
Czołowa postać w świecie reinterpretacji muzyki dawnej, współtworzy historię wykonawstwa historycznie poinformowanego. W obejmującym trzy stulecia repertuarze artysty znajdują się zarówno arcydzieła, jak i utwory mniej znane lub wręcz zapomniane. W 1989 r., po latach współpracy z zespołami grającymi na instrumentach historycznych, założył Europę Galante, jeden z najważniejszych obecnie zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki barokowej, klasycznej i wczesnoromantycznej, występujący na najsłynniejszych festiwalach oraz w najznamienitszych salach koncertowych na wszystkich kontynentach, m.in. w Pierre Boulez Saal w Berlinie, Elbphilharmonie w Hamburgu, Konzerthausie w Wiedniu, a także na festiwalu w Edynburgu i Enescu Festival.
Fabio Biondi współpracuje także z wielkim powodzeniem ze współczesnymi orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi, zarówno jako dyrygent, jak i prowadząc je od skrzypiec – jego ostatnie występy i najbliższe plany to koncerty m.in. z Filharmonikami Nowojorskimi, orkiestrą symfoniczną z Chicago i filharmoniczną z Hongkongu, National Symphony Orchestra z Waszyngtonu, orkiestrą RAI z Turynu, Mozarteum w Salzburgu, orkiestrą radiową z Frankfurtu, RSO z Berlina, Orkiestrą Filharmoniczną z Helsinek, Orkiestrą Symfoniczną Radia Fińskiego, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Bamberger Symphoniker i Mahlerowską Orkiestrą Kameralną.
W latach 2005–2016 Biondi był dyrektorem artystycznym odpowiadającym za repertuar barokowy Orkiestry Symfonicznej w Stavanger. Jego zamiłowanie do opery i doświadczenie w zakresie sztuki operowej zaowocowały zaproszeniami do czołowych teatrów, jak opera w Zurychu, berlińska Staatsoper Unter den Linden, Grand Théâtre de Genève i Theater an der Wien.
Sezon 2023/24 to Idomeneo w Opera Royal de Wallonie i Łaskawość Tytusa w Théâtres de la Ville w Luksemburgu. W latach 2015–2018 artysta był dyrektorem muzycznym Palau de les Arts Reina Sofia w Walencji, gdzie przygotował m.in. produkcje oper Donizettiego, Rossiniego, Haydna i Verdiego. Ceniony jako wirtuoz skrzypiec, występował z recitalami w takich salach, jak nowojorska Carnegie Hall, londyńska Wigmore Hall, Auditorio Nacional de Musica w Madrycie i Cité de la Musique w Paryżu.
W sezonie 2023/24 gra m.in. w Wigmore Hall, Genewie i Sewilli oraz w ramach tournee po Japonii z sonatami i partitami Bacha, a dyryguje takimi zespołami, jak Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Filharmonicy Nowojorscy, Orchestre National du Capitole de Toulouse i orkiestra kameralna z Zurychu. Obszerna dyskografia artysty obejmuje płyty wydawane przez Warner Classics, Virgin, Glossę i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, wyrożniane nagrodami Diapason d’Or i Choc du Monde de la Musique; jego nagranie Czterech pór roku Vivaldiego z Europą Galante okrzyknięte zostało płytą roku w pięciu krajach. Nagrywał z takimi artystami, jak Joyce DiDonato, Diana Damrau, Philippe Jaroussky, Vivica Genaux i Rolando Villazon. Płyta z sonatami Paganiniego na skrzypce i gitarę otrzymała tytuły Editor’s Choice magazynów „Gramophone” i „BBC Music”.
Obecnie artysta nagrywa dla wytworni Naive, której nakładem ukazały się ostatnio płyty z dziełami Mendelssohna (2022), kwartetami Carla Monzy (2022) i pierwszym kompletnym nagraniem Biondiego sonat i partit Bacha (2021). Osobny rozdział w artystycznej biografii artysty to współpraca z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Wraz z Europą Galante kilkakrotnie występował już na Festiwalu „Chopin i jego Europa”, wykonując m.in. w wersjach koncertowych – i po raz pierwszy w naszym kraju na instrumentach historycznych – Normę i I Capuleti e i Montecchi Belliniego, Makbeta i Korsarza i Un griono di regno Verdiego, a także Halkę, Flisa, Hrabinę, Verbum nobile, Parię, Straszny dwór oraz Widma i Nijołę Moniuszki. Zarówno Korsarz, Un giorno di regno, jak i pięć dzieł Moniuszki wydane zostały przez Instytut na płytach i entuzjastycznie przyjęte przez melomanów oraz międzynarodową krytykę. W przygotowaniu jest obecnie jego nagranie Strasznego dworu.
Od 2011 r. Fabio Biondi jest akademikiem Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie. W roku 2015 wyróżniony został francuskim Orderem Sztuki i Literatury, a w 2019 r. w uznaniu zasług dla promocji w świecie kultury polskiej – medalem „Odwaga i Wiarygodność”. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu muzyki dawnej Farnese Festival w Parmie, którego pierwsza edycja odbyła się w 2023 r. To poświęcone XVII- i XVIII-wiecznemu dziedzictwu kulturowemu Włoch i Europy wydarzenie skupia najznakomitsze zespoły specjalizujące się w wykonawstwie na instrumentach historycznych. Artysta gra na skrzypcach Gennara Gagliana, które należały do jego nauczyciela, maestra Salvatore Cicera, użyczonych mu przez Fundację im. Salvatore Cicera z Parmy – miasta, w którym przyszedł na świat.