• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Nabucco

Giuseppe Verdi

  • Akt I

    ok. 40 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    30 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt III i IV

    ok. 50 min

Czas trwania: ok. 2 h 40 min

  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: projekt/design: Sadowski projekt/design: Sadowski
  • 14 września 2018 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 16 września 2018 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 8 marca 2019 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 10 marca 2019 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w czterech aktach
Libretto: Temistocle Solera wg Auguste'a Anicet-Bourgeois i Francisa Cornue
Prapremiera: 9.03.1842, Regio Teatro alla Scala, Mediolan, 
Premiera warszawska: 25.02.1854, Teatr Wielki
Premiera tej inscenizacji: 26.06.1992
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami

Przypadek, synchroniczność a może przeznaczenie? Jest rok 1842. Wdowiec Verdi po klęsce opery Dzień panowania pracuje nad Nabucco. Partię Abigail zgadza się zaśpiewać sopranistka Giuseppina Strepponi. Opera odnosi sukces. Kompozytor zdobywa sławę i... drugą żonę – Giuseppina porzuca dla niego karierę śpiewaczki. Chór z trzeciego aktu Va, pensiero staje się nieoficjalnym hymnem Włoch. Verdi skomponuje jeszcze kilka sławnych oper, ale to właśnie Va, pensiero – wzniosła pieśń żydowskich niewolników w wykonaniu dziewięciuset osobowego chóru La Scali rozbrzmiewać będzie miesiąc po śmierci jego i żony, gdy zostaną złożeni w kaplicy Casa di Riposo per Musicisti żegnani przez trzysta tysięcy mieszkańców Mediolanu. W Warszawie ta słynna pieśń w wykonaniu znakomitego Chóru przygotowanego przez Bogdana Golę rozbrzmiewa na tle monumentalnych schodów świątyni jerozolimskiej wzniesionej przez wybitnego scenografa Andrzeja Kreutza Majewskiego. Niezmiennie od 1992 roku wywołuje nostalgiczne poruszenie na widowni Teatru Wielkiego. Konflikt izraelsko-babiloński rozgrywa się w inscenizacji Marka Weissa z barwnym rozmachem w wymiarze politycznym i rodzinnym. To ciesząca się nieustającym i niesłabnącym zainteresowaniem możliwość obcowania z klasyką opery w najlepszym wydaniu.

Obsada

2018-09-14 | 19:00
    • Sergii Magera

      Zaccaria
    • Anna Lubańska

      Fenena
    • Katarzyna Trylnik

      Anna
    • Krzysztof Szmyt

      Abdallo
    • Grzegorz Szostak

      Arcykapłan
    • Tomasz Kuk

      Ismael
    • Lilla Lee

      Abigaille
    • Petru Racovita

      Nabucco
    • Sergii Magera

      Zaccaria
    • Anna Lubańska

      Fenena
    • Katarzyna Trylnik

      Anna
    • Krzysztof Szmyt

      Abdallo
    • Grzegorz Szostak

      Arcykapłan
    • Tomasz Kuk

      Ismael
    • Lilla Lee

      Abigaille
    • Petru Racovita

      Nabucco
    • Sergii Magera

      Zaccaria
    • Anna Lubańska

      Fenena
    • Katarzyna Trylnik

      Anna
    • Krzysztof Szmyt

      Abdallo
    • Grzegorz Szostak

      Arcykapłan
    • Tomasz Kuk

      Ismael
    • Lilla Lee

      Abigaille
    • Petru Racovita

      Nabucco
    • Sergii Magera

      Zaccaria
    • Anna Lubańska

      Fenena
    • Katarzyna Trylnik

      Anna
    • Krzysztof Szmyt

      Abdallo
    • Grzegorz Szostak

      Arcykapłan
    • Tomasz Kuk

      Ismael
    • Lilla Lee

      Abigaille
    • Petru Racovita

      Nabucco

Realizatorzy

    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Andrzej Kreutz Majewski

      Scenografia
    • Jacek Majewski

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Jerzy Bojar

      Reżyseria świateł
    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Andrzej Kreutz Majewski

      Scenografia
    • Jacek Majewski

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Jerzy Bojar

      Reżyseria świateł
    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Andrzej Kreutz Majewski

      Scenografia
    • Jacek Majewski

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Jerzy Bojar

      Reżyseria świateł
    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Andrzej Kreutz Majewski

      Scenografia
    • Jacek Majewski

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Jerzy Bojar

      Reżyseria świateł
    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy

Streszczenie

  • Akt I

    Na dziedzińcu świątyni jerozolimskiej lud błaga Boga o ratunek przed zbliżającą się armią babilońską, którą prowadzi król Nabuchodonozor (Nabucco). Hebrajczycy spodziewają się, że zakładniczką pokoju zostanie znajdująca się wśród nich Fenena, córka Nabucca. Uwolniła ona z niewoli babilońskiej młodego księcia Ismaele'a i wraz z nim uszła do Jerozolimy.

