• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Alex Penda

Sopran

Znana również jako Alexandrina Pendatchanska. Pochodzi z Sofii. Laureatka wielu prestiżowych konkursów wokalnych. Debiutowała partią tytułową w Łucji z Lammermooru Donizettiego w Bilbao, szybko zdobywając uznanie na międzynarodowej scenie operowej. Regularnie gości w najważniejszych teatrach operowych świata, takich jak: Wiener Staatsoper, Bayerische Staatsoper, Hamburgische Staatsoper, berlińska Staatsoper Unter den Linden, Deutsche Oper Berlin, Festspielhaus Baden-Baden, La Monnaie w Brukseli, moskiewski Teatr Bolszoj, Teatro San Carlo w Neapolu, paryski Théâtre des Champs-Élysées, Lincoln Center w Nowym Jorku, Opera Houston, Santa Fé Opera oraz Washington Opera.

W repertuarze artystka posiada ponad 60 partii, najważniejsze z nich to: tytułowa w Agrypinie (Staatsoper Unter den Linden), Elżbieta w Marii Stuart (Opera Toronto, Teatr Bolszoj, Filharmonia w Kolonii), Arminda w Rzekomej ogrodniczce (Theater an der Wien, berlińska Staatsoper), Fiordiligi w Così fan tutte (Paryż, Lizbona, Bruksela), Helena w Nieszporach sycylijskich (Teatro San Carlo), Nedda w Pajacach (Wiener Staatsoper), Gorisława w Rusłanie i Ludmile (Teatr Bolszoj), Circe w Telemaco (Theater an der Wien), tytułowa w Salome (Theater St. Gallen, Santa Fé), Eboli w Don Carlosie (Opera Oviedo), Donna Anna (Hamburgische Staatsoper) i Donna Elwira w Don Giovannim (Festiwal Aix-en-Provence, tournée po Chinach z Freiburger Barockorcheste), Elektra w Idomeneo (La Monnaie, Filharmonia w Kolonii), Vitellia w Łaskawości Tytusa (La Monnaie), Chryzotemis w Elektrze (Teatro Petruzzelli w Bari), tytułowa w Carmen (Theater St. Gallen), Leonora w Fideliu (Opera Santa Fé), Kundry w Parsifalu (Tokio), tytułowa w Koronacji Poppei (Theater an der Wien), Stonatrilla w Opera seria (La Monnaie).

Współpracowała z takimi zespołami, jak: Izraelska Orkiestra Filharmoniczna, L’Orchestra Sinfonica della Rai, Philadelphia Orchestra, L’Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Rosyjska Orkiestra Narodowa, Orkiestra Filharmoniczna ORF, Wiedeńska Orkiestra Symfoniczna, L’Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Freiburger Barockorchester, Concerto Köln, Ensemble Matheus, Tokijska Orkiestra Symfoniczna, Complesso Barocco i Academy for Old Music.

Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: Riccardo Chailly, Myun-Wyun Chung, Charles Dutoit, Jesus Lopos-Cobos, Bruno Bartoletti, Harry Bicket, Carlo Rizzi, Ivor Bolton, Daniel Oren, René Jacobs, Vladimir Jurowski, Marc Minkowski, Jonathan Nott oraz reżyserami, jak: Sir Jonathan Miller, Hans Neuenfels, Christof Loy i Dmitri Tcherniakov.

Wykonuje utwory od muzyki dawnej po XX wiek, od belcanta i Verdiego po Beethovena, Bizeta i Wagnera, w tym: Requiem Verdiego, Stabat Mater i Mała msza uroczysta Rossiniego, IX symfonia Beethovena i Król Dawid Honeggera. W nagraniach muzyki Mozarta pod dyrekcją René Jacobsa dla wytwórni Harmonia Mundi wykonywała partie: Vitellii, Donny Elwiry, Elektry, Armindy.

Nagrania te otrzymały wiele nagród, m.in.: BBC Music Magazine Award, Gramophone's Editor Choice, dwie nominacje do Grammy (za najlepszy album muzyki poważnej i najlepsze nagranie opery). Ponadto w dyskografii artystki znajdują się partie w takich operach, jak: Agrypina Händla dla Harmonia Mundi (nominacja do Grammy za najlepsze nagranie opery w 2013), Semiramida Rossiniego dla Naxos, Sesostri Terradellasa, Życie za cara Glinki dla Sony, Dzwony Rachmaninowa dla Decca, Parisina d’Este Donizettiego dla Dynamics, Juliusz Cezar Sartoria dla ORF oraz dwie płyty z recitalami arii. Na DVD można podziwiać ją jako Elżbietę w Roberto Devereux, Lukrecję Contarini w Dwóch Foskariuszach, Donnę Elwirę w Don Giovannim, Alcinę w Orlando Paladino oraz w Małej mszy uroczystej z Gewandhaus Leipzig pod dyrekcją Riccardo Chailly.

(fot. arch. artystki)

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''