• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Moniuszko / Brahms,
Liszt,
Schumann

  • 22 marca 2019 piątek 19:00 Sale Redutowe
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

WYSTĘPUJĄ:

Ewa Tracz, Agata Schmidt oraz Tomasz KumięgaAleksander Chodacki - fortepian

Adam Rogala - fortepian

Radosław Zaworski - fortepian

PROGRAM:

Część I

Moniuszko

Prząśniczka - Ewa Tracz
Cztery pory roku - Ewa Tracz
Dalibógże - Ewa Tracz
Dumka - Tomasz Kumięga
Rybaczka, sł. H. Heine - Tomasz Kumięga
Niepewność - Agata Schmidt
Złota rybka - Agata Schmidt
Chochlik - Ewa Tracz
Czy powróci - Ewa Tracz
Wędrowna ptaszyna - Tomasz Kumięga
Księżyc i rzeczka - Tomasz Kumięga
Wilija - Tomasz Kumięga
Matko już nie ma Cię - Agata Schmidt
Grajek - Agata Schmidt
Duettino - Ewa Tracz, Agata Schmidt
 
Przerwa

Część II

R. Schumann, Wenn ich in deine Augen seh (op. 48 nr 4 - Dichterliebe) - Tomasz Kumięga
R. Schumann, Ich wandelte unter den Bäumen (op. 24 nr 3 - Liederkreis) - Tomasz Kumięga
R. Schumann, Schöne Wiege meiner Leiden (op. 24 nr 5 - Liederkreis) - Tomasz Kumięga
R. Schumann, Berg’ und Burgen schau’n herunter (op. 24 nr 7 - Liederkreis) - Tomasz Kumięga
R. Schumann, Mit Myrten und Rosen (op. 24 nr 9 - Liederkreis) - Tomasz Kumięga
F. Liszt, 3 sonety do słów Petrarki: Pace non trovo / Benedetto sia l’giorno / I vidi in terra - Ewa Tracz
J. Brahms, Alte Liebe op. 72 nr 4 - Agata Schmidt
J. Brahms, Die Mainacht op.43 nr 2 - Agata Schmidt
J. Brahms, Von ewiger Liebe op. 43 nr 1 - Agata Schmidt
J. Brahms, Duet Vor der Tur op. 28 nr 2 - Agata Schmidt, Tomasz Kumięga

Twórczość pieśniarska Moniuszki ma bardzo różnorodny charakter. Składają się na nią piosnki sielskie, jak sam Moniuszko je nazywał – piosnki wieśniane znad Niemna, baśni gminne (Dziadek i babka), pieśni idylliczne (Wiosna, Polna różyczka), refleksyjne (Pieśń wieczorna, Dola), obyczajowe (Triolet), miłosne (Rozmowa, Pieszczotka), fantastyczne (Świtezianka), patriotyczne (Pieśń wojenna, Stary kapral), dumki, ballady, romanse, sceny dramatyczne, psalmy, hymny, pieśni liryczne, czy pieśni choreiczne.

Wśród 300 utworów znajdziemy zarówno piosnki proste, pisane do amatorskiego wykonania w domach, jak i prawdziwe arcydzieła liryki wokalnej, które mogą konkurować z dziełami europejskich mistrzów epoki romantyzmu. Moniuszko przykładał wielką wagę do wyboru tekstów do swoich pieśni. Mickiewicz, Czeczot, Syrokomla, Kochanowski, Witwicki, Kraszewski, Pol, Goethe, Szekspir, Hugo to tylko niektóre nazwiska z ogromnego grona poetów, których wiersze umuzycznił kompozytor.

Wśród pieśni Moniuszki odkrywamy perły romantycznej liryki wokalnej – Treny do słów Kochanowskiego, czy takie pieśni, jak: Lirnik wioskowy, Znasz-li ten kraj, Do pączka, Rozmowa, Do Niemna, już nie mówiąc o balladach – Czaty, Świtezianka, Dziad i baba, czy Rybka. To doskonale napisane utwory, o niezwykłych walorach melodycznych i harmonicznych, często z wirtuozowską partią fortepianu.

Przygotowując cykl koncertów, wybrano 80 pieśni i zestawiono je z utworami innych kompozytorów, by pokazać Moniuszkę na tle twórczości tego gatunku. Ballady Moniuszki są połączone z balladami Schumanna i Loewego, pieśni – z romansami i balladami romantycznymi Berlioza i Meyerbeera. Powstał program pieśni Moniuszki do słów Mickiewicza, program z utworami kameralnymi, a także program dla duetów. Osobno trzeba traktować pieśni religijne Moniuszki – ich prostota, niezwykła melodyjność oraz przepiękne, choć proste teksty, zawsze wywołują niesamowite wrażenie.

Obsada

2019-03-22 | 19:00

Realizatorzy

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Inglot
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Harvard Business Review Polska
  • Pani
  • Twój Styl
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''