W ciągu piętnastu lat kariery zdobyła uznanie jako niezrównana interpretatorka partii Herodiady w Salome R. Straussa, Kostelnički w Jenůfie Janáčka oraz repertuaru współczesnego.
W ostatnim czasie wystąpiła w Obrocie śruby Brittena w Zurichu i Bordeaux (Pani Grose), Złotym smoku Petera Eötvösa we Frankfurcie i na Festiwalu Bregenckim, Dialogach karmelitanek Poulenca w Nantes i Angers (Matka Maria), Jenůfie w hanowerskiej Staatsoper (Kostelnička), Graczu Prokofiewa (Babuleńka) i Peterze Grimesie (Pani Sedley) we Frankfurcie (2017) oraz Kredowym kole Zemlinsky'ego w Lionie (2018).
Artystka rozpoczęła naukę śpiewu pod kierunkiem tenora Ernsta Haefligera w Monachium jako wykształcona już pianistka, po czym dołączyła do zespołów operowych we Freiburgu i Bazylei jako mezzosopran liryczny. Następnie występowała gościnnie w Wiedniu, Berlinie, Düsseldorfie, Hamburgu, Amsterdamie, Barcelonie, Trieście, Lionie, Paryżu i Genewie, kreując m.in. takie role jak: Carmen, Baba-Turek, Fricka, Mescalina, Judyta, czy Matka Maria. W 2001 roku odniosła znaczący sukces jako Izolda w Theater Saarbrücken, co pociągnęło za sobą kolejne role w repertuarze wagnerowskim, m.in. Sieglinde i Kundry.
Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Adam Fischer, Armin Jordan, Riccardo Chailly, Donald Runnicles, Olaf Henzold, Michail Jurowski, Kirill Petrenko,Vladimir Jurowski, Iván Fischer, Kazushi Ono, Christian Arming, Karen Kamensek, Jacques Lacombe, Jurai Valcuha, Sebastian Weigle, Asher Fish, Konstantin Trinks, Paul Daniel i Lothar Königs, występując w spektaklach następujących reżyserów: Harry Kupfer, Herbert Wernicke, Robert Carsen, Willy Decker, Pierre Strosser, Jean-Claude Berutti, Jean-Louis Grinda, Georges Lavaudant, Laurent Pelly, Nicolas Brieger, Peter Stein, Jim Lucassen, Dominique Pitoiset, Elisabeth Stöppler, Keith Warner i Richard Brunel.
Hedwig Fassbender jest jednym z najlepszych nauczycieli śpiewu swojego pokolenia. Była pedagogiem, a w latach 2001-11 szefem wydziału śpiewu w konserwatorium frankfurckim. Pod jej kierunkiem wydział otrzymał nagrodę za doskonałe wykorzystanie nowatorskich metod dydaktycznych od władz kraju związkowego Hessen. W jej klasie studiowało wiele obiecujących śpiewaczek i śpiewaków młodego pokolenia, m.in.: Björn Bürger, Jana Baumeister, Gurgen Baveyan, Nohad Becker, Esther Dierkes, Samantha Gaul, Stine Marie Fischer, Maren Favela, Sebastian Kohlhepp, Kateryna Kasper, Katharina Magiera, Ruzan Mantashyan, Sofia Pavone, Marie Seidler, Johannes Weiss.
Hedwig Fassbender prowadziła kursy mistrzowskie w ramach Atelier Lyrique Opery Paryskiej, Studia Operowego w Zurychu, Studia Operowego w Hannoverze, Programu Rozwoju Młodych Artystów Teatru Bolszoj w Moskwie, Studia Operowego we Frankfurcie i Akademii Operowej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Jest twórczynią i dyrektorem artystycznym innowacyjnego programu szkoleniowego „Exzellenz-Labor Gesang”, który w 2018 roku doczekał się piątej edycji.