    Na czele zbrojnego oddziału babilońskiego wkracza na dziedziniec Abigaille -- pierworodna, lecz nieślubna córka króla Babilonu. Ona także kocha Ismaele'a i teraz triumfuje widząc swoją rywalkę Fenenę, zdaną na jej łaskę. Pojawia się też Nabucco, grożąc śmiercią wszystkim Żydom. Nie słucha próśb arcykapłana żydowskiego Zaccarii i nie poznając Feneny, zamierza się na nią mieczem. Szczęściem, w ostatniej chwili osłania ją Ismaele, zaś Nabucco rozpoznaje córkę i w porywie ojcowskiej czułości bierze ją w ramiona. Zarazem jednak przysięga ukarać srogo naród żydowski.

  • Akt II

    Abigaille jest zagniewana, bo król na czas swojej nieobecności w Babilonie powierzył władzę nie jej lecz Fenenie. Gdy więc Arcykapłan Baala, oburzony życzliwością Feneny dla Żydów, proponuje Abigaille królewską koronę, księżniczka podchwytuje tę myśl z radością. Postanawiają wspólnie rozpuścić między ludem wieść, że Nabucco zginął na wojnie, następnie zaś wprowadzić Abigaille na tron.

    W innej części królewskiego pałacu stary Zaccaria modli się, aby Bóg oświecił jego umysł. Lud żydowski jest przekonany, że Ismaele to zdrajca. Jedynie Zaccaria i jego siostra Anna, wierzą w dobrą wolę Ismaele'a i Feneny. Pałacowy sługa Abdallo wpada z wieścią o śmierci Nabucca. W ślad za nim wkracza Abigaille wraz z Arcykapłanem, pragnąc odebrać Fenenie królewską koronę. Wtem, nieoczekiwanie pojawia się wśród zebranych Nabucco i wkłada koronę na swoje skronie. Ogarnięty szałem żąda, aby wszyscy oddali mu hołd jako bogu. Zaccaria nieustraszenie sprzeciwia się temu, a i Fenena daje się poznać jako wyznawczyni wiary izraelskiej. Gdy Nabucco brutalnie nalega na oddanie mu czci boskiej, grom z niebios powala go nagle na ziemię. Abigaille triumfuje.

  • Akt III

    Abigaille zasiada na tronie Babilonu jako władczyni. Arcykapłan uzyskuje od niej wyrok śmierci na Fenenę i wszystkich Żydów. Aby spowodować zagładę narodu izraelskiego, Abigaille wykorzystuje zręcznie słabość Nabucca, którego umysł uległ zamroczeniu. Kiedy jednak król dowiaduje się, że Fenena ma ponieść śmierć, odmawia zatwierdzenia wyroku. Wówczas Abigaille rozkazuje go uwięzić.

    Żydzi siedzący nad wodami Babilonu skarżą się gorzko na swój los z dala od ukochanego kraju. Zaccaria dodaje im otuchy i zaręcza, że w końcu powrócą do ojczyzny (chór Va, pensiero).

  • Akt IV

    Z głębokim smutkiem rozmyśla Nabucco o Fenenie, którą ujrzał prowadzoną na miejsce stracenia. W tej tragicznej chwili błaga o pomoc boga Izraela. Obłęd ustępuje i Abdallo na rozkaz swego pana przynosi mu miecz.

    U wejścia do świątyni Baala Arcykapłan oczekuje skazańców. Fenena umocniona na duchu przez Zaccarię, żegna się ze światem. Zanim jednak Arcykapłan rozpoczął krwawą ofiarę, pojawia się groźny Nabucco. W tym momencie rozlatuje się na kawałki posąg Baala i rani śmiertelnie Abigaille. Chcąc odkupić swe przewinienia, w ostatniej chwili życia prosi ona o połączenie małżeńskim węzłem Feneny z Ismaelem i umiera z imieniem Jehowy na ustach. Wzruszony Nabucco wspaniałomyślnie darowuje wolność wszystkim Żydom, zaś Zaccaria intonuje pochwalny hymn na cześć potężnego Jehowy.

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Inglot
  • Partner spektaklu

  • Istituto italiano di cultura
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Harvard Business Review Polska
  • Pani
  • Twój Styl
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''