żartem. Lekkość i mrok – kontrastują zarówno w opowieści, jak i muzyce. A także w obrazach tworzonych przez scenografów. Jean-Pierre Ponnelle w legendarnej realizacji z Luciano Pavarottim z 1982 roku odmalowuje fresk inspirowany między innymi Palazzo Te zbudowanym w Mantui w XVI wieku przez Fryderyka II Gonzagę. Podobnie pełna przepychu jest warszawska inscenizacja Gilberto Deflo ze scenografią Ezio Frigerio. Rigoletto to także historia o więzach i miłości ojca i córki, o tym jak chronić to, co najdroższe, co szczere – w realiach dworskich. To pytanie o autentyczność i jej cenę. Czy rzeczywiście, jak pisał w jednej z powieści Heinrich Boell: „Ironia nie wystarcza i nigdy nie będzie wystarczała (…), jest tylko narkotykiem dla uprzywilejowanych”?
Obsada
Realizatorzy
Streszczenie
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Spektaklu
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej