Europa Galante została założona w 1990 r. przez jej obecnego dyrektora muzycznego Fabia Biondiego, którego celem było stworzenie włoskiego zespołu wykonującego barokowy oraz klasyczny repertuar na instrumentach z epoki. Artyści występują w zmiennym składzie, a koncentrują się na muzyce kameralnej. Ich repertuar obejmuje również opery Händla (jak Agrippina i Imeneo), Vivaldiego (w tym Ercole sul Termodonte i Oracolo in Messenia) oraz wielkie dzieła instrumentalne. Zespół znany jest m.in. ze swoich wykonań utworów Alessandra Scarlattiego: oratoriów (Maddalena, La Santissima Trinità), serenat (Clori, Dorino e Amore) i oper (wliczając Massimo Puppieno, Il Trionfo dell’Onore, La Principessa Fedele i Carlo Re d’Allemagna). Europa Galante współpracuje regularnie z Fondazione Santa Cecilia w Rzymie przy przywracaniu do życia muzycznego XVIII-wiecznych oper włoskich, takich jak La Passione di Gesù Cristo Caldary, Sant’Elena al Calvario Lea i Gesù sotto il peso della Croce Maya. Zespół występował w najważniejszych salach koncertowych świata, w Australii, Europie, Ameryce Południowej, Kanadzie, Izraelu, Japonii i Stanach Zjednoczonych. Od czasu wydania pierwszej płyty z koncertami Vivaldiego Europa Galante była wielokrotnie nagradzana za interpretacje dzieł tego kompozytora: otrzymała dwie nominacje do Grammy (Concerti con molti strumenti, 2004, i Bajazet, 2006) oraz Diapason d’Or (I Concerti dell’Addio). W sezonie 2018/2019 zespół wystąpi w Niemczech, we Francji, Włoszech, w Hiszpanii oraz Polsce. W ramach projektu poświęconego muzyce Monteverdiego Europa Galante wyruszy w europejskie tournée (z Ianem Bostridge’em), a także zaprezentuje w Hamburgu w wersji półscenicznej operę Powrót Ulissesa. Zespół czterokrotnie gościł na Festiwalu „Chopin i jego Europa”, wykonując m.in. w wersjach koncertowych: Normę (2010) i I Capuleti e i Montecchi Belliniego (2016) Makbeta Verdiego (2017) oraz Halkę Moniuszki we włoskiej wersji językowej (2018 – wykonanie koncertowe połączone z projektem nagraniowym). Były to pierwsze w naszym kraju prezentacje tych dzieł na instrumentach historycznych.