DREWNIANY KSIĄŻĘ / CUDOWNY MANDARYN
Spektakl Cracovia Danza w ramach X Dni Sztuki Tańca
WESELE W OJCOWIE
INSCENIZACJA I CHOREOGRAFIA: Leszek Rembowski
MUZYKA: Karol Kurpiński, Józef Damse
KOSTIUMY: Zofia De Ines
SCENOGRAFIA: Zofia De Ines, Tomasz Chlanda
Premiera: 24.10.2015, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
HARNASIE
INSCENIZACJA I CHOROGRAFIA: Leszek Rembowski
MUZYKA: Karol Szymanowski
KOSTIUMY: Jan Polewka
SCENOGRAFIA: Jan Burnat
Premiera: 9.12.2017, Gmach Główny Muzeum Narodowego w Krakowie
Wesele w Ojcowie nazywane jest pierwszym polskim baletem narodowym. Balet Dworski Cracovia Danza przywrócił to dzieło publiczności po kilkudziesięciu latach zapomnienia. Taneczna opowieść o weselu w podkrakowskim Ojcowie miała swoją prapremierę w 1823 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie i stała się manifestacją polskości. W spektaklu wspaniałe mazury, krakowiaki, polki i marsze ukazane są w pełnej scenicznej krasie. Choreografie Leszka Rembowskiego oparte są na archiwalnych zapisach polskich tańców. Niezwykle ważnym elementem spektaklu jest oczywiście muzyka. Oryginalna muzyka baletowa wybrzmiewa w spektaklu w nagraniu zespołu The Violin Consort pod przewodnictwem Zbigniewa Pilcha. Przedstawienie muzycznie wzbogacone jest o melodie żydowskie oraz tradycyjne pieśni obrzędu weselnego w wykonaniu śpiewającej białym głosem Magdaleny Wieczorek-Duchewicz.
Balet-pantomima Harnasie jest nie tylko pierwszym w historii muzyki polskiej utworem scenicznym w całości opartym na folklorze Podhala, ale także pierwszym, który w tak doskonały sposób łączy w sobie elementy muzyki ludowej z indywidualnym stylem kompozytora. Bezpośrednim impulsem do powstania baletu stało się w 1923 roku wesele góralki Heleny Gąsienicy-Roj z Jerzym Rytardem. Od tego czasu trwała praca nad Harnasiami. Balet został ukończony w roku 1931. Prapremiera utworu odbyła się cztery lata później w Pradze, ale dopiero premiera paryska w 1936 roku rozpoczęła tryumfalny pochód dzieła po scenach polskich i zagranicznych. Kluczem baletu jest muzyka Karola Szymanowskiego. To ona wyznacza ruch, w którym można odnaleźć zarówno elementy tańca klasycznego, jak i współczesnego, połączone z elementami folkloru i tańca góralskiego.
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni