Ausrine Stundyte

Sopran

portret artystkiPochodzi z Wilna, gdzie studiowała na Litewskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Ireny Milkeviciute. Następnie kontynuowała naukę w Akademii Muzyki i Teatru w Lipsku w klasie prof. Helgi Forner.

Artystka otrzymała wiele nagród i stypendiów, m.in. nagrodę specjalną Chambre Professionnelle des Directeurs d’Opéra w Paryżu; nagrodę specjalną Opery Helikon w Moskwie, drugą nagrodę w kategorii „operetka” na XXV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Belvedere im. Hansa Gabora w Wiedniu oraz Nagrodę Offenbacha przyznaną przez miasto Kolonia.

Podczas studiów występowała w mniejszych partiach w Operze w Lipsku. W 2009 roku ponownie zagościła na tej scenie jako Mimi w Cyganerii Pucciniego pod dyrekcją Petera Konwitschny’ego.

W 2013 roku artystka odniosła sukces jako Montezuma w operze Die Eroberung von Mexico (Podbój Meksyku) Wolfgang Rihma w Teatro Real w Madrycie. W Essen zaśpiewała partię Neddy w Pajacach Leoncavalla i Cio-Cio-San w Madame Butterfly Pucciniego, w Lubece – Marszałkowej w Kawalerze srebrnej róży R. Straussa, Maddaleny di Coigny w Andrei Chénierze Giordano i tytułową w Tosce Pucciniego, w Lizbonie wystąpiła jako Mimi w Cyganerii Pucciniego i Katia Kabanowa w operze Janáčka, w Palermo jako Sieglinde w Walkirii Wagnera, zaś w Seattle jako Cio-Cio-San i Tosca.

W 2014 roku zadebiutowała w Operze Flamandzkiej w Antwerpii i i Gandawie jako Katarzyna Izmajłowa w Lady Makbet mceńskiego powiatu Szostakowicza pod batutą Dmitriego Jurowskiego (reż. Calixto Bieito) i Chryzotemis w Elektrze R. Straussa, również pod dyrekcją Jurowskiego. W tym samym roku z dużym powodzeniem zadebiutowała jako Leonora w Fideliu Beethovena w wiedeńskiej Volksoper i Gioconda w operze Ponchielliego w St. Gallen. Zachwyciła także publiczność jako Cio-Cio-San na Festiwalu Operowym w Savonlinnie i Tosca w Sao Paulo.

W 2015 roku zaśpiewała partię tytułową w Tosce (Seattle), zadebiutowała w roli Judyty w Zamku Sinobrodego Bartóka (Komische Oper, Berlin; reż. Calixto Bieito). Wystąpiła również jako Leonora w Fideliu w wiedeńskiej Volksoper i na festiwalu Maggio Musicale we Florencji (dyr. Zubin Mehta), zaś w Monachium z powodzeniem wykonała partię tytułową w operze Selma Ježková Poula Rudersa.

W 2016 roku artystkę można było usłyszeć w partii Wenus w Tannhäuserze Wagnera (Antwerpia), Katarzyny Izmajłowej (Lion) i Leonory w Fideliu z Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną pod batutą Zubina Mehty.

Z początkiem sezonu 2003/2004, Ausrine Stundyte została zaangażowana w Operze Kolońskiej, gdzie wystąpiła m.in. jako Nedda, Mimi, Agathe w Wolnym strzelcu Webera i Cio-Cio-San.

Ausrine Stundyte współpracowała z takimi dyrygentami jak: Fabio Luisi, Jeffrey Tate, Julia Jones, Julian Kovatchev, Marco Armiliato, Dmitri Jurowski, Markus Stenz and Gabriel Feltz oraz następującymi reżyserami: Calixto Bieito, Robert Carsen, Peter Konwitschny, Graham Vick, David Alden, Christof Nel, Pierre Audi, Tatjana Gürbaca, David Bösch i Anthony Pilavachi.

Jej bogaty repertuar koncertowy obejmuje pieśni i cykle pieśni Straussa, Berga i Wagnera. Wstępowała m.in. w Gewandhaus w Lipsku, Liederhalle w Stuttgarcie oraz filharmoniach w Kolonii i Essen.

Dla Mitteldeutscher Rundfunk (MDR) nagrała pieśni Hermanna Heyera.

W najbliższym czasie Ausrine Stundyte wystąpi w partii Wenus w Tannhäuserze w Wenecji, Renaty w Ognistym aniele Prokofiewa w Lionie, Monachium i Zurichu oraz tytułowej Loreley w operze Catalaniego na festiwalu w St. Gallen.

Fot. Schneider