Szalone Dni Muzyki - FORTE! X 4 (27)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
Wykonawcy
Geister Duo:
David Salmon fortepian
Manuel Vieillard fortepian
Gabriel Michaud perkusja
Karol Krasiński perkusja
Program
Siergiej Rachmaninow I Suita g-moll Fantaisie-tableaux (Fantazja-obrazy) op. 5 na dwa fortepiany
I. Barcarolle (Barkarola): Allegretto
I. La nuit... L'amour... (Noc... miłość…): Adagio sostenuto
III. Les Larmes (Łzy): Largo di molto
IV. Pâques (Wielkanoc): Allegro maestoso
Béla Bartók Sonata na dwa fortepiany i perkusję BB.115 [30’]
I. Assai lento – Allegro molto
II. Lento, ma non troppo
III. Allegro non troppo
Fortepian jest nie tylko największym, ale i najbardziej wszechstronnym instrumentem orkiestry. Potrafi śpiewać liryczne kantyleny, dopowiadać malarskie tło, brzmieć groźnie jak potężny chór lub czarować subtelnym wdziękiem niczym baletnica. Dwa fortepiany tylko zwiększają ten artystyczny potencjał, a I Suita g-moll Siergieja Rachmaninowa pozwala się w nim rozsmakować. Usłyszymy w niej i bajecznie lekki migotliwy taniec (Barcarolle), i rozmarzoną wizję romantycznej nocy (La nuit... L'amour...). Z kolei cichy głęboki smutek trzeciej części kontrastuje z podniosłym dramatyzmem finału.
O ile Rachmaninow oddziałuje na uczucia i wyobraźnię za pomocą muzycznych obrazów, tak muzyka Béli Bartóka przemawia wprost do pierwotnych instynktów. Węgierski kompozytor odkrył nieznane wcześniej oblicze fortepianu, który w jego kompozycjach staje się jednym z najwspanialszych instrumentów perkusyjnych. Żywiołowy, inspirowany folklorem i pogańskimi obrzędami styl muzyki Bartóka określa się mianem „barbaryzmu”. Węgierski kompozytor sięga w nim do rodzimych korzeni i tego, co pierwotne w każdej kulturze – energii, pulsu i rytmu.
Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej | Partnerzy Akademii Operowej