Znasz-li ten kraj
Urszula Kryger - Lutosławski Quartet -
Paweł Cłapiński
WYSTĘPUJĄ:
Urszula Kryger – mezzosopran
Paweł Cłapiński – fortepian
Lutosławski Quartet
Roksana Kwaśnikowska – skrzypce (I)
Marcin Markowicz∗ – skrzypce (II)
Artur Rozmysłowicz – altówka
Maciej Młodawski – wiolonczela
PROGRAM:
CZĘŚĆ I
Stanisław Moniuszko
I Kwartet smyczkowy d-moll:
Allegro agitato
Andantino
Scherzo. Vivo
Finale. Allegro assai
Polonez z opery Hrabina na wiolonczelę i fortepian
Aniołek na głos, wiolonczelę i fortepian, sł. Edmund Wasilewski
Louis Spohr
Sześć pieśni op. 154 na głos, skrzypce∗ i fortepian:
Abend-Feier, sł. H. Mann
Jagdlied, sł. Friedrich Spohr
Töne, sł. Rudolph(?) Otto
Erlkönig, sł. Johann Wolfgang von Goethe
Der Spielmann und seine Geige, sł. Hozze (Henriette von Schorn)
Abendstill, sł. Johann Koch
PRZERWA
CZĘŚĆ II
Felix Mendelssohn-Bartholdy/Aribert Reimann
…oder soll es Tod bedeuten?
Osiem pieśni i fragment utworu Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego do wierszy Heinricha Heinego na sopran i kwartet smyczkowy opracowanych i połączonych sześcioma intermezzi autorstwa Ariberta Reimanna:
Leise zieht durch mein Gemüt
Intermezzo I
Der Herbstwind rüttelt die Bäume
Intermezzo II
Über die Berge steigt schon die Sonne
Intermezzo III
Auf Flügeln des Gesanges
Intermezzo IV
Was will die einsame Träne?
In dem Mondenschein im Walde
Intermezzo V
Allnächtlich im Traume seh ich dich
Mein Liebchen, wir saßen beisammen
Intermezzo VI
Warum sind denn die Rosen so blass
Stanisław Moniuszko
II Kwartet smyczkowy F-dur:
Allegro moderato
Andante
Scherzo. Allegretto (Baccanale monacale)
Finale. Allegro
Twórczość pieśniarska Moniuszki ma bardzo różnorodny charakter. Składają się na nią piosnki sielskie, jak sam Moniuszko je nazywał – piosnki wieśniane znad Niemna, baśni gminne (Dziadek i babka), pieśni idylliczne (Wiosna, Polna różyczka), refleksyjne (Pieśń wieczorna, Dola), obyczajowe (Triolet), miłosne (Rozmowa, Pieszczotka), fantastyczne (Świtezianka), patriotyczne (Pieśń wojenna, Stary kapral), dumki, ballady, romanse, sceny dramatyczne, psalmy, hymny, pieśni liryczne, czy pieśni choreiczne.
Wśród 300 utworów znajdziemy zarówno piosnki proste, pisane do amatorskiego wykonania w domach, jak i prawdziwe arcydzieła liryki wokalnej, które mogą konkurować z dziełami europejskich mistrzów epoki romantyzmu. Moniuszko przykładał wielką wagę do wyboru tekstów do swoich pieśni. Mickiewicz, Czeczot, Syrokomla, Kochanowski, Witwicki, Kraszewski, Pol, Goethe, Szekspir, Hugo to tylko niektóre nazwiska z ogromnego grona poetów, których wiersze umuzycznił kompozytor.
Wśród pieśni Moniuszki odkrywamy perły romantycznej liryki wokalnej – Treny do słów Kochanowskiego, czy takie pieśni, jak: Lirnik wioskowy, Znasz-li ten kraj, Do pączka, Rozmowa, Do Niemna, już nie mówiąc o balladach – Czaty, Świtezianka, Dziad i baba, czy Rybka. To doskonale napisane utwory, o niezwykłych walorach melodycznych i harmonicznych, często z wirtuozowską partią fortepianu.
Przygotowując cykl koncertów, wybrano 80 pieśni i zestawiono je z utworami innych kompozytorów, by pokazać Moniuszkę na tle twórczości tego gatunku. Ballady Moniuszki są połączone z balladami Schumanna i Loewego, pieśni – z romansami i balladami romantycznymi Berlioza i Meyerbeera. Powstał program pieśni Moniuszki do słów Mickiewicza, program z utworami kameralnymi, a także program dla duetów. Osobno trzeba traktować pieśni religijne Moniuszki – ich prostota, niezwykła melodyjność oraz przepiękne, choć proste teksty, zawsze wywołują niesamowite wrażenie.
Sponsorzy
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni