Izadora Weiss

Choreograf

Izadora Weiss

Absolwentka warszawskiej szkoły baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Zrealizowała choreografię do trzydziestu spektakli operowych, prezentowanych na scenach krajowych oraz w USA, Francji, Irlandii, Niemczech, Luksemburgu, Holandii i Finlandii. Przełomową pracą choreograficzną w jej dorobku stał się I Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego z jej librettem. Po tej realizacji Jiří Kylián zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, gdzie odbyła staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w tym zespole dał jej szansę doskonalenia warsztatu nie tylko u boku Kyliána, ale też Hansa van Manena, Ohada Naharina i Paula Lightfoota.

Jest założycielką i dyrektorem artystycznym Bałtyckiego Teatru Tańca w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. W ciągu ośmiu lat zrealizowała tam piętnaście autorskich spektakli, m.in. Romea i Julię według Szekspira do muzyki różnych kompozytorów. Spektakl ten otrzymał wiele prestiżowych nagród i odniósł sukces przed publicznością warszawską, prezentowany gościnnie na scenie Teatru Narodowego. W 2009 roku otrzymała Pomorską Nagrodę Artystyczną. W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała tego roku tryptyk Haendla Tre donne - tre destini z Olgą Pasiecznik w roli głównej. „Rzeczpospolita” uznała tę realizacje za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń roku w polskim teatrze muzycznym.

Z kolei w 2011 roku pokazała z BTT na scenie Teatru Narodowego własną wersję Święta wiosny Strawińskiego. Po jej obejrzeniu Jiří Kylián zgodził się zrealizować z zespołem BTT swoje choreografie. Kolejne prace artystki i jej zespołu to: Windows, Cool Fire, Śmierć i dziewczyna oraz Sen nocy letniej według Szekspira z muzyką Gorana Bregovicia. Ta ostatnia realizacja została uznana w Gdańsku za spektakl roku, a artystka otrzymała w 2012 roku Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” oraz nagrodę im. Jana Kiepury jako choreograf roku. Spektakl ten został zaproszony na festiwale zagraniczne i otrzymał bardzo dobre opinie również w mediach brytyjskich, gdzie uznano go za najlepszą premierę teatru tańca na świecie w roku 2013. Następnym, dwuczęściowym projektem artystki w BTT były Niderlandy. Dwie jej nowe prace: Fun i Light, inspirowane malarstwem holenderskim, wchodziły w skład pierwszego wieczoru. Drugi wypełniły: SarabandaFalling Angels Kyliána oraz Body Master w jej choreografii. Projekt ten nagrodzono tytułem najlepszego spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss po raz drugi została uhonorowana nagrodą im. Jana Kiepury dla najlepszego choreografa w Polsce.

W 2015 roku w Bałtyckim Teatrze Tańca odbyły się kolejne premiery artystki: Burza według Szekspira oraz Fedra według Racine’a, obie z muzyką Gustava Mahlera. Ten drugi spektakl był prezentowany także w londyńskim teatrze The Place, gdzie uznano go za największe wydarzenie taneczne miesiąca. Ostatnim jej osiągnięciem w BTT był spektakl Tristan & Izolda z wybranymi kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego. Został on zaproszony do Petersburga wraz z innymi pracami Izadory Weiss w wykonaniu BTT na Międzynarodowy Festiwal Sztuki im. Siergieja Diagilewa.