Elīna Garanča
Koncert
Od ponad dwudziestu lat Elīna Garanča króluje na scenach operowych jako jedna z najlepszych mezzosopranistek. Artystka studiowała początkowo pod kierunkiem matki Anity Garančy w rodzinnej Rydze, następnie zaś w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, m.in. u Virginii Zeani. Przełomem w karierze był występ dwudziestosiedmioletniej śpiewaczki na Festiwalu w Salzburgu w 2003 roku w Łaskawości Tytusa pod kierunkiem Nikolausa Harnoncourta. Od tamtej pory Garanča rozwija swoją karierę, występując na całym świecie w rolach spodenkowych (Cherubin, Oktawian, Sekstus, Romeo), jej specjalnością są partie namiętnych kobiet (Dalila, Carmen). Jest artystką wszechstronną – nie boi się ról wagnerowskich (Kundry), występuje w operach Verdiego (Eboli, Amneris), w repertuarze francuskim (Charlotte), chętnie wykonuje także pieśni.
Koncert w Warszawie podzielony został na dwie wyraziste części, w których dominować będzie opera francuska. W pierwszej z nich usłyszymy słynną Medytację z opery Thaïs Julesʼa Masseneta, która wprowadzi nas w nastrój uwodzicielskiej arii Mon coeur s’ouvre à ta voix z Samsona i Dalili Camilleʼa Saint-Saënsa będącej wizytówką Garančy. Następujące później sensualne bachanalia z tej opery zostaną skontrastowane z refleksyjną cavatiną Plus grand dans son obscurité z niezwykle rzadko wykonywanej współcześnie Królowej Saby Charlesʼa Gounoda.
Wstępem do drugiej części koncertu będą popularne paso doble, m.in. España cañí Pascuala Marquina Narro silnie kojarzone z kulturą Półwyspu Iberyjskiego. Głównym punktem programu będą fragmenty Carmen Georgesʼa Bizeta – opery francuskiej próbującej oddać koloryt hiszpański. Zostaną one ułożone w formę suity, w której najsłynniejsze partie solowe tytułowej bohaterki: habanera, seguidilla, aria z kartami i pieśń cygańska przeplatane będą fragmentami orkiestrowymi z opery, dzięki czemu będziemy mogli prześledzić historię Carmen w telegraficznym skrócie. Dyryguje Karel Mark Chichon.
Krytycy nie ukrywają zachwytów głosem Garančy i uznają ją za kontynuatorkę wielkiej włoskiej tradycji operowej, porównując do takich śpiewaczek jak Fiorenza Cossotto. Warszawski koncert w Teatrze Wielkim będzie nie lada gratką dla melomanów, którzy usłyszą artystkę światowej sławy w swoim ulubionym repertuarze.
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Kierownictwo muzyczne: Karel Mark Chichon
Koncert inaugurujący 6. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie
Sponsorzy
-
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni
-
Partner medialny