Agata Schmidt

MEZZOSOPRAN

Ukończyła z wyróżnieniem bydgoską Akademię Muzyczną (2010). Jest laureatką II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Grand Prix de l’Opera w Bukareszcie (2015) oraz Konkursu im. Stanisława Moniuszki za najlepsze wykonanie pieśni polskiej (2016). W latach 2011–2018 związana była z Operą Narodową w Paryżu.

Uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich Akademii Operowej w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie (2011–2013), kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich pedagogów, jak: Eytan Pessen, Anita Garanča, Izabela Kłosińska, Thomas Quasthoff i June Anderson, Roger Vignoles (ENOA).

Jako uczestniczka tamtejszego L’Atelier Lyrique debiutowała główną rolą Orfeusza w legendarnej produkcji Piny Bausch Orpheus und Euridice na scenie Opéra Garnier, za którą nagrodzona została dwiema prestiżowymi nagrodami: Prix l’AROP i Prix Cercle Carpeaux dla najlepszego młodego śpiewaka (2014).W roli tej powróciła do Palais Garnier w 2018 roku.

Na scenach francuskich debiutowała także w operach: Ariadna na Naxos Straussa (Driada), Rusałka Dvořáka (Trzecia Nimfa) w Opéra Bastille; Orfeusz i Eurydyka Glucka (Orfeusz) w Palais Garnier i Bordeaux oraz Gwałt na Lukrecji Brittena i L’isola disabitata (Costanza) Haydna oraz Stabat Mater Dvořáka w Opera Montpellier (2017).

Koncertowała – głównie w repertuarze kameralnym i oratoryjnym – w Palais Garnier, Auditorium Maison de la Radio, Amphithéâtre l’Opéra Bastille, Notre Dame de Paris, St. Martin-in-the-Fields, a także na europejskich festiwalach muzycznych w: Aix-en-Provence, Verbier i Aldeburgh.

Jeszcze jako studentka bydgoskiej Akademii Muzycznej rozpoczęła do dziś trwającą współpracę z pianistą Bartłomiejem Weznerem. Duet został doceniony na wielu konkursach muzycznych, m.in. na: VII Międzynarodowym Konkursie im. Karola. Szymanowskiego (II nagroda), na XIV Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (III nagroda oraz nagroda za najlepsze wykonanie cyklu pieśni), XVII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. Kiejstuta Bacewicza (3. nagroda) i 50. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w ‘s-Hertogenbosch.

Nadchodzace projekty to m. in.: Madame Butterfly Pucciniego (Suzuki) oraz Czarodziejski flet Mozarta (Trzecia Dama) w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, Mefistofeles Boito (Martha, Pantalis), Rigoletto Verdiego (Maddalena), Le Nozze di Figaro Mozarta (Marcelina) w l’Opera de Lyon, Le Martyre de St. Sebastien Debussy’ego w Elbphilharmonie i Filharmonii Narodowej w Warszawie.

(fot. Kinga Taukert/Studio Navigo)