• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Francis Poulenc

Kompozytor

Francuski kompozytor i pianista. Urodził się w 1899 roku w Paryżu, wyrósł na muzyce Debussy'ego, Ravela i Strawińskiego, interesował się poezją francuskich symbolistów. Pierwsze kompozycje Poulenca pochodzą z czasów, gdy kompozytor pełnił służbę wojskową (1919-1921). W 1920 roku powstała Grupa Sześciu (Les Six), nieformalny związek francuskich kompozytorów, do którego należeli oprócz Poulenca także Darius Milhaud, Arthur Honegger, Pierre Auric, Louis Durey i Germaine Tailleferre. Jednym z naczelnych celów grupy było dążenie do prostoty w zakresie kompozycji i architektoniki dzieła muzycznego. Idea ta dotyczyła także języka muzycznego, uczynienia go przystępnym dla szerokiego grona odbiorców.

W latach 20. Poulenc nawiązał wiele relacji w europejskim środowisku muzycznym. Poznał wówczas Arnolda Schoenberga, Albana Berga i Antona Weberna, a w Paryżu Belę Bartóka i Wandę Landowską. Podobnie jak Strawiński komponował na zamówienie Sergiusza Diagilewa (balet Les biches). W połowie lat 30. w jego twórczości odbyła się zmiana stylistyczna, po 1935 zaczęły powstawać pierwsze kompozycje religijne Poulenca. Po drugiej wojnie światowej wiele podróżował, koncertował w Europie i Stanach Zjednoczonych. W 1956 roku w mediolańskiej La Scali odbyła się premiera jego opery Dialogi karmelitanek. Dwa lata później, w 1958 roku Poulenc wystawił tragedię kameralną pt. Głos ludzki w reżyserii i ze scenografią autorstwa Jeana Cocteau. W ostatnich latach życia podróżował wiele po Stanach Zjednoczonych, opublikował także książkę o Chabrierze. Zmarł w 1963 roku w Paryżu.

GŁOS LUDZKI

Francis Poulenc
Tragedia liryczna w jednym akcie | Libretto: Jean Cocteau | Premiera: 16.04.2016

Więcej

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''