Urodziła się w Vaasa (Finlandia). Początkowo szkoliła się pod okiem Evy Illes, a następnie w Mozarteum w Salzburgu. Od 2003 roku współpracuje z Irmgard Boas w Dreźnie. W grudniu 1995 Międzynarodowa Fundacja Mozarteum odznaczuła artystkę Medalem im. Lilli Lehmann.
Karierę rozpoczynała w zespołach Staatsoper Hannover i Semperoper Dresden. Obecnie należy do grona najbardziej rozchwytywanych śpiewaczek na świecie. Regularnie gości się na najważniejszych scenach operowych świata: Wiener Staatsoper, Bayerische Staatsoper, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, mediolańskiej La Scali, paryskiej Opéra Bastille, Staatsoper i Deutsche Oper w Berlinie, hamburskiej Staatsoper, w Barcelonie, Walencji, Zurychu, Helsinkach, Kolonii, Frankfurcie, Amsterdamie, Tokio i San Francisco, a także na festiwalach w Bayreuth i Salzburgu.
Dorobek artystki obejmuje wszystkie najważniejsze partie repertuaru klasyczno-romantycznego. Jej kreacje w operach Wagnera (Elżbieta, Wenus, Elza, Sieglinde, Senta, Izolda, Brunnhilda) oraz R. Straussa (Marszałkowa w Kawalerze srebrnej róży, Arabella, Hrabina w Capriccio, Chryzotemis w Elaktrze, Cesarzowa w Kobiecie bez cienia, Ariadna, Salome i Dafne) wyznaczyły nowe standardy artystyczne. Wystąpiła także jako Maria (Wozzeck), tytułowa Jenufa w operze Janáčeka, Kobieta w Erwartung Schoenberga oraz Katarzyna w Lady Makbet mceńskiego powiatu Szostakowicza (głośny debiut w nowej inscenizacji opery w Hamburgu w 2023 roku).
Mimo że rozpoczynała karierę jako sopran liryczno-dramatyczny, w ostatnich sezonach z sukces debiutowała w partiach dramatycznych. Istotne znaczenia miała tu Opera w Zurychu, gdzie artystka wystąpiła po raz pierwszy jako Izolda (Tristan i Izolda) oraz Brünnhilda (Zygfryd, Walkiria i Zmierzch bogów)
Camilla Nylund od wielu lat uświetnia Festiwal w Bayreuth. W 2011 roku zadebiutowała tam jako Elżbieta w Tannhäuserze, by następnie powrócić na słynne „Zielone Wzgórze” jako Sieglinde (Walkiria), Ewa (Śpiewacy norymberscy) oraz Elza (Lohengrin). Sezon 2023/24 również zakończyła w Bayreuth, śpiewając w nowej inscenizacji Tristana i Izoldy pod dyrekcją Semyona Bychkowa.
W sezonie 2024/25 można ją było usłyszeć w nowym wystawieniu Walkirii i Zygfryda w mediolańskiej La Scali. W Zurychu wystąpiła jako Senta (Latający Holender), zaś w Staatsoper Unter den Linden w Berlinie w jednej ze swoich popisówych partii – jako Cesarzowa w Kobiecie bez cienia. W Wiedniu wystąpiła w partii tytułowej Arabelli w operze R. Straussa oraz Elzy (Lohengrin) – w obu przypadkach pod batutą Christiana Thielemanna.
W sezonie 2024/25 oraz 2025/26 Camilla Nylund wykonuje partię Brunhildy w teatralogii Wagnera w La Scali. W lutym i czerwcu 2025 wystąpiła w premierach Walkirii i Zygfryda w Mediolanie, natomiast w lutym 2026 będzie ją można usłyszeć w Złocie Renu.
W repertuarze koncertowym wystąpiła w Konzerthaus i Filharmonia Berlińskiej, Herkulessaal i Isarphilharmonie w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Elbphilharmonie w Hamburgu, Tonhalle w Zurychu, a także w Rzymie, podczas BBC Proms, w Filadelfii, Cleveland, Bostonie i wielu innych.
Współpracowała z takimi czołowymi współczesnymi dyrygentami, jak Zubin Mehta, sir Simon Rattle, Christian Thielemann, Andris Nelsons, Daniel Barenboim, Philippe Jordan, Esa-Pekka Salonen, Vladimir Jurowski, Gianandrea Noseda, Riccardo Muti, Marek Janowski, Kent Nagano, Karina Canellakis, Simone Young, Susanna Mälkki, Omer Meir Wellber i Lahav Shani.
Istotną częścią jej życia artystycznego jest także repertuar kameralny i pieśniarski. Wraz z Helmutem Deutschem prezentuje niemieckie pieśni romantyczne oraz dorobek kompozytorów fińskich.
Poza koncertami symfonicznymi, w tym Te Deum Brucknera w Linzu, Gurre-Lieder Schönberga w La Scali oraz trasa koncertowa z Czterema ostatnimi pieśniami Straussa z Orkiestrą Filharmonii w Bergen, w sezonie 2024/25 artystka wykona recitale w Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, na Festiwalu w Lausitz, w Elbphilharmonie w Hamburgu i na Festiwalu Tyrolskim w Erl.
Podczas pandemii artystka nagrała dla telewizji ORF III koncert Great American Songbook obejmujący interpretacje amerykańskich utworów miłosnych w stylu lat 30.– 70. XX wieku z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Radia ORF w Wiedniu pod dyrekcją Marina Alsopa. Inicjatorem projektu był André Heller, którego Camilla Nylund poznała przy okazji inscenizacji Kawalera srebrnej róży w Staatsoper Berlin. DVD oraz CD z zapisem koncertu zostało wydane przze Naxos w grudniu 2022. Premiera programu przed publicznością miała miejsce w marcu 2024 w hamburskiej Elbphilharmonie, która wypełniła się z tej okazji do ostatniego miejsca.
Camilla Nylund jest lareatką wielu nagród. Są wśród nich Pierścien Lotte Lehmann – jedno z najbardziej prestiżowych odznaczeń dla śpiewaczek operowych (2022), Europejska Nagroda Kulturalna (Tonhalle w Zurychu, 2022), tytuł Österreichische Kammersängerin (Wiener Staatsoper, 2019) i Saxon Kammersängerin (Semperoper w Dreźnie), Nagroda im. Christel Goltz (Semperoper w Dreźnie, 2000), Nagroda Kulturalna Szwedzkiego Funduszu Kultury w Finlandii, Medal Pro Finlandia przyznawany przez Prezydenta Finladii (2013) oraz Fińska Nagroda Muzyczna (2019).
W kwietniu 2026 wystąpi u boku Tomasza Koniecznego z repertuarem wagnerowskim podczas koncertu na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.
