Szalone Dni Muzyki – O clave i źródłach rytmu (45)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
WYKONAWCY
Jerzy Rogiewicz perkusja
Hubert Zemler perkusja
Co łączy popowe hity, stepowanie, hip-hop, muzykę jazzową, reggae i capoeirę? – clave (z hiszp. klucz), charakterystyczny wzór rytmiczny, który narodził się wiele wieków temu na terenie Afryki Subsaharyjskiej. Wędrując od XV do XIX wieku szlakami niewolników z Afryki przez Karaiby, Amerykę Południową do Ameryki Północnej, stał się kluczowym elementem jazzu i całej gamy późniejszych stylów. W podróży do jego źródeł przewodnikami będą wybitni i wszechstronni perkusiści, a zarazem kompozytorzy i improwizatorzy – Jerzy Rogiewicz i Hubert Zemler. Poznamy budowę clave, jego rodzaje, nauczymy się go wspólnie wykonywać i rozpoznawać w muzyce popularnej. W tej podróży warto wyposażyć się w klawesy (nie klawesyn!). To będzie klawe!
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej