Anna Bernacka

Mezzosopran

Mezzosopran. Ukończyła z wyróżnieniem wrocławską Akademię Muzyczną (klasa Ewy Czermak). Studiowała również w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze (klasa Carol Richardson-Smith). Otrzymała stypendia: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Accademia Rossiniana w Pesaro i Richard Wagner Stipendium Bayreuth. Jest finalistką i laureatką wielu międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: Konkursu im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, Konkursu im. Antonína Dvořáka w Karlowych Warach oraz Konkursu im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich tak znakomitych pedagogów, jak: Teresa Berganza, Christa Ludwig, Teresa Żylis-Gara, Helena Łazarska i Ryszard Karczykowski. Debiutowała w 2006 roku na scenie Oldenburgisches Staatstheater w Ariadnie na Naxos R. Straussa (Driada). Później zaśpiewała na tej scenie Mère Marie w Dialogach karmelitanek Poulenca. W latach 2007-2017 związana była z Operą Wrocławską, gdzie wykonywała takie partie, jak: Octavian w Kawalerze srebrnej róży R. Straussa, Cherubin w Weselu Figara, Dorabella w Così fan tutte i Donna Elvira w Don Giovannim Mozarta, Niklas w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, Rosina w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Jadwiga w Strasznym dworze Moniuszki, Maryna Mniszek w Borysie Godunowie Musorgskiego, Maddalena w Rigoletcie oraz Emilia w Otellu Verdiego, Książę Orlofsky w Zemście nietoperza J. Straussa. W 2010 roku w poznańskim Teatrze Wielkim śpiewała Jessikę w Jutrze Bairda i Cherubina w Weselu Figara. Partię Cherubina wykonała też w Operze Krakowskiej oraz Operze na Zamku w Szczecinie (2012). Do Opery Krakowskiej powróciła w 2014 roku jako Smeraldina w polskim prawykonaniu Miłości do trzech pomarańczy Prokofiewa.

W 2015 roku debiutowała na scenie Komische Oper w Berlinie rolą Tolomea w Juliuszu Cezarze Händla, gdzie zapraszana jest również do kreowania roli Kreuzy w Medei Reimanna. W tym samym roku debiutowała na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku w Carmen Bizeta (Mercédès), gdzie następnie zaśpiewała tam partię Księcia Orlofsky’ego w Zemście nietoperza. W 2016 roku rolą Donny Elviry w Don Giovannim rozpoczęła współpracę z Warszawską Operą Kameralną.

Do Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Anna Bernacka powraca regularnie od czasu debiutu w Borysie Godunowie (2009), kreując role w: Weselu Figara (Cherubin), Strasznym dworze (Jadwiga), Halce Moniuszki (Zofia), Łaskawości Tytusa Mozarta (Annio, Sesto), Carmen Bizeta (Mercédès), Don Giovannim Mozarta (Donna Elvira), Goplanie Żeleńskiego (Chochlik), Turku we Włoszech Rossiniego (Zaida), Sprawie Makropulos Janačka (Krista), Diabłach z Loudun Pendereckiego (Claire), Elektrze R. Straussa (Druga Służebna), Marii Stuart Donizettiego (Anna Kennedy), Rigoletcie (Maddalena), Traviacie Verdiego (Flora), Erosie i Psyche Różyckiego (Hagne, Laida, Furtianka).

Z dużym powodzeniem wykonuje także repertuar oratoryjno-kantatowy. Współpracuje z Filharmoniami: Narodową, Podlaską, Dolnośląską, Śląską, Wrocławską, Łódzką, Podkarpacką; a także z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Capellą Cracoviensis, Filharmonią Kameralną w Łomży, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Aquilla Quartet i Mitteldeutsche Kammerphilharmonie, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. W 2015 roku została laureatką Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „najlepsza śpiewaczka”. W 2017 roku premierowa Goplana z jej udziałem otrzymała prestiżową International Opera Award. Współpracuje z reżyserami, takimi jak: 
Mariusz Treliński, Keith Warner, Ivo van Hoeve, David Pountney, Christopher Alden, Willy Decker, Moshe Leiser, Patrice Caurier, Lydia Steier, Benedic Andrews, Michał Znaniecki, Hans-Peter Lehmann,
Christoph Marthaler, Bruno Klimek, Yuri Alexandrov, Jorg Behr, Laco Adamik, Waldemar Zawodziński, Helena Kaut-Howson, Marek Weiss,
Ewelina Pietrowiak, Andzej Chyra, Natalia Korczakowska, Christoph G. Amrhein i Barbara Wysocka.

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Stefan Soltesz, Konrad Junghänel, Friedrich Heider, Benjamin Bayl, Alexander Rumf, Keri-Lynn Wilson, Roland Böer, Lionel Friend, Stefano Montanari, Gerd Schaller, Modestas Pitrenas, Andriy Yurkevych, José Maria Florêncio, Friedrich Haider, Carlo Montanaro, Alexander Liebreich, Bassem Akiki, Francesco Bottigliero, Vladimir Kiradijev, Steven Sloane, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Kozłowski, Łukasz Borowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Michał Klauza, Grzegorz Nowak, Jakub Chrenowicz, Tomasz Tokarczyk, Ewa Strusińska, Mirosław Błaszczyk, Wojciech Semerau-Siemianowski, Jan Tomasz Adamus, Tomasz Szreder, Tadeusz Zathey i Ewa Michnik.