• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Elisabeth Dalton

Scenografka i projektantka kostiumów

Scenografka i projektantka kostiumów. Urodziła się w Oksfordzie (1940), a wczesne dzieciństwo spędziła na plantacji herbaty w Sri Lance. Kształciła się w Anglii. Studiowała plastykę teatralną w Wimbledon School of Art. Dyplom uzyskała w London Slade School of Fine Art w klasie słynnego greckiego scenografa Nicholasa Georgiadisa, któremu początkowo asystowała m.in. w londyńskim Royal Ballet przy realizacji Dziadka do orzechów w inscenizacji Rudolfa Nuriejewa (1968). W tym samym roku pracowała też po raz pierwszy z Baletem Stuttgarckim, projektując kostiumy do baletów: Salade Johna Cranko i Sfinks Kennetha MacMillana.

Spektakularnym jej osiągnięciem były dekoracje i kostiumy do słynnej komedii baletowej Johna Cranko Poskromienie złośnicy (1969). Ta oprawa scenograficzna powtarzana była później przez inne zespoły, które włączyły przedstawienie Cranki do swojego repertuaru: Balet Australijski, mediolańską La Scalę, Joffrey Ballet (wówczas w Nowym Jorku), londyński Royal Ballet, Balet Santiago de Chile, moskiewski Balet Bolszoj, a w sezonie 2015/16 także Polski Balet Narodowy. Z Johnem Cranko współpracowała też przy wznowieniach jego wcześniejszych baletów Dafnis i Chloe, Pineapple Poll oraz The Lady andthe Fool. Przygotowała również alternatywną wersję scenograficzną jego słynnego Oniegina, która pojawiała się później na wielu scenach (w tym także w naszym Teatrze Wielkim - Operze Narodowej), wymiennie z pierwotną scenografią Jürgena Rose.

Pracowała także dla teatrów operowych. Łączyła ją zwłaszcza wieloletnia współpraca ze znanym reżyserem i producentem operowym Johnem Coxem. Zaprojektowała dla niego m.in. dekoracje i kostiumy do inscenizacji opery Mozarta Il re pastore w Salzburgu (1989). Spośród innych jej prac warto wymienić kostiumy do przedstawienia Giselle i Willidy w choreografii Marcii Haydée (Balet Stuttgarcki, 1989) oraz scenografię do tamtejszej realizacji musicalu On Your Toes Richarda Rodgersa z Marcią Haydée i Richardem Cragunem w rolach głównych (1990). Artystka zmarła w swoim rodzinnym mieście Chichester w angielskim Sussex (2004).

fot. Stephen Broadbent

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''