Szalone Dni Muzyki - ALLORA, CLARINETTO! (29)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM:
Ottorino Respighi Fontanny rzymskie (Fontane di Roma) P.106 [15’]
I. La fontana di Valle Giulia all'alba (Fontanna w Valle Giulia o świcie)
II. La Fontana del Tritone al mattino (Fontanna Trytona rankiem)
III. La Fontana di Trevi al meriggio (Fontanna di Trevi w południe)
IV. La fontana di Villa Medici al tramonto (Fontanna w Villa Medici o zmierzchu)
Aaron Copland Koncert klarnetowy [18’]
I. Slowly and expressively
II. Rather fast
Zoltán Kodály Tańce z Galánty [16’]
WYKONAWCY:
Raphaël Sévère klarnet
Sinfonia Varsovia
Aleksandar Marković dyrygent
Instrumenty dęte to jedne z najstarszych muzycznych źródeł dźwięku. Pierwotnie powstawały z wydrążonych patyków lub kości zwierząt. Historia klarnetu, jaki znamy dziś, sięga początków XVIII wieku. Współcześnie to instrument wirtuozowski o wyjątkowych możliwościach ekspresywnych. Cechy te idealnie współgrają z charakterem Koncertu klarnetowego Aarona Coplanda, w której głęboki „gorzko-słodki liryzm” pierwszej części kontrastuje z jazzującymi elementami i kapryśną popisowością drugiej.
Brzmienie instrumentów dętych drewnianych jest kojące i donośne, bliskie naturze i barwie ludzkiego głosu – nie dziwi więc, że właśnie im kompozytorzy od klasycyzmu po współczesność często powierzali prowadzenie kantylen i dialogów w swoich utworach orkiestrowych. Taka sytuacja ma miejsce w pierwszej części Fontann rzymskich, gdzie Ottorino Respighi głosami fletów, obojów i klarnetów przedstawia sielankowy obraz owiec wyprowadzanych na wilgotne od porannej rosy pastwiska. Albo w dziele Zoltána Kodály’a, w którym partie dęte intonują fragmenty ludowych melodii z Galanty.
Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej