Vibrations
Czeski Balet Narodowy
Występ gościnny w ramach XVI Dni Sztuki Tańca
Występ gościnny Czeskiego Baletu Narodowego z Teatru Narodowego w Pradze w ramach XVI Dni Sztuki Tańca
Wibrujący tryptyk baletu współczesnego
FLY PAPER BIRD
Choreografia: Marco Goecke
Muzyka: Gustav Mahler
(V Symfonia, cz. 2 i 4)
Asystentka choreografa: Ralitza Malehounova
Scenografia i kostiumy: Thomas Mika
Projekt świateł: Udo Haberland
Dramaturgia: Nadja Kadel
Baletmistrz: Miho Ogimoto
Prapremiera: Vienna State Ballet (2021)
FRANK BRIDGE VARIATIONS
Choreografia: Hans van Manen
Muzyka: Benjamin Britten
(Wariacje nt. Franka Bridge’a Op. 10)
Asystenci choreografa: Rachel Beaujean, Jozef Varga
Scenografia i kostiumy: Keso Dekker
Projekt świateł: Bert Dalhuysen
Mistrz oświetlenia: Wijnand van der Horst
Baletmistrzowie: Jiří Kodym, Radek Vrátil
Prapremiera: Dutch National Ballet (2005)
BILL
Choreografia, scenografia i kostiumy: Sharon Eyal, Gai Behar
Muzyka: Ori Lichtik, Oren Barzilay
Realizacja baletu: Mariko Kakizaki
Projekt świateł: Avi Yona Bueno (Bambi)
Baletmistrzowie: Alexey Afanasiev, Radek Vrátil
Prapremiera: Batsheva Dance Company (2010)
Spotkanie narodowych zespołów baletowych z Pragi i Warszawy to nie jednorazowe przedsięwzięcie, a dialog między czołowymi formacjami tanecznymi obu krajów.
Czeski Balet Narodowy zaprezentuje w Warszawie tryptyk Wibracje (Vibrations), na który składają się choreografie Fly Paper Bird (Marco Goecke), Frank Bridge Variations (Hans van Manen) i Bill (Sharon Eyal, Gai Behar). To współczesne utwory ulokowane na szerokim spektrum stylów i emocji, od pełnych napięcia wibracji, po wyrafinowaną muzykalność i hipnotyczne rytmy. Wszystkie prezentują świeże spojrzenie na fizyczne i emocjonalny rezonanse, na których skupiają się artyści.
Czeski Balet Narodowy wraca do Warszawy po prawie pięćdziesięcioletniej przerwie. Podczas tournée po Polsce, 29 maja 1978 roku zespół wykonał Romeo i Julieę w Teatrze Wielkim w Warszawie (choreografia: Miroslav Kůra, reżyseria: Petr Weigl), a następnie dał dwa spektakle w Łodzi: Romeo i Julię 26 maja oraz program złożony z Laskich Tańców i Tarasa Bulby 27 maja. Tegoroczne występy podczas festiwalu Dni Sztuki Tańca organizowanego przez Polski Balet Narodowy są nawiązaniem do tego historycznego tournée.
Tryptyk otwiera Fly Paper Bird – utwór stworzony przez Marco Goeckego w 2021 roku dla Wiener Staatsballett. Warstwę muzyczną choreografii stanowi druga i czwarta część V Symfonii Mahlera. Prezentowany na scenie taniec toczy nieustanny, pełen napięcia dialog z muzyką, której intymny liryzm przeplata się z nagłymi, dramatycznymi zrywami. Charakterystyczny idiom Goecke, w którym ważną rolę odgrywają trzepot, drżenia, szarpnięcia i wibracje, zestawiony został z kanciastym ruchem, nerwową frazą i momentami zamierzonego bezruchu. W efekcie artyście udało się stworzyć niemalże namacalną atmosferę kruchości i wewnętrznego napięcia, która elektryzuje publiczność na samym początku wieczoru.
Frank Bridge Variations to mistrzowski hołd dla tradycji wyrażony w innowacyjnej, współczesnej formie, pełen wytworności ruchu i wyrafinowanej wrżliwości muzycznej. Klasyk autorstwa Hansa van Manenena z 2005 roku wyraźnie ukazuje to, co może się wydarzyć między ludźmi. Artysta pozbył się wszelkiego balastu, by ukazać czystą esencję związku. Poza nienagannym słuchem muzycznym, Van Manen może się poszczycić szlachetną prostotą wyrazu. Choreograf inspirował się Wariacjami na temat Franka Bridge’a brytyjskiego kompozytora i pianisty Benjamina Brittena.
Ostatnia z choreografii, Bill to imponujący utwór autorstwa Sharon Eyal i Gaia Behara. Dzięki charakterystycznym dla artystów zsynchronizowanym scenom grupowym, przypominającym trans powtórzeniom i ostrym kontrastom emocjonalnym, choreografia pulsuje hipnotycznym rytmem i jest pełna intensywnego wyrazu. W połączeniu z eleganckim neoklacysyzmem Van Manena i awnagardowym ekspresjonizmem Goecke’a, Bill jest dopełnieniem różnorodności stylistycznej i emocjonalnej wieczoru.
Prezentowany tryptyk to nowa odsona programu Beyond Vibrations. Artyści prowadzą elokwentny dialog między kontrolą a wolnością, strukturą a chaosem, precyzją a spontanicznością. Spektakl to pokaz artystycznej wszechstronności Czeskiego Baletu Narodowego i zaangażowania, z jakim zespół prezentuje nowatorskie głosy choroegraficzne. To również zaproszenie do doświadczenia na własnej skórze fizycznej siły, emocjonalnej głębi i kreatywnej różnorodności baletu współczesnego w świeży i głeboko przejmujący sposób.
Sponsorzy
-
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partner Akademii Operowej
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni