Recital Olgi
i Natalii Pasiecznik
WYSTĘPUJĄ:
Olga Pasiecznik – sopran
Natalia Pasiecznik – fortepian
PROGRAM
Stanisław Moniuszko
Dumka (Przychodź miły), sł. J. Czeczot
Wróżba znachora, sł. J. Prusinowski
Wróżby, sł. z Gwiazdy Kijowskiej
Groźna dziewczyna, sł. autor nieznany
Duma podolska (Przywiązanie), sł. S.Zaborowski
Dumka (Nie śpię, nie jem), sł. autor nieznany
Wyjazd z Ukrainy, sł. M. Grabowski (pseud. E. Tarsza)
Korale, sł. L. Kondratowicz ( pseud. W. Syrokomla)
Spomnienie, sł. J. B. Zaleski
Śpiewak w obcej stronie, sł. J. B. Zaleski
Kozak, sł. J. Czeczot (?)
Mykoła Łysenko
Садок вишневий коло хати (Wiśniowy ogród przy chatce), sł. T. Szewczenko
Мені однаково (Jest obojętnie mi), sł. T. Szewczenko
Нічого, нічого (Niczego, niczego), sł. M. Worony
Тихо, тихо Дунай воду несе (Cicho, cicho Dunaj wodę niesie), sł. ludowe
Ой, не світи місяченьку (Oj, nie świeć księżycu), sł. ludowe
Dumka - szumka rapsodia na fortepian A-dur op. 18
Смутної провесни (Smutne przedwiośnie), sł. Łesia Ukrainka
Айстри (Astry), sł. O. Ołeś
Лугом іду, коня веду (Łąką idę, konia prowadzę), sł. ludowe
Ой, лугом іду (Oj, łąką idę), sł. ludowe
Дощик (Deszczyk), sł. ludowe
Twórczość pieśniarska Moniuszki ma bardzo różnorodny charakter. Składają się na nią piosnki sielskie, jak sam Moniuszko je nazywał – piosnki wieśniane znad Niemna, baśni gminne (Dziadek i babka), pieśni idylliczne (Wiosna, Polna różyczka), refleksyjne (Pieśń wieczorna, Dola), obyczajowe (Triolet), miłosne (Rozmowa, Pieszczotka), fantastyczne (Świtezianka), patriotyczne (Pieśń wojenna, Stary kapral), dumki, ballady, romanse, sceny dramatyczne, psalmy, hymny, pieśni liryczne, czy pieśni choreiczne.
Wśród 300 utworów znajdziemy zarówno piosnki proste, pisane do amatorskiego wykonania w domach, jak i prawdziwe arcydzieła liryki wokalnej, które mogą konkurować z dziełami europejskich mistrzów epoki romantyzmu. Moniuszko przykładał wielką wagę do wyboru tekstów do swoich pieśni. Mickiewicz, Czeczot, Syrokomla, Kochanowski, Witwicki, Kraszewski, Pol, Goethe, Szekspir, Hugo to tylko niektóre nazwiska z ogromnego grona poetów, których wiersze umuzycznił kompozytor.
Wśród pieśni Moniuszki odkrywamy perły romantycznej liryki wokalnej – Treny do słów Kochanowskiego, czy takie pieśni, jak: Lirnik wioskowy, Znasz-li ten kraj, Do pączka, Rozmowa, Do Niemna, już nie mówiąc o balladach – Czaty, Świtezianka, Dziad i baba, czy Rybka. To doskonale napisane utwory, o niezwykłych walorach melodycznych i harmonicznych, często z wirtuozowską partią fortepianu.
Przygotowując cykl koncertów, wybrano 80 pieśni i zestawiono je z utworami innych kompozytorów, by pokazać Moniuszkę na tle twórczości tego gatunku. Ballady Moniuszki są połączone z balladami Schumanna i Loewego, pieśni – z romansami i balladami romantycznymi Berlioza i Meyerbeera. Powstał program pieśni Moniuszki do słów Mickiewicza, program z utworami kameralnymi, a także program dla duetów. Osobno trzeba traktować pieśni religijne Moniuszki – ich prostota, niezwykła melodyjność oraz przepiękne, choć proste teksty, zawsze wywołują niesamowite wrażenie.
Sponsorzy
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni