Agnieszka Rehlis

Mezzosopran

Agnieszka RehlisUważana za jedną z najwybitniejszych mezzosopranistek swojego pokolenia. Ukończyła Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie prof. Barbary Ewy Werner. Od 2003 roku do chwili obecnej jest pod opieką wokalną Dariusza Grabowskiego.

W latach 1996-2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie zaśpiewała wiele znaczących partii. Wystąpiła m.in. w roli Laury w premierowym spektaklu Giocondy Ponchiellego wystawionym na Odrze we Wrocławiu i zarejestrowanym przez Telewizję Polską (2003) oraz w roli Azy w Manru I. J. Paderewskiego w nagraniu zarejestrowanym dla firmy DUX – płyta otrzymała nagrodę Fryderyk w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej” (2004).

Od 2007 roku do dnia dzisiejszego jest wyłącznie artystką freelance. Przez wiele lat specjalizowała się głównie w działalności koncertowej (dzieła oratoryjno-kantatowe). W repertuarze ma ponad 80 tego typu pozycji, od utworów J. S. Bacha do kompozycji K. Pendereckiego. Koncertowała w salach filharmonii w Polsce i w Europie (Niemcy, Holandia, Francja, Włochy, Ukraina, Litwa, Austria, Łotwa, Rosja, Słowenia, Hiszpania). Brała udział w międzynarodowych festiwalach, m.in.: Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Międzynarodowych Spotkaniach Wschód-Zachód w Zielonej Górze, Festiwalu Krajów Bałtyckich w Toruniu, Usedomer Musikfestival w Peenemünde, Festival Pablo Casals w Prades, Festival Casals de Puerto Rico, Festiwalach Muzyki Sakralnej w Marsylii i Norymberdze, George Enescu International Festival, Rheingau Musik Festival, Schleswig-Holstein Musik Festival, International Music Festival „Contrasts” we Lwowie, Praska Wiosna, Bregenz Festival, Beijing Music Festival, Cafe Budapest Contemporary Arts Festival.

Występowała z takimi dyrygentami, jak: Jiří Bělohlávek, Gabriel Chmura, Lawrence Foster, Marco Guidarini, Gustavo Dudamel, Leopol Hager, Patrick Summers, Sir Andrew Davis, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Bramwell Tovey, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Long Yu, Andriy Yurkevych, Gianandrea Noseda, Valery Gergiev, Noam Scheriff, Vladimir Jurowski; z towarzyszeniem m.in.: Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPR-u, Sinfonii Varsovii, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Orkiestry Symfonicznej NDR, China Philharmonic Orchestra, Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolivar, Orkiestry Filharmonii Luksemburskiej, BBC Symphony Orchestra, Israel Symphony Orchestra Rishon Lezion, London Symphony Orchestra.

W latach 1999-2017 artystka współpracowała z Krzysztofem Pendereckim, wielokrotnie uczestnicząc w koncertach prowadzonych przez maestro oraz przez innych dyrygentów, wykonując takie utwory, jak: Polskie Requiem, Te Deum, Credo, Siedem bram Jerozolimy czy Jutrznia. Wzięła udział w światowej premierze jego VIII Symfonii zatytułowanej Lieder der Vergänglichkeit (Pieśni przemijania). We wrześniu 2005 roku artystka brała także udział w nagraniu Te Deum, w 2006 Lieder der Vergänglichkeit, a w 2008 r. Jutrzni. Nagrania te zostały uhonorowane nagrodami: Złotym Orfeuszem przyznawanym przez Académie du Disque Lyrique oraz Fryderykiem. W 2014 roku wzięła udział w światowej premierze utworu Dies Illa K. Pendereckiego w Brukseli w ramach projektu „Thousand voices for peace”. W kolejnym roku nagrała to dzieło – zostało umieszczone w albumie Penderecki conducts Penderecki i nagrodzone Grammy w kategorii muzyka chóralna (2017).

Ostatnie lata, oprócz ważnych wykonań muzyki oratoryjnej, przyniosły artystce sukcesy operowe; wystąpiła w pierwszej produkcji scenicznej opery Pasażerka M. Weinberga w Bregencji w reż. Davida Poutneya, zaśpiewała też w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu w gościnnym spektaklu baletowym „Chopin” Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. W TW-ON wystąpiła w premierowych produkcjach jako: Maffio Orsini w Lukrecji Borgii G. Donizettiego, Lisa w Pasażerce M. Weinberga, Hagar w Moby Dicku E. Knapika, Marta w Jolancie P. Czajkowskiego czy Fenena w Nabucco G. Verdiego; zaśpiewała także pieśń Wesendonck Lieder R. Wagnera do słów Matyldy Wesendonck podczas premiery baletu Tristan. W 2012 roku zadebiutowała w Operze Krakowskiej w roli Kompozytora w Ariadnie na Naxos R. Straussa, a w 2013 w rolach: Orfeusza w Orfeuszu i Eurydyce Ch.W. Glucka oraz Azuceny w Trubadurze G. Verdiego. W roku 2014 odbył się jej debiut w Houston Grand Opera oraz w Nowym Jorku podczas Lincoln Center Festival w operze Pasażerka, a w 2015 w Lyric Opera of Chicago. W tym samym roku wykonała także recital w Teatro Municipal de Las Condes w Santiago de Chile i zadebiutowała w roli Carmen G. Bizeta w Operze i Filharmonii Podlaskiej, gdzie z powodzeniem zaśpiewała szereg spektakli, a w styczniu 2016 roku jako Amneris w Aidzie G. Verdiego w Estońskiej Operze Narodowej w Tallinie, otrzymując bardzo dobre recenzje m. in. w magazynie „Opernwelt”. W 2017 roku zadebiutowała natomiast u boku Edity Gruberovej w roli Adalgisy w Normie V. Belliniego pod dyrekcją Andriya Yurkevycha w TW-ON oraz w Opernhaus Zürich w Ognistym aniele S. Prokofiewa. Wystąpiła na DomStufen-Festspiele 2017 w Erfurcie jako Azucena w Trubadurze G. Verdiego. Zadebiutuje także w roli Anny w operze Trojanie H. Berlioza w Semperoper w Dreźnie.