• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Daniel Przastek

dramaturg

Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce (2004), doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie nauk o polityce (2018). Pracownik naukowy Instytutu Nauk Politycznych Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, w latach 2012-2016 zastępca dyrektora INP UW ds. naukowych i współpracy z zagranicą, od 1 października 2016 prodziekan WNPiSM ds. finansowych i rozwoju. Stypendysta Polskiej Fundacji Kulturalnej w Buffalo (USA). W pracy zawodowej zajmuje się historią najnowszą Polski i świata, polityką kulturalną i zagadnieniem wolności w sztuce. W kręgu zainteresowań pozostają związki sztuki i polityki, ze szczególnym zwróceniem uwagi na relacje teatru i polityki. Autor książek Środowisko teatru w okresie stanu wojennego (2005); Polityki kulturalne a wolność wypowiedzi artystycznej w Polsce w latach 1989-2015 (2017). Autor kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularyzujących naukę. Publikował na łamach: „Notatnika Teatralnego”, „Opcji”, „Przeglądu Powszechnego”, „Teatru”, „Nietaktu!”, „Rocznika Nauk Politycznych”, „Świata i Polityki”, „Przeglądu Europejskiego”, „Społeczeństwa i Polityki”, „Dziejów Najnowszych”, „Studiów Politologicznych”, „Studiów BAS”, Kwartalnika Naukowego OAP UW „e-Politikon”. Współpracował z Instytutem Teatralnym w Warszawie, gdzie przygotował w 2007 roku wystawę Teatr stanu wojennego. W 2009 roku współpracował z Instytutem Pamięci Narodowej w ramach projektu edukacyjno-naukowego Rok kultury niezależnej. Współtwórca studenckiego zespołu „Teatr i Polityka” z którym stworzył siedem spektakli teatralnych. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej współpracował jako dramaturg z Michałem Zadarą przy produkcji Orestei Iannisa Xenakisa i Krzysztofem Pastorem, realizując balet I przejdą deszcze… do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego. W 2011 roku współpracował ponownie jako dramaturg z Michałem Zadarą przy realizacjach spektakli Awantura warszawska w Muzeum Powstania Warszawskiego, Prolog Czesława Miłosza w Instytucie Teatralnym w Warszawie, a w 2012 Hotel «Savoy» Józefa Rotha w Teatrze Nowym w Łodzi, w roku 2014 w Teatrze Polskim we Wrocławiu Dziady cz. I, II i IV oraz Upiór Adama Mickiewicza, a w roku 2015 Dziadów część III. W tym samym roku współtworzył Fantazego Juliusza Słowackiego w Teatrze Powszechnym im. Z. Hübnera w Warszawie. W 2015 roku razem z Martą Streker we Wrocławiu przygotował Ostatni „LOT”, czyli historię »superbohatera« z Polski Ludowej inspirowany biografią Hieronima Wysockiego „LOTa”. W roku 2016 ponownie współpracował z Michałem Zadarą w Teatrze Polskim we Wrocławiu nad Dziadów części III Ustępem, Objaśnieniami i Do przyjaciół Moskali Adama Mickiewicza. W tym samym roku z Centralą w Galerii Narodowej Zachęta współtworzył Orestesa Eurypidesa. Wspólnie dokonali adaptacji Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego na potrzeby Teatru Polskiego Radia. W 2018 roku jako konsultant historyczny współtworzył spektakl Sprawiedliwość w Teatrze Powszechnym im. Z. Hübnera w Warszawie oraz Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego w Teatrze Studio w Warszawie. Współautor projektu laboratorium naukowo-artystycznego w Teatrze Polskim w Warszawie Sześć polskich mów. Współzałożyciel Stowarzyszenia Międzynarodowych Inicjatyw Kulturalnych. W 2013 jako dyrektor artystyczny współtworzył I edycję Eye on Culture Festiwal – wydarzenie artystyczne prezentujące sztukę z krajów dawnego europejskiego bloku wschodniego. W latach 2014-2015 koordynator programowy Białołęckiego Festiwalu Komediowego „Zabafka” oraz twórca i kurator Sceny Impresaryjnej Białołęckiego Ośrodka Kultury. Pomysłodawca premier studenckich w Teatrze Polskim w Warszawie i Teatrze Powszechnym w Warszawie. Od roku 2014 współtworzy Festiwal Teatrów Studenckich START, od roku 2016 jest jego dyrektorem artystycznym.

fot. Natalia Kabanow

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''