• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Szalone Dni Muzyki - Orient express

W stronę nowego świata

  • Zobacz zdjęcie: Szalone Dni Muzyki: plakat Szalone Dni Muzyki: plakat
  • 29 września 2018 sobota 15:00 Sala Nowy Świat
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

PROGRAM:

Gustav Holst: St. Paul’s Suite op. 29 nr 2

Camille Saint-Saëns: Introdukcja i Rondo capriccioso

Lew Knipper: Radif suita na tematy irańskie

Pablo Sarasate: Romanza Andaluza z cyklu Tańce hiszpańskie

Isaac Albéniz:Asturias

Leroy Anderson: Plink, Plank, Plunk!

WYKONAWCY:

Jarosław Żołnierczyk (skrzypce)
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus
Agnieszka Duczmal (dyrygent)

St. Paul’s Suite powstała w podziękowaniu dla żeńskiej szkoły, w której Gustav Holst był dyrektorem muzycznym, w zamian za wybudowanie dla niego dźwiękoszczelnej pracowni. W tejże właśnie pracowni powstawało najsłynniejsze dzieło Holsta – Planety. Suita składa się z 4 części: I Jig: Vivace, II Ostinato: Presto, III Intermezzo: Andante con moto i IV Finale: Allegro.

Introdukcję i Rondo CapricciosoSaint-Saëns napisał dla swojego przyjaciela, słynnego skrzypka Pabla Sarasate, który licznymi wykonaniami zapewnił mu ogromną popularność. Postać skrzypka była również inspiracją dla hiszpańskiej aury pierwszego tematu w partii solowej.

Lew Knipper był jednym z tych kompozytorów, którzy potrafili się twórczo odnaleźć w rzeczywistości radzieckiego socrealizmu. Chętnie pisał pieśni masowe i utwory okolicznościowe o politycznej tematyce. Swoje liczne podróże wykorzystywał by poznawać bogactwo miejscowej sztuki ludowej, czego przykładem jest Radifsuita na tematy irańskie.

Choć tytuł Romanza Andaluza odnosi się do południowej Hiszpanii, to melodie wykorzystane w utworze są jedynie stylizowane na tamtejszy folklor. Pablo Sarasate potraktował proste, niby-ludowe melodie jako doskonały pretekst do demonstracji wirtuozerii technicznej.

Asturias to jeden z najbardziej ikonicznych przykładów muzyki hiszpańskiej. Choć utwór w oryginale powstał na fortepian, to zdecydowanie większą sławą cieszy się jego gitarowa transkrypcja. Również w wersji na orkiestrę smyczkową na pierwszy plan wysuwa się charakterystyczny dla muzyki flamenco sposób gry, który od razu przywodzi na myśl hiszpański klimat i temperament.

Wisienką na torcie programu, rozciągającego się od Bliskiego Wschodu, przez Europę, aż po Stany Zjednoczone, jest miniaturka Plink, Plank, Plunk! Leroya Andersona, uznawanego za jednego z mistrzów amerykańskiej, „lekkiej” muzyki orkiestrowej.

Obsada

2018-09-29 | 15:00

Realizatorzy

Sponsorzy

  • Organizator

  • Sinfonia Varsovia
  • Współorganizatorzy

  • CREA
  • Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Zakochaj się w Warszawie
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''