Należy do największych współczesnych wirtuozów muzyki barokowej; ceniona jest za swoją osobowość, głęboką wiedzę i maestrię techniczną. Sezon 2024/2025 artystka rozpoczęła od występu z {oh!} Orkiestrą na festiwalu Chopin i jego Europa; kolejne ważne koncerty to m.in. tournée po USA i Ameryce Południowej z Wenecją Orkiestrą Barokową i debiut z Orkiestrą Symfoniczną Radia Bawarskiego pod batutą Andrei Marcona, a także występy z Dortmunder Philharmoniker, Orquestra de Valecia, Orquestra Metropolitana de Lisboa oraz koncerty kameralne m.in. w ramach Festiwalu Muzyki Dawnej w litewskiej Kretyndze, Santander i Genewie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła pod kierunkiem Tibora Vargi w Sionie, a w wieku 15 lat przyjęta została do klasy Pavla Vernikova w konserwatorium w Lyonie. Studia kontynuowała u Zakhara Brona w Musikhochschule w Zurychu, ktorą ukończyła z wyrożnieniem w 2007 r. Krotko potem została koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej z St. Gallen. Spotkanie z Reinhardem Goeblem zaowocowało zwróceniem się artystki ku wykonawstwu historycznemu; swoją wiedzę w zakresie muzyki dawnej poszerzała właśnie pod jego kierunkiem w Mozarteum w Salzburgu, regularnie występowała też z nim jako solistka. Artystka chętnie sięga także po dzieła najnowsze, współpracując z takimi kompozytorami, jak Daniel Schnyder, Marc-Andre Dalbavie, Aaron Jay Kernis, Bechara El Khoury, Eric Tanguy, Benjamin Attahir i Thomas Demenga. Chouchane Siranossian koncertuje jako solistka zarówno na skrzypcach współczesnych, jak i barokowych; współpracuje ze znakomitymi artystami, wśród których są tacy muzycy, jak Leonardo Garcia Alarcon, Bertrand Chamayou, Andrea Marcon, Jos Van Immerseel, Christophe Rousset, Andreas Spering, Thomas Hengelbrock czy Francois-Xavier Roth, i takie zespoły, jak lipska Gewandhausorchester, symfonicy z Bambergu, Les Siecles, orkiestra kameralna ze Stuttgartu i Wenecka Orkiestra Barokowa. Koncertuje w najważniejszych salach europejskich: Theatre des Champs-Elysees, Palau de la Musica Catalana, Wigmore Hall, Bozar w Brukseli, KKL w Lucernie, filharmoniach w Kolonii i Warszawie czy Brucknerhaus w Linzu, oraz podczas festiwali w Rheingau, Lipsku, Dreźnie, Bachwochen w Turyngii i Heidelberger Frühling; kilkukrotnie gościła na festiwalu Chopin i jego Europa. Wydawcą płyt Chouchane Siranossian jest Alpha Classics; najnowszy album artystki dla tej firmy to nagrany z Wenecką Orkiestrą Barokową pod batutą Andrei Marcona Duello d’archi a Venezia, który ukazał się w czerwcu 2023 r. Pierwsza solowa płyta Chouchane Siranossian, Time Reflexion, otrzymała Diapason Decouverte (2015). Dyskografia artystki obejmuje ponadto Koncert skrzypcowy Mendelssohna, który nagrała z Anima Eterna Brugge (In Time), album L’Ange et le diable (duet z Josem Van Immerseelem), koncerty skrzypcowe Tartiniego z Wenecką Orkiestrą Barokową pod dyrekcją Andrei Marcona (2020), koncerty skrzypcowe Andreasa Romberga (z Orkiestrą Barokową „Capriccio”) i album Bach before Bach (nagrany z Leonardem Garcią Alarconem i Balazsem Matem). Wszystkie płyty są bardzo wysoko oceniane przez krytykę i wyróżniane prestiżowymi nagrodami, m.in. International Classical Music Award (ICMA), Preis der Deutschen Schallplattenkritik, Choc Classica, Premio della critica discografica Franco Abbiati czy Diapason d’Or. W 2023 roku Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wydał album z koncertami skrzypcowymi Feliksa Janiewicza i Augusta Fryderyka Duranowskiego w interpretacji artystki z {oh!} Orkiestrą Martyny Pastuszki. Chouchane Siranossian gra na skrzypcach barokowych Giuseppe i Antonia Gaglianow i skrzypcach Giovanniego Battisty Guadagniniego udostępnionych jej przez Fabrice’a Girardina, lutnika z La Chaux-de-Fonds.
fot. Nikolaj Lund
