• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Werther

Jules Massenet

  • CZĘŚĆ I

    1 h 20 min

  • Przerwa

    25 min

  • CZĘŚĆ II

    1 h 5 min

Czas trwania: 2 h 50 min

  • Zobacz zdjęcie: proj. graf. Adam Żebrowski proj. graf. Adam Żebrowski
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Piotr Beczała jako Werther, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Piotr Beczała jako Werther, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Piotr Beczała jako Werther i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Piotr Beczała jako Werther i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Piotr Beczała jako Werther i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Piotr Beczała jako Werther i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Piotr Beczała jako Werther i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Piotr Beczała jako Werther i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Piotr Beczała jako Werther i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Piotr Beczała jako Werther i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Piotr Beczała jako Werther i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Piotr Beczała jako Werther i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Piotr Beczała jako Werther, Stanislav Kuflyuk jako Albert i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Piotr Beczała jako Werther, Stanislav Kuflyuk jako Albert i Irina Zhytynska jako Charlotte, fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: „Werther”: Piotr Beczała jako Werther, fot. Krzysztof Bieliński „Werther”: Piotr Beczała jako Werther, fot. Krzysztof Bieliński
  • 8 października 2021 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 10 października 2021 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Dramat muzyczny w 4 aktach (pięciu obrazach)
Libretto: Édouard Blau, Paul Millet i Georges Hartmann wg powieści epistolarnej Cierpienia młodegoWertera Johanna Wolfganga Goethego
Prapremiera: 16.02.1892, Paryż
Premiera tej inscenizacji: 14.01.1995, Amsterdam
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami
Utwór Werther pochodzi z materiałów wydawnictwa Wise Music Group

Spotkanie z artystami przed operą Werther 7 października o godz. 18.30 WIĘCEJ

Warunkiem uczestnictwa w wydarzeniu jest złożenie oświadczenia o stanie zdrowia. Oświadczenie online można złożyć nie wcześniej niż na 48 godzin przed rozpoczęciem wydarzenia:
Informacje o bezpieczeństwie

Gdy w 1774 roku ukazały się drukiem Cierpienia młodego Werthera, powieść w listach autorstwa Johanna Wolfganga Goethego, publiczność zachorowała na punkcie tytułowej postaci poety samotnika, idealistycznie zakochanego w kobiecie związanej z innym mężczyzną. Europę opanował „efekt Werthera”, mechanizm samobójczego naśladownictwa: młodzi ludzie zakochiwali się nieszczęśliwie i idąc w ślady powieściowego bohatera, wzniosłym gestem odbierali sobie życie. Wczesny romantyzm znalazł wzorowego wyraziciela swego niedostosowania do świata i podświadomego pragnienia śmierci.

Ponad sto lat później, gdy ludziom wywietrzały z głowy romantyczne miłości, a świat belle époque zachłysnął się postępem technicznym, francuskiego kompozytora Jules’a Masseneta, jedynego dziedzica tradycji opery francuskiej po śmierci Bizeta, zaintrygował miłosny trójkąt Charlotty, Werthera i jego rywala Alberta. W tej starej opowieści dostrzegł aktualny konflikt między prawdą uczuć a presją mieszczańskich konwenansów.

Praca nad librettem i muzyką zajęła mu siedem lat (1880–1887), a kolejne pięć kosztowały starania o wystawienie dzieła. W tym czasie prapremiery doczekało się pięć innych jego oper, w tym słynna Manon. Dziś nie ma wątpliwości, że w przypadku Werthera mamy do czynienia z arcydziełem. Jego szczytowym momentem jest akt III, konfrontacja uczuć kochanków w momencie lektury wierszy Osjana, ujętych przez kompozytora w piękną arię Werthera Pourquoi me réveiller. Przykuwa akt IV, w którym ciężar opowieści przenosi się na Charlottę, z jej wspaniałą mezzosopranową partią.

W operze, inaczej niż w niemieckim oryginale, kocha ona Werthera, wybiera jednak powinność wobec zmarłej matki, która na męża przeznaczyła jej praktycznego Alberta. Werther, który wierzy w wieczną miłość (l’amour eternel), pragnie umrzeć. Charlotte nakazuje mu opuszczenie okolicy na pół roku, do Bożego Narodzenia. Nie może jednak o nim zapomnieć, czyta jego listy, a gdy ukochany nagle przybywa, nie potrafi ukryć miłości. Wyrywa mu się jednak, a on zaś postanawia się zabić (Charlotte skazała mnie na śmierć!). Charlotte jedzie do miasta, aby powstrzymać ukochanego, ale przybywa za późno – Werther jest śmiertelnie ranny. Przy dźwiękach kolędy umiera w jej ramionach, a ona oddaje mu pocałunek, którego wcześniej małodusznie poskąpiła. Pozwól twojej duszy rozpuścić się w moim sercu – to ostatnie słowa ich duetu, który – co tu kryć – wyciska łzy z oczu.

W swojej głośnej inscenizacji Werthera z 1996 roku, która triumfalnie przeszła przez sceny operowe w Amsterdamie, Rzymie, Genewie, Antwerpii, Frankfurcie, Barcelonie (z Piotrem Beczałą w roli tytułowej) i Pradze, niemiecki reżyser Willy Decker skupia się na psychologicznych aspektach miłosnej obsesji i zamknięciu w pułapce własnego umysłu. Szerokie płaszczyzny nasyconej intensywnymi barwami scenografii, znak rozpoznawczy tego reżysera, dzielą się na dwie strefy: ograniczone pole psychiki bohaterów i plan natury, w którym odbija się rytm pór roku.

Obsada

2021-10-08 | 19:00
    • Leonardo Caimi

      Werther
    • Iryna Zhytynska

      Charlotte
    • Stanislav Kuflyuk

      Albert
    • Sylwia Olszyńska

      Sophie
    • Jerzy Butryn

      Le Bailli
    • Szymon Raczkowski

      Johann
    • Jacek Ornafa

      Schmidt
    • Igor Buczyński

      Bruhlmann
    • Katarzyna Ćwiek

      Kätchen
    • Leonardo Caimi

      Werther
    • Iryna Zhytynska

      Charlotte
    • Stanislav Kuflyuk

      Albert
    • Sylwia Olszyńska

      Sophie
    • Jerzy Butryn

      Le Bailli
    • Szymon Raczkowski

      Johann
    • Jacek Ornafa

      Schmidt
    • Igor Buczyński

      Bruhlmann
    • Katarzyna Ćwiek

      Kätchen

Realizatorzy

    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Willy Decker

      Inscenizacja
    • Stefan Heinrichs

      Reżyser wznowienia
    • Wolfgang Gussmann

      Scenografia i kostiumy
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Willy Decker

      Inscenizacja
    • Stefan Heinrichs

      Reżyser wznowienia
    • Wolfgang Gussmann

      Scenografia i kostiumy

Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego

Produkcja spektaklu Werther zrealizowana została we współpracy z Teatrem Narodowym w Pradze. Oryginalna scenografia i kostiumy do spektaklu stworzone zostały przez Teatr Narodowy w Pradze, Republika Czeska

Sponsorzy

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner technologiczny

  • Paged Meble
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Presto
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''