• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Hans van Manen

Choreograf

Urodził się w holenderskim mieście Nieuwer-Amstel. Uznawany jest w świecie za jednego z największych mistrzów baletu współczesnego. Stworzył ponad 150 baletów, w tym także choreografie powstałe dla telewizji. Jego wyjątkowy styl i estetyka są wyraźnie dostrzegalne we wszystkich jego choreografiach, które charakteryzują się czystością linii, wyrafinowaną prostotą i awersją do przesadnych ozdobników. Jego prace skupiają się na relacjach międzyludzkich, nigdy nie są jednak anegdotyczne i we wszystkich widoczna jest wrodzona muzykalność choreografa.

Rozpoczął naukę baletu w późnych latach 40. u Sonii Gaskell. Następnie w 1951 roku dołączył do jej zespołu Ballet Recital, a potem kontynuował karierę taneczną w balecie Holenderskiej Opery Narodowej i Ballet de Paris Rolanda Petit. W 1955 roku zadebiutował jako choreograf utworem Olé, Olé, la Margarita, a już jego trzecia praca zatytułowana Feestgericht zdobyła Państwową Nagrodę Choreograficzną. Od 1960 roku pracował głównie w dwóch najbardziej prestiżowych holenderskich zespołach: przez 10 lat w Nederlands Dans Theater jako dyrektor artystyczny, a następnie jako choreograf-rezydent w Het Nationale Ballet (1973-1987) i w Nederlands Dans Theater (1988-2002); w 2005 roku powrócił do Holenderskiego Baletu Narodowego, gdzie pełni tę funkcję do dziś. Te dwa zespoły oraz Introdans strzegą w Holandii dorobku choreograficznego Van Manena, choć nie są jedynymi prezentującymi jego prace, gdyż były one wystawiane w ponad 90 różnych zespołach na całym świecie. Przed laty zrealizował także cztery swoje balety z zespołem naszego Teatru Wielkiego: Adagio Hammerklavier i Twilight (1986), Bits and Pieces (1987) oraz Three Pieces (1988).

Van Manen miał wiele muz, które inspirowały jego choreografie. Do najważniejszych w Nederlands Dans Theater i Holenderskim Balecie Narodowym należeli (w kolejności chronologicznej): Gérard Lemaître, Marianne Sarstädt, Alexandra Radius i Han Ebbelaar, Coleen Davis, Rachel Beaujean, Fiona Lummis, Sol Léon, Sabine Kupferberg oraz Igone de Jongh. Przez lata pracował także z niezliczonymi gwiazdami międzynarodowymi, jak: Anthony Dowell, Marcia Haydée, Natalia Makarowa, Rudolf Nuriejew, Uliana Łopatkina i Diana Wiszniowa.

Podczas zorganizowanego w 2007 roku przez Holenderski Balet Narodowy festiwalu na jego cześć, został odznaczony Komandorskim Orderem Lwa Niderlandzkiego. W 2000 roku otrzymał Nagrodę Erazma, a w roku 2013 Golden Age Award. W tym samym roku został patronem Holenderskiej Akademii Tańca w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Amsterdamie. W 2015 roku zaproszono go do grona członków holenderskiego Towarzystwa Sztuki. W roku 2017 w Montpellier został odznaczony francuskim Orderem Sztuki i Literatury. Rok później za „ogromny wkład w sztukę holenderską, a w szczególności baletową” nagrodzono go Medalem Honorowym za Sztukę i Naukę Orderu Domowego dynastii Orańskiej.

W czerwcu 2022 roku Holenderski Balet Narodowy zorganizował drugą edycją Festiwalu Hansa van Manena, aby uczcić w ten sposób 90 rocznicę jego urodzin. W ciągu trzech tygodni zaprezentowano 18 jego choreografii w wykonaniu: Holenderskiego Baletu Narodowego i jego zespołu młodzieżowego, a także: zespołów Nederlands Dans Theater 1 i 2, Introdans, Baletu Opery Wiedeńskiej, Baletu Stuttgarckiego oraz Ballet am Rhein z Düsseldorfu.

Poza tańcem, Hans van Manen jest także znany jako fotografik, w której to dziedzinie osiągnął wielki sukces. Jego prace fotograficzne były prezentowane zarówno w albumach, jak i na międzynarodowych wystawach.

Fot. Roland Gerrits / ANEFO

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''