Alex Penda

Sopran

Znana również jako Alexandrina Pendatchanska. Pochodzi z Sofii. Laureatka wielu prestiżowych konkursów wokalnych. Debiutowała partią tytułową w Łucji z Lammermooru Donizettiego w Bilbao, szybko zdobywając uznanie na międzynarodowej scenie operowej. Regularnie gości w najważniejszych teatrach operowych świata, takich jak: Wiener Staatsoper, Bayerische Staatsoper, Hamburgische Staatsoper, berlińska Staatsoper Unter den Linden, Deutsche Oper Berlin, Festspielhaus Baden-Baden, La Monnaie w Brukseli, moskiewski Teatr Bolszoj, Teatro San Carlo w Neapolu, paryski Théâtre des Champs-Élysées, Lincoln Center w Nowym Jorku, Opera Houston, Santa Fé Opera oraz Washington Opera.

W repertuarze artystka posiada ponad 60 partii, najważniejsze z nich to: tytułowa w Agrypinie (Staatsoper Unter den Linden), Elżbieta w Marii Stuart (Opera Toronto, Teatr Bolszoj, Filharmonia w Kolonii), Arminda w Rzekomej ogrodniczce (Theater an der Wien, berlińska Staatsoper), Fiordiligi w Così fan tutte (Paryż, Lizbona, Bruksela), Helena w Nieszporach sycylijskich (Teatro San Carlo), Nedda w Pajacach (Wiener Staatsoper), Gorisława w Rusłanie i Ludmile (Teatr Bolszoj), Circe w Telemaco (Theater an der Wien), tytułowa w Salome (Theater St. Gallen, Santa Fé), Eboli w Don Carlosie (Opera Oviedo), Donna Anna (Hamburgische Staatsoper) i Donna Elwira w Don Giovannim (Festiwal Aix-en-Provence, tournée po Chinach z Freiburger Barockorcheste), Elektra w Idomeneo (La Monnaie, Filharmonia w Kolonii), Vitellia w Łaskawości Tytusa (La Monnaie), Chryzotemis w Elektrze (Teatro Petruzzelli w Bari), tytułowa w Carmen (Theater St. Gallen), Leonora w Fideliu (Opera Santa Fé), Kundry w Parsifalu (Tokio), tytułowa w Koronacji Poppei (Theater an der Wien), Stonatrilla w Opera seria (La Monnaie).

Współpracowała z takimi zespołami, jak: Izraelska Orkiestra Filharmoniczna, L’Orchestra Sinfonica della Rai, Philadelphia Orchestra, L’Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Rosyjska Orkiestra Narodowa, Orkiestra Filharmoniczna ORF, Wiedeńska Orkiestra Symfoniczna, L’Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Freiburger Barockorchester, Concerto Köln, Ensemble Matheus, Tokijska Orkiestra Symfoniczna, Complesso Barocco i Academy for Old Music.

Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: Riccardo Chailly, Myun-Wyun Chung, Charles Dutoit, Jesus Lopos-Cobos, Bruno Bartoletti, Harry Bicket, Carlo Rizzi, Ivor Bolton, Daniel Oren, René Jacobs, Vladimir Jurowski, Marc Minkowski, Jonathan Nott oraz reżyserami, jak: Sir Jonathan Miller, Hans Neuenfels, Christof Loy i Dmitri Tcherniakov.

Wykonuje utwory od muzyki dawnej po XX wiek, od belcanta i Verdiego po Beethovena, Bizeta i Wagnera, w tym: Requiem Verdiego, Stabat MaterMała msza uroczysta Rossiniego, IX symfonia Beethovena i Król Dawid Honeggera. W nagraniach muzyki Mozarta pod dyrekcją René Jacobsa dla wytwórni Harmonia Mundi wykonywała partie: Vitellii, Donny Elwiry, Elektry, Armindy.

Nagrania te otrzymały wiele nagród, m.in.: BBC Music Magazine Award, Gramophone’s Editor Choice, dwie nominacje do Grammy (za najlepszy album muzyki poważnej i najlepsze nagranie opery). Ponadto w dyskografii artystki znajdują się partie w takich operach, jak: Agrypina Händla dla Harmonia Mundi (nominacja do Grammy za najlepsze nagranie opery w 2013), Semiramida Rossiniego dla Naxos, Sesostri Terradellasa, Życie za cara Glinki dla Sony, Dzwony Rachmaninowa dla Decca, Parisina d’Este Donizettiego dla Dynamics, Juliusz Cezar Sartoria dla ORF oraz dwie płyty z recitalami arii. Na DVD można podziwiać ją jako Elżbietę w Roberto Devereux, Lukrecję Contarini w Dwóch Foskariuszach, Donnę Elwirę w Don Giovannim, Alcinę w Orlando Paladino oraz w Małej mszy uroczystej z Gewandhaus Leipzig pod dyrekcją Riccardo Chailly.

(fot. arch. artystki)