• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Igor Strawiński

Kompozytor

Igor Strawiński (1882-1971) – rosyjski kompozytor. Był synem jednego z najwybitniejszych rosyjskich artystów operowych. W dzieciństwie rozpoczął naukę gry na fortepianie, ale u progu dorosłości zdecydował się na studia prawnicze. Do pasji muzycznej wrócił jednak, tym razem już jako kompozytor. Przesądził o tym rok 1902, kiedy rozpoczął edukację pod kierunkiem Mikołaja Rimskiego-Korsakowa.

W 1909 roku, na koncercie, na którym wykonywane było jego Scherzo fantastyczne, Strawiński zapoznał się z Sergiuszem Diagilewem. Dzięki tej znajomości nastąpił przełom w życiu kompozytora. Diagilew zaproponował mu napisanie muzyki do baletu, czego konsekwencją była w 1910 roku paryska premiera spektaklu Ognisty ptak, przyjęta z wielkim entuzjazmem. Dla zespołu Baletów Rosyjskich, kierowanych przez Diagilewa, Strawiński napisał w następnych latach muzykę do Pietruszki i w 1913 roku do Święta wiosny, którego premiera okazała się pierwotnie skandalem, ale szybko przemienionym w wielki triumf kompozytora. W tym czasie Strawiński ugruntował swą pozycję w środowisku francuskiej elity artystycznej, utrzymywał bliskie kontakty m.in. z Claude'em Debussym, Maurice'em Ravelem, Erikiem Satie, Jeanem Cocteau.

W 1906 roku ożenił się, w latach 1911-20 ze względu na chorobę żony zamieszkał w Szwajcarii. Po tym okresie ponownie przeniósł się do Francji. W 1924 roku zadebiutował jako koncertujący pianista, co wpłynęło na jego tryb życia w kolejnych latach. Okres międzywojnia spędził na koncertach w Europie i Stanach Zjednoczonych, podczas których występował zarówno jako pianista, jak i dyrygent, prezentując własne kompozycje. W 1939 roku wyjechał z wykładami na uniwersytet Harvarda w Stanach Zjednoczonych. Po wybuchu wojny zdecydował się pozostać na emigracji.

Triumf awangardy i rewolucja dodekafoniczna Arnolda Schoenberga zainspirowały Strawińskiego do zmierzenia się z tematem atonalności. W 1962 roku z okazji 80. urodzin został zaproszony do Związku Radzieckiego. Była to pierwsza od prawie pięćdziesięciu lat wizyta Strawińskiego w rodzinnych stronach. W ostatnich latach życia, mimo coraz gorszego samopoczucia, wciąż podróżował jako czynny artysta. Był m.in. w Polsce, a w 1967 roku poprowadził w Toronto swój ostatni koncert. Zmarł w Nowym Jorku, ale pochowany został, zgodnie z życzeniem, w Wenecji na wyspie San Michele.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''