Studiował w Królewskiej Szkockiej Akademii Muzyki i Teatru w Glasgow oraz prywatnie pod kierunkiem Hansa Hottera w Monachium.
Po zakończeniu pełnej sukcesów kariery jako baryton, w 1992 roku artysta zadebiutował jako tenor. Z czasem w jego repertuarze znalazła się większość klasycznych partii tenorowych, m.in. Rodolfo w Cyganerii Pucciniego, Alfredo w Traviacie Verdiego, Pinkerton w Madame Butterfly Pucciniego, Steva w Jenůfie Janáčka, Borys w Katii Kabanowej Janáčka, M.K. Gandhi w Satyagraha Glassa, czterech służących w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, Nauczyciel w Przygodach lisiczki chytruski Janáčka i Don Basilio w Weselu Figara Mozarta. Współpracował z: Glyndebourne Festival Opera, Operą Szkocką, Opera North, Operą Królewską w Londynie, Angielską Operą Narodową, Canadian Opera Company i Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Wystąpił także na festiwalach w Edynburgu, Aldeburgh, Brighton, Bregencji i Ravennie oraz na BBC Proms.
Repertuar koncertowy artysty obejmuje m.in. Missę Solemnis i IX Symfonię Beethovena, Eliasza Mendelssohna, Wielką mszę h-moll Bacha, Mszę głagolicką Janáčka, Symfonię wiosenną, Requiem wojenne i cykl pieśni On This Island Brittena, Voices Henzego, Sen Gerontiusa Elgara, Treny Strawińskiego i Gurrelieder Schoenberga. Alan Oke wykonał Symfonię wiosenną podczas BBC Proms, Requiem wojenne w Walońskiej Filharmonii Królewskiej, a podczas Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu zaśpiewał partię Sellema w Żywocie rozpustnika Strawińskiego pod batutą sir Andrew Davisa.
Artysta jest cenionym interpretatorem szeregu partii z repertuaru dwudziestowiecznego i współczesnego, wystąpił m.in. jako Przewodniczący Mao w Nixonie w Chinach Adamsa (BBC Proms, Festiwal Berliński), Kaliban w nowej inscenizacji Burzy w Metropolitan Opera pod batutą Thomasa Adèsa, Marlow w Jądrze ciemności Tarika O’Regana (Linbury Studio, Opera Królewska w Londynie), Hiereus/Tłumacz w Minotaurze Birtwistle’a oraz Marshall w operze Anna Nicole Turnage’a (Opera Królewska w Londynie), Książę/Służący/Markiz w Lulu Berga (koprodukcja Walijskiej Opery Narodowej i Metropolitan Opera). Z dużym powodzeniem zadebiutował w partii Petera Grimesa w operze Brittena na Festiwalu w Aldeburgh podczas jubileuszowego sezonu z okazji stulecia urodzin kompozytora, mając już na koncie występy w partii Aschenbacha w Śmierci w Wenecji na festiwalach w Aldeburgh i Bregencji, a także na scenie Opery Praskiej. W ubiegłym sezonie zaśpiewał w Weselu Figara Mozarta i prapremierze Rozwodu Figara Langer w Walijskiej Operze Narodowej. Ponownie wystąpił także na festiwalu w Aldeburgh z zespołem Opery North w wykonaniu koncertowym Billy’ego Budda.
Najbliższe plany artystyczne Alana Oke obejmują występ w operze Z domu umarłych Janáčka w Walijskiej Operze Narodowej, Rozwodzie Figara w Teatrze Wielkim w Poznaniu i Grand Théâtre de Genève, Żywocie rozpustnika Strawińskiego w Holenderskiej Operze Narodowej, prapremierze opery The Skating Rink (Lodowisko) Davida Sawera w Garsington Opera, Złocie Renu Wagnera w Operze Królewskiej w Londynie, z repertuarem koncertowym z filharmonikami nowojorskimi oraz jako Kapitan Vere w Billym Budzie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.