Szalone Dni Muzyki – Rhapsody in Blue Extended (53)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
George Gershwin/Paul Lay Rhapsody in Blue Extended 1924–2024
WYKONAWCY
Paul Lay Trio:
Jules Billé kontrabas
Donald Kontomanou perkusja
Paul Lay fortepian
Historia powstania Błękitnej rapsodii jest równie oszałamiająca, co sama muzyka. George Gershwin zupełnym przypadkiem – z gazety anonsującej premierę – dowiedział się o tym, że ma ją skomponować. Czasu nie było wiele. Jako pianista o fantastycznej inwencji podjął się karkołomnego zadania skomponowania utworu w jeden miesiąc. Postanowił pożenić w nim klasyczne tradycje muzyki symfonicznej z lekkością i swobodą jazzu. Koncepcję utworu opracował naprędce jadąc pociągiem i wsłuchując się w jego miarowe turkotanie oraz bogactwo odgłosów miasta – ich echa usłyszymy w muzyce. Podczas prawykonania sam zasiadł do fortepianu, a partię solową częściowo improwizował na żywo. Wydarzenie zakończyło się sukcesem i wkrótce kompozycja weszła do kanonu jako jedno z najwybitniejszych dzieł XX wieku.
Dziś – sto lat później – Paul Lay sięga po twórczość Gershwina. Traktuje ją jednak nie jak relikt przeszłości, ale żywą i barwną materię, otwartą na twórcze interpretacje. Legendarny utwór uzupełnia o aranżacje innych jego popularnych dzieł, sam zaś – jako pianista, improwizator i członek jazzowego tria – wzorem samego kompozytora zasiada do instrumentu, nadając muzyce nowe życie.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej