• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Eugeniusz Knapik

Kompozytor

Studiował kompozycję u Henryka Mikołaja Góreckiego i grę na fortepianie w klasie Czesława Stańczyka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Występuje w kraju i za granicą jako solista i kameralista (m.in. partner Kwartetu Śląskiego – od 1982). Specjalizuje się w repertuarze współczesnym. Był pierwszym w Polsce wykonawcą cyklu Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus Messiaena, którego nagranie z 1979 roku wydane przez DUX dopiero w 2011 uhonorowano nagrodami Fryderyk i Diapason d’Or. Wielokrotnie występował na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz m.in. na: Festival de Saint-Denis (Paryż), Octobre en Normandie (Rouen), Encontros Gulbenkian de Música Contemporânea (Lizbona), SIMC (Rotterdam), a także na estradzie Concertgebouw w Amsterdamie. Nagrywa dla radia, telewizji i firm fonograficznych. Otrzymał wiele nagród za twórczość kompozytorską i pianistyczną, m.in. w 1974 specjalne wyróżnienie za Sonatę na flet solo (1972) na Konkursie Młodych w Krakowie, w 1976 – nagrodę na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz II nagrodę na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Le Chant na sopran i orkiestrę (1976), w 1977 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Wiedniu za Concerto grosso na orkiestrę kameralną (1977), w 1979 – I nagrodę na Festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli za Corale, interludio e aria na flet, klawesyn i smyczki (1978), 1985 – Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego za Wyspy na orkiestrę smyczkową (1983). Jego utwory dwukrotnie reprezentowały Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu: w 1978 La Flûte de jade na sopran i orkiestrę (1973) otrzymał wyróżnienie, a w 1984 Kwartet smyczkowy (1980) zajął I miejsce. Kolejne nagrody to: Nagroda Polihymnii za twórczość kameralną (1985), doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich, Nagroda Ministra Kultury i Sztuki (1997), przyjęcie do Loży Liderów w Katowicach, Nagroda Prezydenta miasta Katowic (1999), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2008), Medal Komisji Edukacji Narodowej, Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”(2005), Nagroda im. Wojciecha Korfantego oraz Nagroda im. Juliusza Ligonia. W 1988 roku na zamówienie dyrektora La Monnaie Gerarda Mortiera, rozpoczął pracę nad trylogią operową The Minds of Helena Troubleyn do tekstu Jana Fabre. W 1990 roku w De Vlaamse Opera w Antwerpii odbyła się premiera części I: Das Glas im Kopf wird vom Glas, w 1992 na Documentach IX w Kassel – części II: Silent Screams, Difficult Dreams, a estradowe prawykonanie części III: La libertà chiama la libertà podczas Festiwalu „Warszawska Jesień” (1996). We współpracy z Janem Fabre powstały również spektakle baletowe: The Sound of One Hand Clapping (1991), Da un’altra faccia del tempo (1993), Quando la terra si rimette in movimento (1995) oraz Three Solos (1995). W ostatnich latach kompozytor sięgnął po pozycje monumentalne: cykl pieśni Up into the Silence na sopran, baryton i orkiestrę (1996-2000), operę-misterium Moby Dick (2000-2010), skomponowaną na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Beauty Radiated in Eternity na chór i orkiestrę (2011-2012) oraz Concerto of Song Offerings na fortepian solo, chór i orkiestrę (2013-2014) skomponowane dla Krystiana Zimermana z okazji otwarcia nowej sali NOSPR.

(fot. M. Galica)

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''