Szalone Dni Muzyki - KOZACKIE UTWORY NA FORTEPIAN (30)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
Wykonawcy
Illia Ovcharenko fortepian
Program
Siergiej Bortkiewicz 4 Klavierstücken op. 65 (wybór) [6’]
1. Lied ohne Worte (Pieśń bez słów)
2. Etiuda
Łewko Rewucki Trzy preludia op. 4 [5’]
1. Des-dur
2. fis-moll
3. cis-moll
Łewko Rewucki Dwa preludia op. 7 [5’]
1. Es-dur
2. b-moll
Łewko Rewucki Sonata-Allegro h-moll [13’]
Ferenc Liszt Sonata fortepianowa h-moll S.178 [30’]
Geniusz epoki romantyzmu i legendarny wirtuoz fortepianu, Ferenc Liszt, był obywatelem świata. Jego talent objawił się w młodym wieku i już od lat dziecięcych koncertował po wielu zakątkach Europy. Przybranymi ojczyznami kompozytora stały się Niemcy, Francja i Włochy. Choć za młodu został odcięty od rodzinnych stron i początkowo nie znał nawet ojczystego języka, to z Węgrami czuł zawsze przemożną więź. Dawała ona o sobie znać w jego dziełach – bezpośrednio w sięganiu po ludowe melodie i skale w Rapsodiach węgierskich, i niebezpośrednio, co oddaje żywiołowo-mroczny charakter tematu Sonaty fortepianowej h-moll, zwanej „encyklopedią Lisztowskiej pianistyki”.
Liszt zapoczątkował tradycję solowych recitali instrumentalnych, a także rozwinął harmonikę i techniki wykonawcze w sposób, o którym nie śniło się nawet współczesnym. Jego twórczość jest nieustannie bijącym źródłem inspiracji – do fascynacji nią przyznawał się Siergiej Bortkiewicz, któremu także przypadł w udziale los emigranta. Podobnie jak niewiele młodszy od niego Łewko Rewucki, przez większość życia powracał do muzyki i wspomnień ze swych rodzinnych ukraińskich stron.
Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej